Franken- og fakewatch spotting, hvad er det rigtige at gøre?
#1
Hej

Mandag spottede jeg en sær Porsche Design med Lemania 5100 som jeg aldrig havde set før. Jeg har fået for vane at checke alle annoncer med Orfina/Porsche Design/Lemania5100, men umiddelbart ringede ingen alarmklokker, og da jeg ikke var interesseret i at købe undersøgte jeg ikke uret i detaljer. Dog sendte jeg linket til en Lemania samler, og forventede egentligt at han ville blive glad for billederne af endnu en variation af PD-Lemania.

Derfor blev jeg ret overrasket over at han dømte den ude som en franken, og samtidig fortalte at han generelt var holdt op med at gøre sælgere/community opmærksomme på at der var franken/fakes i farvandet. Alt for mange gange var han blevet svinet til og inoreret af sælgere, og på ebay er det jo helt tosset. Jeg forstår ham ganske godt, man/han har simpelthen ikke tiden til at lege ur-politi, og specielt ikke når man ikke får noget ud af det. Der er fora som har en udpræget selvjustits bla. MWR og VRF, mens andre ikke har, eller også har medlemmerne ikke den viden der skal til for med sikkerhed at råbe "ulv". For en gang imellem svipser det jo for "experten" og pludselig er sælger/ur brændemærket uden grund.

Hvad gør I, og er der en uskreven regl her på VU? Jeg mindes ikke at jeg har set en "franken alert".

I det konkrete tilfælde drejer det sig om en Lemania Worldtime som har fået en PD skive på og de forkerte visere. Uret kommer med al sandsynlighed fra ebay sælgeren sawatches (Israel) som har solgt en del franken på det sidste.
Jeg agter at tage kontakt til en aktiv på det pågældende franske forum, men ellers ikke "stå på hovedet i en kop".

/longbear


FRANKEN:
İmage


REAL:
İmage
Svar
#2
Det er jo så langt fra begrænset til Lemania 5100. Sammensatte ure findes i massevis i Rolex, Omega og mange andre. Det er helt umuligt at advare mod alle de annoncer man ser. Du er specielt 5100 fokuseret og rammer MÅSKE ind i færre, men hele urverdenen er fyldt med ombyggede ure, nye skiver lavet som gamle - byttede visere og hvad ved jeg
Jeg tror ikke vi kan advare os ud af det desværre
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#3
nej jeg ved godt at det ikke er begrænset til ure med Lemania5100, og er da også stødt på mange mange andre franken end den viste. Tråden var tænkt mere generel mht en stillingtagen om man bør gøre noget eller ikke, og om brugerne her ønsker at vi poster fake/franken som vi støder på dem. Personligt lærer jeg meget på de nichefora jeg besøger, netop i tråde om franken og put-togethers.

/longbear

PS. for at det ikke skal være løgn så fandt jeg endnu en franken Lemania5100:
forkert NSN nummer, og forkert bagkasse = hands off
http://www.ebay.de/itm/Arctos-Bundeswehr...3f0ec3b01d
Svar
#4
longbear Skrev:nej jeg ved godt at det ikke er begrænset til ure med Lemania5100, og er da også stødt på mange mange andre franken end den viste. Tråden var tænkt mere generel mht en stillingtagen om man bør gøre noget eller ikke, og om brugerne her ønsker at vi poster fake/franken som vi støder på dem. Personligt lærer jeg meget på de nichefora jeg besøger, netop i tråde om franken og put-togethers.

/longbear

PS. for at det ikke skal være løgn så fandt jeg endnu en franken Lemania5100:
forkert NSN nummer, og forkert bagkasse = hands off
[url]http://www.ebay.de/itm/Arctos-Bundeswehr-Fliegerchronograph-selten-top-Zustand-Lemania-5100
-/270830645277?pt=DE_Kleidung_Schmuck_Accessoires_Uhren_Armbanduhren&hash=item3f0ec3b01d[/url]
Der postes en del af dem, men ville blive oversvømmede hvis vi i omega forum skulle ha alle frankenwathces indberettet - der ville ikke være kapacitet. Nok bedre at folk kan sprøge med billede - det andet er ikke realistisk generelt desværre
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#5
Der findes meget skidt derude og jeg gør intet når jeg ser det. Som du selv er inde på får man jo ikke meget ud af at lege ur-politi. Her på vintageure ved jeg der er en vis justits med de ure der kommer til salg.

Jeg har det nok også sådan lidt, at hvis man vil have en høj sikkerhed må man enten selv sætte sig ind i tingene eller betale for det. Så brænder man nallerne er det folks eget ansvar, med mindre der direkte er fusket så billederne ikke er af det reelle ur ect.

/Mads
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: