Misfarvning af luminova markeringer på et Submariner fra 05
#1
Hej Alle

Efter et veloverstået serviceeftersyn nær studerede jeg mit ur - og bemærkede følgende:

Mine hvide timemarkeringer på mit submariner fra 2005 er begyndt at blive misfarvet. Jeg har prøvet at fange det på nedenstående billeder, men det er svært at fange misfarvningerne på et billede. Se især kl. 12 markering - men "situationen" gør sig gældende på alle markeringer - (i midten af markeringen)

İmage

İmage

Uret lyser meget fint i mørke.

Mine andre ure med hvide luminova markeringer er ikke misfarvet, så undrer mig over dette.

Er der andre, der har bemærket en misfarvning af luminovaen på jeres Rolex?

Videre har jeg tænkt på, om det vil være muligt om xx år, hvor lænken ikke kan mere og "opgradere" til den nye type lænke med bl.a. "glidelock extension system"?
Med venlig hilsen

Christian
Svar
#2
Hej Christian

1. Kan ikke se nogen misfarvning hverken billede 1 eller 2?

2. Nej, kan ikke lade sig gøre. Lænken passer ikke til den gl. kasse. Og din lænke er da forhåbentlig også først færdig om 10-15 år....

/Morten
Svar
#3
Sidste forsøgt på at fange disse misfarvninger på den hvide luminova Icon_e_biggrin

İmage

İmage

Jeg undrer mig blot over denne misfarvning.

Ved service talte jeg med den meget kompetente urmager om dette "problem" (for mig), og jeg blev tilbudt af få skiven skiftet. Dog afslog jeg, da dette jo vil ændre på det originale ved netop dette ur.

Jeg må nok bare affinde mig med situationen - og leve med det Icon_e_biggrin
Med venlig hilsen

Christian
Svar
#4
Hej Christian.
På så nyt et ur ville jeg få skiftet skiven. Gamle og nye skive er helt ens.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#5
Jeg kan godt se den meget svage mørke plet nede under kl 12. Det er nedenunder og ligner ikke patina. Er du helt sikker på at den ikke altid har været der.

Jeg har aldrig set et Rolex ur hvor luminovaen var 100% perfekt.
Nogle gange skal man have gang i stor forstørrelse, men ofte kan man svagt se at den er lidt ujævn, og nogle steder er den ikke påført i et særligt tykt lag. Og på de tyndt påførte steder kan man netop se svage mørke skygger af den underliggende skive.

Jeg har set præcis de samme pletter under luminovaen på helt nye ure.

Så mon ikke du blot har nærstuderet uret mere end normalt fordi du havde savnet det da det var til service.

At urene er "håndlavede" og unikke er jo ikke det værste.
Svar
#6
Stinger Skrev:At urene er "håndlavede" og unikke er jo ikke det værste.

Nu ikke for det, men "håndlavede" er da vist et stort ord, hvis vi snakker Rolex... og undskyld unik da vist lige så... Icon_rolleyes
De er serie fremstillet, på maskine. Så undskyld mit lille opstød, gør dem nu ikke til mere end de er... et UR. Til at se klokken på. Og nyd så med den ensartethed de lavet, i stedet for at tage billeder, og forstørre det op. Så er der intet der er fejlfrit ej heller Brequet's gamle orignalure eller PP, AP og hvad har vi ellers. Bevar nu benene på jorden og nyd jeres ure med ØJNENE og ikke igennem en hel masse elektronik... Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
#7
Jeg er helt enig, og du skriver jo netop min egen pointe. Jeg ved udemærket af urene er spyttet ud af en maskine, derfor anførselstegnene, som indikerede at maskinernes kvalitet heller ikke er perfekt og at der derfor sagtens kan være små forskelle. Finder man en loupe frem vil man altid opdage støv og små skæve detaljer.

Jeg tror netop som dig, at han har savnet sit ur så meget mens det var til service, at han har undersøgt det lige en tand for nøje, og så opdaget denne lille svaghed i luminvaen. Den har altid været der, og vil være der på alle andre ure i forskellig grad.
Svar
#8
Stinger Skrev:Jeg er helt enig, og du skriver jo netop min egen pointe. Jeg ved udemærket af urene er spyttet ud af en maskine, derfor anførselstegnene, som indikerede at maskinernes kvalitet heller ikke er perfekt og at der derfor sagtens kan være små forskelle.

Jeg tror netop som dig, at han har savnet sit ur så meget mens det var til service, at han har undersøgt det lige en tand for nøje, og så opdaget denne lille svaghed i luminvaen. Den har altid været der, og vil være der på alle andre ure i forskellig grad.
Enig, der er ofte småfejl. Skulle jeg bytte skive skulle det være hvis Klarlund foreslog det gratis og jeg alligevel var i nærheden
Vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#9
Og min udvidede pointe er, at hvis han får skiven skiftet (hvilket nok vil blive på egen regning) så vil den nye skive have et tyndt lag luminova på nogle andre markører eller der vil være en anden mikroskopisk fejl.

Ure vil altid have små hånd/maskinelle fejl. Tror man at de eksorbitant høje priser køber 100% fejlfrihed, så må man tro om. Jeg husker at KH bloggede om at en af trykknapperne var faldet af hans helt nye Patek Philippe til over 300k. Så nej, selv i dette prisniveau er der intet perfekt.
Svar
#10
Tak for jeres meninger Drenge - Uret forbliver som det er Icon_e_biggrin
Med venlig hilsen

Christian
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)