Hvad er det egentlig folk køber?
Her på forum er der jo utrolig meget fokus på tool ure, men kigger man vinduer ser det ud til at "ikke tool ure" bliver solgt i langt større omfang.

Jeg var i Kristiansand forleden - og der er en pæn stor urforretning - som bla. havde Rolex forhandling. I vinduet var et stor udvalg af Rolex, men kun ganske få sports/dykkerure!
Svar
Folk her på siden er jo også NØRDER Icon_e_wink (i ordets bedste og venligste forstand!)
Dem kan du ikke helt sammenlign med Hr og Fru DK! Hr og Fru DK går ikke så meget op i historie og "indmad".

Der handler det om i langt de fleste tilfælde om, at købe noget de har brug for og ikke som mange herinde. Noget man går op i som hobby og en måske mere ekstrem måde at udtrykke sig på igennem sit ur Icon_e_smile

Derfor har den alm ur-kiosk også langt flest "Hr og Fru DK" ure, da der simpelthen er flere penge i det. Ingen tvivl om de fleste urmager heller ville sælge IWC og Rolex osv. Men der er bare ikke kunder nok til, at betale den slags penge! Icon_cool Desværre
Svar
Mine erfaringer, ud fra hvad jeg sælger, er at interessen for sportsure er klart størst. At vinduerne tit bugner med dress ure skyldes ofte, at sportsmodellerne er udsolgt. Det er i hvertfald gældende for Rolex.

/Mads
Svar
Jeg formoder også at forhandlere af Breitling, Omega og Rolex er forpligtet til at aftage et forholdvist bredt sortiment af de pågældende ure. Mit gæt vil være at sportsmodellerne har over 10 gange så høj afsætningshastighed.....
Svar
Jeg synes ikke man kan sætte lighedstegn ved 'urnørd = toolure'
Der findes så mange spændende ting i ur 'universet' men rigtigt, at der nok herinde er en forkærlighed på toolure, mig selv incl.
En gang imellem leger jeg med tanken om, at eje et rigtig lækkert dress ur. Indtil nu er det dog blevet ved tanken.
Vh AndersSC
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Mine erfaringer, ud fra hvad jeg sælger, er at interessen for sportsure er klart størst. At vinduerne tit bugner med dress ure skyldes ofte, at sportsmodellerne er udsolgt. Det er i hvertfald gældende for Rolex.

/Mads

Ja det forklarer måske det jeg så ofte har bemærket. Som du siger "vinduerne bugner af af ikke Dykkere". God pointe.

Findes der ikke nogen statistik eller produktionstal for hvilke modeller der sælger. Fx. for Omega, Rolex, IWC, Breitling?

Tissot, Certina og Seiko tror jeg helt klart sælger langt flest "ikke dykkerure". Ure til under 2000 kr.

vh Baun
Svar
Baun: måske var de bare ikke i udstillingsvinduet?
Kender en urmager, som grundet forsikringen ikke har de dyre ure (eller guld eller korpussølv) i vinduerne. Et tjek gennem gitrene efter lukketid efterlader et indtryk af, at der alene handles med Swatch, Skagen etc. og bijouteri som ex. Pandora.
For at forsikringen skal være til at betale, kræves der efter 2 indbrud, at de dyre ting er bag lås og slå inde i lokalet.

I den anden ende af skalaen, så har Malmös største urbiks alle de store vinduer plastret til med alt, hvad den kan trække af store og dyre ure. Næste gang, jeg kommer forbi, skal jeg nok lige knipse et par billeder.
Omega: Seamaster 300, Seamaster Polaris Titane, De Ville Prestige, Constellation Chronometer Electronic/Roamer: MST401, Searock Automatic/Longines Automatic evidenza kronograf/Fortis Flieger Automatic/Zodiac Aerospace World Time Autom./Suunto Observer
Svar
Det var nu ikke fordi der ikke er dyre ure i vinduet, bare ikke dykkere, så Mads' forklaring kan være rigtig. Alternativt køber mange faktisk "ikke dykkere" men det er bare ikke dem vi møder flest af her på siden.

Jeg har lidt svært ved at tro at man fylder vinduet op med ure som ikke kan sælges Icon_e_surprised

billedet er dårligt, men man kan da vist godt se at der ikke er mange dykkere:

İmage

vh Baun
Svar
Jeg mener også at der klart er en overvægt af folk med en interesse for tool ure... Hvorfor ved jeg ikke. Mode?
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)