Den sidste pie pan - beregnet til det japanske marked
Jeg har, som de fleste andre, ure, man af en eller anden årsag har et særligt forhold til. For mig er et af disse ure en Constellation (cal 1011/ref 168.0065) fra 1974 som er den sidste pie pan-model produceret.

Uret er i sig selv ikke noget særligt, sammenlignet med tidligere ikoniske pie pan-modeller. Skiven er ganske vist meget flot og uret står generelt godt, men som helhed kan det efter min mening ikke konkurrere med de tidligere pie pan-modeller.

Når jeg alligevel siger, at dette ur betyder noget særligt, skyldes det nærmere to ting: For det første har det vist sig, at være et relativt sjældent ur og jeg har aldrig set andre. Desuden skyldes det glæden, man oplever ved at finde en ganske bestemt model, efter længere tids målrettet søgen. I dette tilfælde betød det, at søge på japanske hjemmesider og ringe rundt til butikker i Japan.

Jeg havde nemlig læst et glimrende essay om modellen (nedenstående link), skrevet af Desmond i 2009, på hans imponerende hjemmeside, dedikeret til Constellation. Her fortæller han, at modellen blev produceret i årene 1974-77 udelukkende til det japanske marked - som et lille symbol på, at kampen mod quartz-urene fra Østen ikke var tabt endnu. Han hørte først selv om denne model for få år siden og kontaktede da Omega-museet, som siden kunne bringe mere info om uret frem fra gemmerne.

Der skulle gå knap en måned med søgen, før jeg sidste år pludselig fandt nedenstående ur online hos en urhandler i Tokyo. Jeg har ikke set nogen siden og jeg tror jeg var utrolig heldig med at finde et så relativt hurtigt.

Da jeg fik uret kom det med en Omega MESH-lænke. En fin overraskelse, men efter min mening ikke just passende til modellen. Som det ses på billederne, bruger jeg i dag uret med en sort Omega-rem.

Jeg har tit tænkt på, om der findes andre af denne model blandt danske ur-entusiaster og hvor man i så fald har fundet den?

... Og ja, man skal altid være påpasselig med at kalde dette den sidste pie pan-model. Den titel tilfaldt et andet ur, indtil denne model dukkede op og dette kan vel sagtens ske igen.

Desmonds hjemmeside:
http://omega-constellation-collectors.blogspot.com/

Hans essay om uret:
http://omega-constellation-collectors.bl...-left.html
Svar
Meget interessant. Hvis jeg havde stødt på en Pie-Pan med cal. 10XX, ville jeg have troet det var et Frakenwatch.

Jeg vil da være opmærksom på fremover om der dukker sådan en op. Jeg er dog ikke så vild med 10XX calibrene, men på den anden side har jeg lige købt et F300 Connie....

Mvh
Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Jeg har lagt den japanske sælger ind i Good guys/bad guys - med et link.
Han var rigtig god!!
Svar
Superflot ur og lækker læderrem.

Tillykke med uret. Klart en af mine favoritter.
Mvh Kim 
Svar
Spændende og nyt for mig. Flot ur - og vist er 10xx langt grimmere end de oprindelige 5xx/7xx men om det bare ikke er 1010 så er det absolut en ganske velfungerende kaliber faktisk - Grimmere, men god nok
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
@ Hannover_dk: Jeg er som sagt grundlæggende enig med dig. Dog vil jeg ikke gå så langt som til at bruge adjektivet 'grim'. Der skal vi efter min mening trods alt nok op i det efterfølgende årti, og selv der vil jeg nok kun gå så vidt som til at betegne nogle ure som æstetiske vildfarelser.

Jeg ser frem til at høre fra nogle andre af dette forums Constellation-samlere og hvad de mener om denne underlige japaner? Eller måske urhandlere som i deres virke er stødt på dette ur?
Svar
Agemo Skrev:@ Hannover_dk: Jeg er som sagt grundlæggende enig med dig. Dog vil jeg ikke gå så langt som til at bruge adjektivet 'grim'. Der skal vi efter min mening trods alt nok op i det efterfølgende årti, og selv der vil jeg nok kun gå så vidt som til at betegne nogle ure som æstetiske vildfarelser.

Jeg ser frem til at høre fra nogle andre af dette forums Constellation-samlere og hvad de mener om denne underlige japaner? Eller måske urhandlere som i deres virke er stødt på dette ur?
Nah - nej grim er jo et groft ord - det skal ses ved sammenligning med de foregående - her lige det "grimme" som jo ikke er grimt bare ikke lige så smukt som det gamle - alene roteren ser lidt ud til at være skåret ud af bunden på en dåse Icon_e_biggrin
İmage
og forgængeren i constellation - som jo er et smukt værk
İmage
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Superflot fund.
Læste godt Desmond's post dengang, og søgte lidt efter modellen, uden dog at finde nogen.
Jeg tror du var heldig Icon_smil
Altid lækkert med en sjælden "perle" i samlingen..
Med venlig hilsen
Hans Jørgen
------
There comes a time in the affairs of man when he must take the bull by the tail and face the situation.
W. C. Fields
Svar
Tak for det, Hans Jørgen. Den var værd de lange aftener på underlige, japanske hjemmesider Icon_rolleyes
Svar
Hej Agemo!

I en af de andre tråde inviteres der til GTG (=ur træf) på fyn ved Tukjær.

Baun kommer og han har en stor Constellation samling og hvis du kom kunne han måske overtales til at tage dem med og vise. Jeg har vel omkring 30 vintage Omega'er jeg tager med.

Så hvis du har mulighed så meld dig til Icon_e_smile

Mvh
Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)