Valjoux 7750 i PAM 48 - why??
Hej

Så vidt jeg har kunne læse på nettet ligger der et Valjoux 7750 værk i et PAM 48 som kun er med sekunder og dato.

Hvorfor ligger der et kronograf værk i et ur uden kronograf? Icon_question Icon_e_surprised

Eller har jeg misforstået noget?
Svar
Hej

Der ligger 7750 i mange af Panerais automatic Marina-modeller.

7750 er så vidt jeg ved bygget op i moduler der er nemme at adskille - lidt som en lagkage, hvor det øverste lag indeholder kronograf-funktionen, og de nederste indeholder tid og dato. Panerai køber vel udelukkende den del af værket de skal bruge - og så gør det ikke noget at det oprindeligt er et kronograf-værk.

Jeg mener at det var Mølbak der fortalte mig, at det især var pga. størrelsen at det var dette værk der var blevet valgt.

Jeg håber der er nogle lidt kløgtigere som kan verificere at det er sådan det hænger sammen Icon_smil
Svar
Er ikke helt enig i den forklaring. 7750 er et integreret kronografværk og ikke opbygget i moduler. Det er derfor ikke muligt "bare" at afmontere kronografmodulet, som hvis værket havde været et modulkronografværk.

Jeg kender ikke til forklaringen til hvorfor Panerai benytter 7750 i deres automatics, før de gik in-house, men jeg kan da gætte mig til det. Fordelen ved 7750 er:
- Værket har som standard dato og automatik til forskel fra feks. Unitas 6497
- Værket har som standard sub-sekund ved kl. 9, præcis som de historiske panerais
- Værket er robust og velafprøvet

Eneste ulempe er så lige, at det også har kronograffunktion. Panerai har med garanti vægtet fordele og ulemper og vurderet, at det var det bedst egnede værk, og at kun kronografdelen ikke matchede specifikationerne. Derfor valgte man at modificere heftigt på 7750 og sløjfe kronograffunktionen, da der ikke var andre tilgængelige værker på markedet, der matchede kravene bedre.

Elegant løsning? Nope... Men nødvendig da man på dette tidspunkt hverken havde økonomi eller evner til at gå in-house. Det er så heldigvis kommet siden Icon_cool

/Mads
Svar
Hej Mads,

Tak for det som altid gode svar.

Er der, efter din mening, nogen ulemper ved at fjerne kronograffunktionen eller gør det bare værket mere robust?

Jeg har flere steder læst at 7750 værket et kendt for en "wobble" effekt. Hvad betyder det?
Svar
Hej Mads

Tak for bistand med et mere kvalificeret svar.

Jeg havde fået opfattelsen af at det var temmelig 'lige til' at sløjfe kronograffunktionen.

Hvordan foregår det så i praksis? Modtager Panerai en æske med delene til 7750, smider de ting væk hvor de har deres egne modificerede dele, og samler det derefter? Hvis ikke det er et selvstændigt modul må det da kræve en del arbejde at tage kronograffunktionen væk - med mindre de lader noget af det sidde uden at det så bare bliver brugt?
Svar
Hej Frederik

Wobble er når rotoren (den der trækker uret op når du bevæger det) giver nogle tunge vibrationer fra sig, så uret føles næsten levende. Det sker som regel når du selv har flyttet armen, og rotoren lige kører lidt videre.

Jeg har selv et Panerai 164, og selvom man ofte mærker rotoren, så kan jeg godt lide det. Det hverken føles eller lyder skidt. Nogle IWC-modeller med 7750 har efter min mening en meget mere skramlende lyd og wobbleeffekt - men det kan man sikkert også vænne sig til.
Svar
Der skal da en lille operation til for at ændre værket. Mit gæt er at Panerai modtager 7750 værkerne i adskilt tilstand, da de både skal modificeres og finisheres. En montage hos ETA og efterfølgende afmontering hos Panerai ville derfor blot skabe unødvendige arbejdsprocesser til skade for værk og økonomi i processen.

Selve operationen ser jeg ikke som den store udfordring. Det er altid lettere at sløjfe noget end at tilføje noget Icon_e_wink Jeg tror ikke de efterlader noget af kronograffunktionen tilbage i værket, da det ville være lidt af et horologisk selvmål.

Mht. woble effekten har Hattrick svaret. Dog er det lidt af en subjektiv vurdering om man bifalder bevægelsen og lyden fra rotoren. Jeg foretrækker ure hvor rotoren ikke kan fornemmes i optræk, men derimod kan jeg i visse tilfælde godt lide lyden (specielt på cal. AP 2120 og PP 315). Dog ikke fra 7750 som minder mig om lyden af et defekt hjulleje eller en bremseskive/klodser der skurre Icon_e_confused Men prøv det selv og du vil blive meget klogere.

Det skal tilføjes at der er forskel fra 7750 til 7750 afhængigt af fabrikat der har modificeret. Panerai og IWC er ikke de værste Icon_e_wink

/Mads
Svar
Mads, tak for endnu et detaljeret svar Icon_e_smile

I min søgen efter nye ure benytter jeg meget ofte din oversigt og rangering af værker. Og det kender jeg flere andre som også gør Icon_e_biggrin

Ved godt det er kæmpe arbejde, men har du overvejet at opdatere oversigten?
Svar
feilersen Skrev:Mads, tak for endnu et detaljeret svar Icon_e_smile

I min søgen efter nye ure benytter jeg meget ofte din oversigt og rangering af værker. Og det kender jeg flere andre som også gør Icon_e_biggrin

Ved godt det er kæmpe arbejde, men har du overvejet at opdatere oversigten?

Det er ikke så længe siden Mads reviderede listen - jeg kan huske det, fordi jeg efterfølgende sætte dem i "korrekt" rækkefølge i denne post:

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=12326&p=115812&#p115812" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=1&t=12326&p=115812&#p115812</a><!-- l -->
Svar
Jeg tror nærmere han mener artiklen "hvor stammer værkerne oprindeligt fra"
Uden dog at vide det Icon_e_wink
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)