Gamle schweizere
I en af Folkekirkens Nødhjælps butikker fandt jeg forleden dag tre mekaniske schweizerure til 10 kr. stykket: Et herreur af mærket Wivex som ikke går, og to dameure hhv. LuXor og Nevita, som går, men ikke særligt nøjagtigt.

Jeg har ikke kunnet finde noget om dem via Google, men er der nogen af jer, der - ud fra mærkernes navne - kan sige mig, om det er besværet værd at bringe dem til en urmager og få et tilbud på rens og reparation?

På forhånd tak!
Svar
Jeg skulle måske lige nævne, at herreuret ser ud som noget fra 50'erne-60'erne, mens dameurene lignet noget fra 40'erne.
Svar
I 50 til 70 var der masser af små schweizer mærker - nærmest kælderbutikker - som købte AS og lignende værker (ebauches) og skiver og satte eget navn på generiske mærker, og man kan ofte ikke finde noget på dem.

Hvis du kommer forbi en urmager (ikke en batteriskifter) så kan han jo lige åbne dem, og se om det er noget at sætte i stand. En urmager kan med et hurtigt blik, uden det koster dig noget som helst, sige om det vil gå efter et almindeligt service og give dig en pris.
Formentlig koster service 800 - 1000 kr - og skal der nyt glas til, måske lidt mere + du skal måske ha ny rem på. Du har så nok brugt mere end du kan få for dem, eller i alle fald nogenlunde det samme, så du skal jo ikke gøre det, hvis ikke du mener du vil bruge dem, eller være glad for at vide, at de virker igen

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)