Svar: 23
Tråde: 3
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej
Jeg er rendt ind i et besynderligt problem.
En kollega har købt et Omega Seamaster quartz med stål kasse og stål lænke. Efter et par uger på armen opdagede hun det, der mest af alt ligner en allergisk reaktion under en hvidguldsring, hun har båret i flere år på fingeren.
Efterfølgende tog hun uret af i et par uger og den allergiske reaktion forsvandt. Uret på armen igen og bum samme reaktion under ringen (ur på venstre arm og ring på venstre hånd).
Det lyder næsten bizart, at der skulle være en sammenhæng, men det nye ur er den eneste ændring i "udstyr" og da ringen ikke har givet lignende problemer før, virker det da påfaldende.
Har nogen hørt om eller oplevet noget tilsvarende før?
Nicolaj
Omega Speedmaster Professional
Seiko Superior Automatic
Orient Mako
•
Svar: 242
Tråde: 20
Er hun bare rød, fordi både ring og ur har siddet meget hudtæt, og hun dermed ikke har kunnet komme af med sveden?
Har hun nikkelallergi?
Omega: Seamaster 300, Seamaster Polaris Titane, De Ville Prestige, Constellation Chronometer Electronic/Roamer: MST401, Searock Automatic/Longines Automatic evidenza kronograf/Fortis Flieger Automatic/Zodiac Aerospace World Time Autom./Suunto Observer
•
Hej Jette
Hun er (meget) rød og irriteret på huden under ringen. Der er ingenting under uret. Ringen sidder ret tæt omkring fingeren, så det kan måske det. Underligt nok har det bare ikke været et problem tidligere.
Nikkelallergi mener hun ikke at have.
Seiko Superior Automatic
Orient Mako
•
Svar: 1,094
Tråde: 151
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Hej 1861
Har lige snakket med en der ved noget om dette område, er heldigvis gift med hende så der var plads til en hurtig konsultation.
Det lyder som nikkelallergi som op mod hver 5 kvinde har. Nikkel findes i mange forskellige metaller også i smykker af lavere carat. Øreringe, bukseknapper og andet der berører huden kan være skyldig i en allergisk nikkel reaktion, men på apoteket kan man købe et testsæt hvor man kan dryppe en dråbe på de forskellige effekter som berører huden, og hvis det indeholder nikkel vil det vise sig ved at væsken skifter farve inden for et minut, så en hurtig og effektiv test.
Så sikker en god ide at investerer i et sådan sæt og teste de forskellige metal effekter som berører huden.
Se iøvrigt; [url]"http://eksem.astma-allergi.dk/kontakteksem/allergiskkontakteksem/nikkel" o nclick="window.open(this.href);return false;">http://eksem.astma-allergi.dk/kontaktek ... sem/nikkel[/url]" o nclick="window.open(this.href);return false;" o nclick="window.open(this.href);return false;"
Jeg håber i får fundet synderen, og det kunne være interessant med en tilbage melding om havd og hvem skurken var, god jagt
•
Svar: 242
Tråde: 20
Hvis det er nikkelallergi, slipper hun aldrig af med det igen.
Hvis hun ikke har nogen gener under uret, kan hun afprøve et gammelt husråd, nemlig at lakere urkassen med klar neglelak - og så i øvrigt skifte til en non-allergic rem fra Hirsch.
Omega: Seamaster 300, Seamaster Polaris Titane, De Ville Prestige, Constellation Chronometer Electronic/Roamer: MST401, Searock Automatic/Longines Automatic evidenza kronograf/Fortis Flieger Automatic/Zodiac Aerospace World Time Autom./Suunto Observer
•
Jeg takker for de gode råd (og den gratis konsultation  ).
Alt er videregivet til den stakkels kvinde og så må vi se, hvad der kan gøres. Det pokkers er, at det var min varme anbefaling af Omega, der fik hende til at vælge uret, så der hænger jo en sky af dårlig samvittighed over mit hoved
Nicolaj
Seiko Superior Automatic
Orient Mako
•
Svar: 1,094
Tråde: 151
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Husk nu på at man er uskyldig indtil det modsatte er bevist.
Det gælder også for Omegaen.
•
Svar: 2,424
Tråde: 158
Modtaget Likes: 161 i 80 svar
Givet Likes: 28
Bjarne Skrev:Husk nu på at man er uskyldig indtil det modsatte er bevist. - Det gælder også for Omegaen. 
Jeg hælder ligesom Bjarne, til at afvente berettigelsen af "skyen af dårlig samvittighed".
... og det kunne jo være, at afvente en test:

(illustration fra: Fakta ark om Nikkelallergi - Miljøstyrelsen)
Ovenstående kan også kun "bruges", såfremt vor kollektive mistanke om Nikkel allergi viser sig, at holde stik.
Det efterlader hvidguldsringen som den primære mistænkte, da hvidguld jo kan have et varierende indhold af indlegeret Ni, for at give guldet glans.
Ligeledes må Omega'en IMO - rykke ned som sekundært mistænkt, dersom der ingen reaktion er under uret.
Tilsvarende forudsætter dette ræsonnement også, at der skal optræde en kombinations effekt mellem ur og ring.
Den allergiske reaktion skyldes nogle bestemte hvide blodlegemer, de såkaldte T-lymfocytter, der har "lært sig", at Nikkel skal opfattes som et giftstof.
Denne "tillæring" er permanent, og derfor som Jette bemærker, ikke til at slippe af med igen.
Når der er Nikkel på huden, vil T-lymfocytterne træde op i huden og skabe rødme, irritation og endog betændelsestilstand.
Her er det mit ræsonnement svigter: T-lymfocytterne kommer med blodbanen og passerer lige under Omega'en, som om intet er hændt.
Fortsætter og invaderer området under ringen
En ganske spændende og udfordrende problemstilling, der hensigtsmæssigt kunne afprøves ved, at hun anskaffer sig Seamasteren i Titanium
Med venlig hilsen - Geodoc
•
Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Jette Skrev:Hvis det er nikkelallergi, slipper hun aldrig af med det igen.
...lakere urkassen med klar neglelak
GØR DET IKKE neglelak kan i visse tilfælde også fremkalde allergi, der kan være noget i neglelak man ikke kan tåle på huden, men godt på neglene, det er jo horn.
Der findes en speciel allergilak til metaller, påsmørres et tyndt lag flere gange. Så skulle det være løst.
Prøv også at rense ringen i sæbe / salmiakvand, tør den godt og lad være med at få crem ind under den, det kan jo skyldes mange ting, bl.a. allergi over for sit ejet snavs....
Det er set før, lige fra crem til gl. sæbe og andre underlige ting folk smører sig med
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900
Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/
Mvh
Lars
•
Svar: 3,709
Tråde: 479
Modtaget Likes: 2,853 i 1,244 svar
Givet Likes: 1,166
Det er forunderligt hvordan det ene kan tricke noget andet og selv om man ikke sådan lige kan finde en forklaring på problemet, så sker der jo et eller andet.
Selv har jeg aldrig haft problemer med de mange ure jeg har båret gennem tiden, men lige pludselig oplever jeg også en reaktion med mit nye Jaguar ur, hvor der i løbet af få dage kommer udslet omkring det sted hvor bagkassen har kontakt med huden. Det er jo lidt træls at man pludselig skal opleve dette og har i den forbindelse tænkt på om man ikke kan få et stykke plastik eller noget, som kan sættes på bagpladen....måske ikke den mest elegante løsning, men hvad gør man ellers.
Det eneste jeg kan gå med lige nu, er mit oversize flyverur, hvor der er glas i bagpladen....så forsvinder den allergiske reaktion i løbet af en lille uge.
Håber i finder en løsning og skriv endelige...jeg er med på denne tråd.
Vh. Michael
Med venlig hilsen Michael
Elsker når ure kommer med en historie
•
|