Serienummer Seamaster Professional Chronometer 300 automatic
Hej Icon_e_smile
Jeg har for nylig købt Omega Seamaster, og fik at vide af sælger at det er fra 2003, men, der var ingen kvittering med.
Jeg fik et godt tips fra en bruger herinde om, at se på serienr. på bagsiden af urkassen. De første nr. siger noget om hvornår uret er produceret. Mine første 4 cifre er 8006, og har har sammenlignet med serienr. som jeg har fundet her i forum. Men jeg kan ikke rigtig finde det samme cifre, og se hvornår uret er produceret. Er der nogen som kan hjælpe mig med det eller evt. input

Vh. TYS Icon_e_smile
Svar
Det passer fint

Jeg har en seamaster 300/JB 40 jubilæumsmodel - den blev kun lavet i 2002 den har nr. 8045xxxx.

Man skal tage omega serie nr. med et stort gran salt.

Optil ca. 1960 passer numrene rigtigt godt med tabellerne.
fra ca. 1960 til ca. 1975 passer de rimeligt godt +/- 1-2 år med undtagelse af special modeller der kan afvige optil ca. 10 år.
For speedmastere med især cal 321 kan du ikke brugetabellerne.
fra ca. 1975 til 1990 passer de godt, numrene kan nogle gange mangle da de nogle gange var tryk med maling istedet for graveret, første gang uret blev renset forsvinder nummeret.
I dag kan man ikke rigtigt bruge nummeret. Uhrmageriet (som jeg kender godt) få leveret nye ure med numre der varierer optil til 10mill. selvom urene er nye leveret direkte fra lager. Forskellige serienumre-intervaller er reserveret til forskellige modeller og bruges efterhånden som urene bestilles og leveres (altså bruges numrene parallelt)

Du skal også være opmærksom på at serienummerne på værkere blev indgraveret i mere eller mindre den rækkefølge værkerne blev produceret, det siger altså ikke nødvendigvis noget om hvornår uret er færdigsamlet eller solgt ved forhandler.

På et tidspunkt i 90'erne holdt omega op med at graverer serienummeret på værker og graverede det i stedet på bagsiden af urkassen udvendigt.

mvh
Tommy
Svar
Okay, det giver mening og har gjort mig lidt klogere Icon_e_smile .
Tak for dit bidrag - nu vil jeg ikke gøre mere ud af det. Nice forum Icon_e_biggrin

Vh. TYS
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)