Spm: Sikring af ægthed v. privat handel
Kære ur-tosser.

Tak for et godt forum og en god side - har studeret med nysgerrighed og har nu endeligt meldt mig til forum'et.

Også til mit spørgsmål.

Jeg står overfor måske at skulle handle et Breitling ur imorgen.
Sælger har købsbevis fra dansk guldsmed.

Er der noget jeg bør gøre for at sikre mig ved handelen?

Jeg tænker om man kunne besøge en guldsmed og få denne til at verificere ægtheden? (Jeg er lokeret i Århus - har nogen lavet sådan en aftale med en guldsmed i Århus?)

Mange venlige hilsner
Kasper
Svar
bare hop ind til en af de mange der ligger, der er en stor urbutik på storetorv, og få dem til at verificere at den er ægte:D

Vh
Svar
kristofferJ Skrev:bare hop ind til en af de mange der ligger, der er en stor urbutik på storetorv, og få dem til at verificere at den er ægte:D

Vh

Hej Kristoffer - super - har du føling med hvad de tager for sådant et tjek?
Svar
At få det tjekket ved en forhandler er altid det mest fornuftige. Dog har jeg hørt en historie om en køber som blev snydt, da sælger nåede at skifte uret ud, efter urmageren havde set det igennem - worst case scenario.
Svar
Velkommen til forum, Kasper Icon_e_wink Og til lykke med, at du har taget springet ud i ur-verdenen Icon_e_biggrin

Du kan selv gøre mange ting for at sikre dig:

Først og fremmest, skal du have din sunde fornuft med dig. Kritisk sans er godt, men lad være med at ryge helt over i paranoia kategorien Icon_e_wink

Ur og papirer skal stemme overens - referencenumre, produktionsnumre, købsdato og stand m.v.

Hvis du har en mistanke om, at tingene ikke er som de skal være, så tag ind til en Breitling AD og få ham til at verificere urets ægthed. Det kan ikke koste meget mere end nogle få hundrede kroner, da det eneste det kræver er, at bagkassen "knappes af" Icon_e_wink

I øvrigt, så synes jeg, at det taler til sælgers fordel, at han vil mødes med dig, og at han er klar til at få verificeret urets ægthed hos en Breitling AD - de færreste scammers vil dén tur igennem, og kommer nok med et ton af undskyldninger for ikke at holde en sådan aftale Icon_razz

Ser frem til at høre hvad det hele ender ud med, og jeg er også spændt på at både se og høre lidt mere om dit nye ur Icon_e_smile
De venligste hilsner, John
Svar
Joepete Skrev:Velkommen til forum, Kasper Icon_e_wink Og til lykke med, at du har taget springet ud i ur-verdenen Icon_e_biggrin

I øvrigt, så synes jeg, at det taler til sælgers fordel, at han vil mødes med dig, og at han er klar til at få verificeret urets ægthed hos en Breitling AD - de færreste scammers vil dén tur igennem, og kommer nok med et ton af undskyldninger for ikke at holde en sådan aftale Icon_razz

Hej Joepete Icon_e_smile

Tak for velkomst.

Du har ret med hensigterne.

Du skriver godt nok Breitling Authorized dealer - men kan det ikke være en vilkårlig proff. guldsmed?

mvh
Kasper
Svar
Jeg ville gå til en Breitling AD, blot for at være helt sikker Icon_e_wink

Hvis de ikke findes i Århus, er der ikke så langt til Horsens, hvor Poul og Peter Halse sikkert ville kunne hjælpe dig og sælger Icon_e_wink
Svar
Er der nogen Certina ADs i Århus?
Hvor lang tid tager sådan en omgang?
Svar
Jeg tror roligt at du kan købe et Certina ur, uden du skal have verificeret ægthed Icon_e_wink Urene er i en prisklasse, hvor de, som laver fakes holder sig væk. De skal jo lave et produkt, som ligner originalen super godt, og samtidig tjene penge. Det gøres lettest ved dyre ure. HVIS der findes Certina fakes, vil jeg gætte på, at de kan spottes ret let med en smule kendskab til Certinas modelserier Icon_e_wink
Svar
Smut forbi Hingelberg på Store Torv. Lars (deres urmager) er altid god for en snak og kan hjælpe. Start med at spørg hvad de tager for en verificering af et Breitling. Jeg er ret sikker på de gør det gratis, men altid bedst at være på forkant Icon_e_wink

Mht. Certina giver jeg Joepete ret. Der er ikke den store fare for kopier...

/Mads
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)