Tak gutter. Det varmer med de mange hilsener og lykønskninger.
Det blev en god og travl dag med besøg af sønnen, der var på job i Århus.
Da jeg nu er indlemmet i "ældrebyrden", kunne det være på sin plads med et tilbageblik:
Oprindeligt var efterlønnen (delvist) begrundet i, at ældres tidligere tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet ville give plads til unge, der befandt sig i en beklagelig arbejdsløshed.
På tidspunktet hvor man skulle tage stilling til den reviderede efterløn, var jeg ansat i et større ingeniørfirma - i hvad jeg betragtede som en livsstilling, og fravalgte derfor efterløn.
Imidlertid havde jeg ikke set mig omkring, eller over skulderen - for mit daværende arbejdsmiljø, ungdommeligt, energisk og fremadstormende omfattede ingen "gamle idioter".
Da jeg så rundede de 55 viste det sig så, at firmaet anså medarbejdere på +55 år som gamle idioter, hvorefter jeg røg med i en fyringsrunde, hvor de +55 årige tegnede sig for massive 50%.
I det næste halve år, blev det skrevet ansøgninger - hvor svarene ofte gik på, at mine kvalifikationer og erfaring simpelthen var så fremragende, og at stillingen i øvrigt var besat til anden side.
De mange positive svar, der omhyggeligt undgik dokumenterbar aldersdiskrimination medførte så ræsonnementet, at når de ikke vil ha' en gammel idiot til 350 kr./t, så må de ta' ham som konsulent til 750 kr./t.
... og sådan blev det.
Den sidste halve snes år har jeg arbejdet selvstændigt med det privilegium, at kedelige opgaver har kunnet prissættes så eksorbitant, at risikoen for at få dem var minimal (og velbetalt), mens de spændende prissættes moderat og vindes.
Det næste "skarpe hjørne" blev så de 65 år, hvor jeg høfligt har udskudt ATP og Folkepension et par år, og er samtidig blevet smidt ud af min A-kasse, der efter vedtægterne ikke vil have erhvervsaktive 65 årige som medlemmer.
Ak ja - hvad oplever en gammel mand dog ikke.
- fristet med efterløn til at
forlade arbejdsmarkedet tidligt.
-
forbliver på arbejdsmarkedet og oparbejder større ATP og Folkepension.
- modtager nu Seniornedslag i skatten for at
blive på arbejdsmarkedet
- bliver
smidt ud af A-kassen, for nu er jeg virkelig for gammel
Det er forvirrende om arbejdsmarked og lovgivere mener noget med "det grå guld".
Jeg har dog fundet trøst i bibelstedet, der udtaler,
".... thi den ene hånd vide ikke hvad den anden gøre".
Der kan muligvis være lidt om snakken vedrørende "tesen om det grå guld" .......... sålænge man kan blive fri for at have "de gråsprængte" ansat
Valgene har nu egentligt været lette, når man er begunstiget med en uddannelse og erfaring der gør, at man er efterspurgt indenfor det område, der interesserer en allermest.
En interesse, jeg ved pensionering ellers skulle betale for at dyrke, fremfor nu ligefrem at få penge for det. - som f.eks. nedenstående fra sidste tilsynsrunde på Gudenå:

... det bliver til endnu et par år i gummistøvler og arbejdstøj - ved siden af mange fornøjelige timer med vort dejlige forum.
Tak for jeres opmærksomhed. Med venlig hilsen - Geodoc