Omega stopur spørgsmål.....
Hej!

Med fare for at blive til grin Icon_redface vil jeg lige om der er nogen der kan gennemskue funktionen/ evt.sportsgrenen dette stopur har været brugt til.

Uret er med 60sek/10 min. nedtælling, men jeg kan ikke gennemskue hvad det har været brugt til.

Uret er købt for sjov og er en lille fin sag på 54 mm i diameter og i meget fin stand og fungerer perfekt.

Ref. MG 6309
Cal. 8010A
1970

Mvh.
Thomas

İmage

İmage

İmage

İmage
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Jeg er ikke ekspert, men vil da godt komme med et gæt på hvad dit stopur kunne være blevet brugt til.
Jeg tror dit stopur er lavet til nedtællingen til starten af en regatta. Som fx America's Cup mlf.
Et typisk ”regatta ur” har en nedtælling funktion til at vise de sidste 10 minutter op til løbets start. I disse 10 minutter har konkurrenterne mulighed for at placere deres både før starten går.
Ofte er nedtællingen delt op i 2x 5 minutter.
De første fem minutter af de sidste 10 (på nogle regattaure angivet i blå), giver bådens besætning tid til den sidste informationsudveksling med deres crew på land.
De sidste fem minutter, (på nogle regattaure angivet i rød), er al ekstern bistand til bådens besætning forbudt.
Nedenfor er der nogle ure med denne funktion, (desværre sakset fra nette) J

Omega Seamaster NZL-32 Chronograph
İmage

Omega Seamaster Racing Chronometer
İmage

Rolex Oyster Perpetual Yacht-Master II
İmage

Girard-Perregaux The Laureato USA
İmage

Bulgari Diagono Pro Regatta
İmage

Med venlig hilsen
Andreas Iversen
Svar
Hej!

Tak for svar.

Jeg havde også overvejet om de kunne være regatta, da flere af de ure jeg kunne finde på nettet med nedtælling havde noget at gøre med regatta. Uret købt i Sverige og jeg fundet flere af samme model solgt på aukioner derovre, så jeg begyndte at overveje om det noget med en sportsgren Sverige hvor man havde en periode på 10 min ala indefodbold/hockey/andet man dyrkede dengang i 1965-1970'erne (måske reglerne er lavet i forhold til i dag).

Mvh.
Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)