"Nyt" ur ........ Vintage Submariner 5513 fra 1970 :-)
#21
Mads Gjødesen Skrev:Enig i at Datejust'en giver mere ur for pengene, men designet har ikke så bredt et publikum som Sub'en. Der er tre ulemper ved Datejust kontra Sub, der gør at prisforskellen er x2:
1. Størrelsen er 36 mm vs. 40 mm
2. Jubilee lænken har en meget lille fanskare kontra Oyster
3. Designet anses som "morfar-agtig" af de fleste under 40 år Icon_e_sad Tro mig jeg har fået MANGE kommentarer med de få gange jeg har båret Datejust og jeg er egentlig delvis enig. Dermed ikke sagt jeg ikke syntes om modellen, men Datejust'en går bare bedst på en +40-50 årig.

Så selv om holdbarheden stort set er identisk har designet en afgørende betydning for populariteten og her sælger Sub'en bare 5 gange lettere.

/Mads

Jo men nu er over halvdelen af danske mænd som bruger ur jo også over 40. Og gruppen har ganske pæn købekraft.

Gå derud og tæl - hvor mange sub og hvor mange Datejust. Jeg tror kun - eller især, det er blandt urtosser at subben er langt mere interesant.


Jeg færdes jo i bankkredse - finanskredse om du vil og der ser man da en del Datejust - og ja, på voksne mænd over 40. Og som også vil være sig selv bekendt - altså ikke med vold og magt prøver at følge en mere ungdommelig linie, men bare bruger et ur de kan lide og som de holder af. Tror faktisk at en del ville finde en sub malplaceret sammen med daglig kontortøj.

Det er ikke gamle støvede mænd. Det er mænd der ikke lader sig trække rundt ved næsen hvergang moden skifter lidt. Men ok. Skuespillere, TV journalister og mange modebevidste (også ret brance orienteret tror jeg) mænd i samme alder sætter trenden.... men ikke alle følger den. Heldigvis da.

vh Baun
Svar
#22
Skal ikke kunne sige om antallet er identisk og hvem der har størst købekraft, men faktum er at et vintage Sub til 25 k kan sælges på en dag og et Datejust af samme alder til 10 k let kan hænge på salgssiden i 2-3 mdr. Jeg taler af erfaring Icon_e_wink Hvor forskellen skal findes skal jeg lade være usagt, men folk er villige til at betale 2,5 gange mere for et Sub end et Datejust.

/Mads
Svar
#23
Mads Gjødesen Skrev:Skal ikke kunne sige om antallet er identisk og hvem der har størst købekraft, men faktum er at et vintage Sub til 25 k kan sælges på en dag og et Datejust af samme alder til 10 k let kan hænge på salgssiden i 2-3 mdr. Jeg taler af erfaring Icon_e_wink Hvor forskellen skal findes skal jeg lade være usagt, men folk er villige til at betale 2,5 gange mere for et Sub end et Datejust.

/Mads

Også min erfaring... Måske er det fordi køberne til Datejust ikke køber brugt Icon_e_wink
Svar
#24
Mads Gjødesen Skrev:Skal ikke kunne sige om antallet er identisk og hvem der har størst købekraft, men faktum er at et vintage Sub til 25 k kan sælges på en dag og et Datejust af samme alder til 10 k let kan hænge på salgssiden i 2-3 mdr. Jeg taler af erfaring Icon_e_wink Hvor forskellen skal findes skal jeg lade være usagt, men folk er villige til at betale 2,5 gange mere for et Sub end et Datejust.

/Mads


Helt indiskutabelt.

gad vide hvor mange forhandlerne sælger af de forskellige modeller. Nogen der ved det?

vh baun
Svar
#25
Et forsinket - men dog stort - tillykke med uret. Det ser super fedt ud. 
Jeg husker, da deep sea var URET for dig, men også at du skiftede mening pga vægten (?). Derfor vil jeg høre, om du gider skrive er par ord om dine erfaringer ds vs 5513? (I andre er også meget velkommne til at byde ind Icon_e_smile På forhånd tak. 
Svar
#26
Sociologen Skrev:Et forsinket - men dog stort - tillykke med uret. Det ser super fedt ud. 
Jeg husker, da deep sea var URET for dig, men også at du skiftede mening pga vægten (?). Derfor vil jeg høre, om du gider skrive er par ord om dine erfaringer ds vs 5513? (I andre er også meget velkommne til at byde ind Icon_e_smile På forhånd tak. 


Tak skal du have ! Icon_e_smile

Det er rigtigt, at den vœsentligste grund til, at mit Deepsea faldt igennem som URET for mig, var dets vœgt og den deraf følgende manglende bœrekomfort (for mig) under varme himmelstrøg.

Nu har jeg haft mit 5513 i en måneds tid og har også haft lejlighed til at afprøve det under 45 graders fugtig varme i Norditalien - og selvom jeg vil reservere min endelige mening om uret i henhold til bœrekomfort, til det har fået noget mere armtid (har dog siddet på min arm nœsten uafbrudt), så har varmen ikke påvirket bœrekomforten mere end det ville have vœret tilfœldet ved alle andre ure.

Mit IWC i titanium er dog fortsat uovertruffent i varmt vejr, som følge af metallets egenskaber.

De største ankepunkter (og eneste) er urets mangel på dato, hvilket jeg nu godt kan leve med - og spœndets lidt mangelfulde kvalitetsfølelse. Jeg har et par gange oplevet, at spœndets "bagkant" (dvs. den del, hvor dykkerleddet er placeret) har hœngt fast i forskellige ting. Men det er ikke noget, der indtil nu har vœret af afgørende betydning for min oplevelse af uret. Og hvis jeg skal lave noget, hvor det er en vœsentlig faktor, så ser uret jo altså også brandgodt ud på en NATO rem ! Icon_e_wink

Alt i alt er jeg fantastisk glad for uret og dets klassiske, enkle og "rolige" udseende, bliver ved med at fascinere mig !!

Hertil kommer, at det er rart (blandt moderne "high beat" urvœrker), at kunne lœgge øret til urkassen og opleve et ur, der siger "tik tak" i et tempo, så øret kan følge med !!! Det er ren terapi !!! Icon_e_biggrin
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#27
Tak for det. Det lyder som om, at du har landet det - for dig - helt rigtige ur. Lækre billeder forøvrigt Icon_e_smile
Svar
#28
Sociologen Skrev:Tak for det. Det lyder som om, at du har landet det - for dig - helt rigtige ur.

Tjah, indtil videre har det bestemt ikke skuffet - tværtimod !! Men man ved jo aldrig ........måske begynder det at "klø" efter et helt andet ur på et eller andet tidspunkt og så må noget jo ofres Icon_e_biggrin

Under alle omstændigheder har jeg opgivet "et urs konceptet" !! Det er ikke nok for mig med ét ur, uanset hvor godt det er !


Sociologen Skrev:Lækre billeder forøvrigt Icon_e_smile

Takker !! Icon_e_smile Det er sjovt, at lege med kamera og computer og urbilleder giver en særlig udfordring !
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)