Box and Papers
af willy » 17/05/2012 16:47

My opinion on Box and papers when buying a watch are listed below.What do you think?
1. It is always best to buy a watch that has B&P
2. It rarely pays to buy a newer watch without B&P even if you can buy it at a lower price.Unless you are 110% certain you will not be selling it again.Because what you gain in price buying you will lose selling.And it will take longer to sell again.Also many international watch dealers are not intrested in doing a deal for a watch without papers.Most dealers offer a discount of 3-5000 kr if you buy a newer watch without B&P.In my opinion it should be nearer 10000kr for taking a problem off their hands.
3. Vintage or Rare watches are different .Of course it is better if possible to buy a watch with B&P.But it is not so important with these types of watches.The most important here is that you are not buying a fake.
4. There are always exceptions to the rules and these are just guidelines i would give to any newcomers on the site
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
jeg køber jo vintage og får meget sjældent mulighed for at få papirer med. De nyere ure jeg har haft, har alle haft det, og eftersom samlere mener at et anker og et stykke plastik kan være mange 1000 kr værd, så må man jo respektere det. Personligt synes jeg det er klart overvurderet prismæssigt. Hvis jeg købte et ur af Micky Mads eller Bjarne - som en Rolex xxxx og de stod helt inde for den, ville det dække fint.

Så vil nogen sige, jamen de kan jo også tage fej, og JA, men gamle papirer siger jo ikke andet end at uret en gang var sådan, og garanterer jo ikke mod udskiftede skiver, kranse og visere. Det er for mig lidt kuriøst der gås så meget op i det med papirer, jeg tror faktisk bedre jeg fårstår det med boxen
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Jeg synes jo så det er sjovt at finde Vintage ure med papir og box.

Mht. nye ure er der jo ikke noget svært ved at finde et med box og papir, så der forstår jeg ikke helt at box og papirer tillægges stor værdi. Men jeg respekterer det naturligvis - at det betyder meget i handel og vandel, så det må man jo tage hensyn til i prissætningen.

Et samlerur fra 60'erne med box og papir er unikt - og netop i en samling sjovt.

For dem som køber ur udelukkende som en brugsgenstand må det primære vist være som dokumentation for originalitet og af hensyn til videre handel. Eller?

vh Baun
Svar
Jeg har ikke de store problemer med at handle ure uden bokse/papirer, så længe alt foregår på sikker og ærlig vis. Prisen skal selvfølgelig afspejle det mangler. Det er umuligt at sætte beløb på hvad det trækker ned. Willy du kan jo ikke trække 10 k fra på et ur til 15 k, hvis papirer mangler, mens et ur til 1 mio uden papirer skal være måske 150 k billigere. Det er nærmere en %-sats af værdien.

Om det så er 5 eller 20 % der skal trækkes fra er individuelt fra ur til ur. Mine erfaringer er at det ikke er det store problem at handle ure uden boks/papirer. Mange vil gerne spare de 3-5-10 k og bruge dem på at få mere ur for spare pengene. Som de plejer at sige: Det er jo ikke boks/papirer jeg går med. Så længe de får dokumentation med på handlen er de glade, og har sparet en god sjat penge.

/Mads
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Jeg har ikke de store problemer med at handle ure uden bokse/papirer, så længe alt foregår på sikker og ærlig vis. Prisen skal selvfølgelig afspejle det mangler. Det er umuligt at sætte beløb på hvad det trækker ned. Willy du kan jo ikke trække 10 k fra på et ur til 15 k, hvis papirer mangler, mens et ur til 1 mio uden papirer skal være måske 150 k billigere. Det er nærmere en %-sats af værdien.

Om det så er 5 eller 20 % der skal trækkes fra er individuelt fra ur til ur. Mine erfaringer er at det ikke er det store problem at handle ure uden boks/papirer. Mange vil gerne spare de 3-5-10 k og bruge dem på at få mere ur for spare pengene. Som de plejer at sige: Det er jo ikke boks/papirer jeg går med. Så længe de får dokumentation med på handlen er de glade, og har sparet en god sjat penge.

/Mads
Yes you are of course right Mads.What the price reduction is depends on the price of the watch.And i can see no problem because many people do not care.My point was mainly that it makes it harder to sell a watch Without B&P again for most people.But maybe not you? Icon_e_wink Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Nu vi er ved snakken om papirer og boxe... Så undre det mig lidt at gamle garanti / certifikat papirer kan sælges for mindre formuer.. Kan da godt se at det er meget fedt at have et komplet sæt hvis man er samler.. Men så igen hvor fedt er det hvis serienr i certifikat / garanti papir ikke matcher serienr i uret ? Eller det er måske lige meget om serie numrene matcher bare alle papirer er der..
Daytona - 16523
Submariner - 14060
Submariner - 16613
Crosswind g/s
Tissot PRS200
Svar
ths80 Skrev:Nu vi er ved snakken om papirer og boxe... Så undre det mig lidt at gamle garanti / certifikat papirer kan sælges for mindre formuer.. Kan da godt se at det er meget fedt at have et komplet sæt hvis man er samler.. Men så igen hvor fedt er det hvis serienr i certifikat / garanti papir ikke matcher serienr i uret ? Eller det er måske lige meget om serie numrene matcher bare alle papirer er der..

Nej det er helt afgørende at det matcher, men måske er visse papirer så sjældne at de har værdi i sig selv - og de viser jo i hvert fald hvilke papirer der burde være til et bestemt ur/model fra et bestemt år så i em samling kan det være illustrativt.

Jeg har en hel kasse med tags, certifikater osv. som jeg kan bruge i udstillingen, hvis jeg gider..... og havde lidt mere plads.

Og som altid Rolex er lidt værre eller bedre om man vil end fx. Omega. En Omega Constellation box fra 60'erne med yder og inderbox koster typisk 1000 - 1500 kr men en tilsvarende Rolex fra 80'erne gav jeg 2000 kr for. Den til venstre med Oyster uret....

İmage

vh baun
Svar
Det var nu også mest fordi jeg så et komplet sæt til et Red sub til den nette sum af 35000,- her den anden dag der jeg surfede rundt efter de ting jeg mangler til mit Daytona... At jeg undrede mig lidt over at nogen er villige til at betale så meget for nogen papirer... Men ok nu er et komplet sæt til et Red sub nok heller ikke noget man lige falder over hver dag....
Daytona - 16523
Submariner - 14060
Submariner - 16613
Crosswind g/s
Tissot PRS200
Svar
willy Skrev:
Mads Gjødesen Skrev:Jeg har ikke de store problemer med at handle ure uden bokse/papirer, så længe alt foregår på sikker og ærlig vis. Prisen skal selvfølgelig afspejle det mangler. Det er umuligt at sætte beløb på hvad det trækker ned. Willy du kan jo ikke trække 10 k fra på et ur til 15 k, hvis papirer mangler, mens et ur til 1 mio uden papirer skal være måske 150 k billigere. Det er nærmere en %-sats af værdien.

/Mads
Yes you are of course right Mads.What the price reduction is depends on the price of the watch.And i can see no problem because many people do not care.My point was mainly that it makes it harder to sell a watch Without B&P again for most people.But maybe not you? Icon_e_wink Willy

Enig... Jeg har nok lettere ved det end en privat person. Men det kan dog sagtens lade sig gøre hvis prisen bare afspejler det mangler og man ellers gennemfører handlen på forsvarlig vis. Altså face-to-face hvor sælger garanterer for urets oprindelse, navn og pris fremgår.

Papirer til et Red Sub skal ikke koste 35 k. Vil sige max. 10 k. Ville aldrig smide 35 k ekstra for et komplet sæt der ikke matchede urets serie nr. I en handelssituation er det da fedt det er med, men matcher det ikke trækker det ikke alverden op.

/Mads
Svar
I started this thread to help new people on the site,and to get some basic guide lines for people new to the watch world.I think we have complicated it a bit.I think it is easier and better for people to learn the basic rules first.And it is easier to remember.There are always exceptions to all rules,as many have pointed out.In my opinion simple guidelines are better. Willy
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)