Kan nogen give mig lidt viden om mit nye lommeur
#1
Hej

Jeg har fået dette lommeur i morgengave Icon_e_biggrin Jeg er meget glad for uret, selv om det måske ikke er noget særligt? Kan nogen fortælle lidt om fabrikatet og alder. Det er mærket J.C.F men ikke andet synligt. Kassen er mærket nr. 101414. Er det noget anerkandt og af rimelig kvalitet? Jeg vil meget gerne høre lidt om uret og urværket hvis det er muligt?

Jakob
Svar
#2
Mærket i kassen er næppe mærket på uret. Den gang, og jeg gætter omkring 1920-30, var kasser og værker oftest hver for sig. Man valgte et værk og så gav urmageren en række kassemuligheder. Går du længere tilbage bliver det endnu mere typisk. En del fabrikker lavede så også egne kasser - eller fik lavet kasser med eget navn, som indgik i udvalget, andre brugte div standard kasser og skiver for den sags skyld, og atter andre (specielt fra USA som var store i lommeure) havde store værks fabrikker (værk, visere og skive generelt) og helt separate kasse fabrikker.

Oftest betyder det, at hvis man ville ofre lidt ekstra på værket, så ville man også på kassen, så 18 k guld vil generelt hænge sammen med pænere værker.

Her ser værket fint nok ud bestemt, med mindst en skruet chaton som hovedleje (det lige i midten som du kan se har tre små skruer der holder lejet) og generelt ser det rent og absolut ikke mishandlet ud.

Dertil dobbelt kapslet 18 K guld, og du skal da være glad for det.

Der er ikke som jeg lige kan se, navn på skiven, men det er heller ikke verdens bedste billeder.

Prisgæt ud fra billederne og ud fra at det er en morgengave får du naturligvis ikke, blot at det er et dejligt lommeur - Europæisk og formentligt med værk fra Schweiz) i en absolut pæn kvalitet
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: