28-02-2011, 02:59 PM
Jeg har i lang tid været på udkig efter en Grand Seiko, men min ”titel” som studerende har vanskeliggjort projektet, da jeg i starten ønskede mig en automatisk Grand Seiko.
Lidt efter lidt, blev jeg ret lun på Seikos HEQ værker, og da min Grand Seiko skal bruges til pæn, kunne jeg se flere fordele ved at købe en quartz version.
Jagten gik ind, og efterhånden blev jeg ret varm på en allerede udgået Grand Seiko. Den var meget anvendelig, havde et, efter min mening, super godt værk, og den var alt i alt lidt usædvanlig af en Grand Seiko at være:
En sjælden dress Grand Seiko - SBGF021
Hvorfor lige netop denne model ?
- Udgået af produktion
- Til at betale for SU-penge
- 8J56 thermo kompenseret HEQ værk med +10/-10 pro anno specifikationer
- GS løve på bagkassen (ellers forbeholdt dyrere GS modeller)
- Lume på markeringer og indeks markeringer (har en dress GS ellers aldrig)
- Skruekrone (almindeligvis forbeholdt divere)
- 200m vandtæt (normalt en diver specifikation)
Kort og godt: Der her tale om en GS i den lave priskategori, som alligevel har den velfinisherede lænke og bagkasse, men som samtidig også holder nogle praktisk anvendeligt gode standarder for både præcision, bærekomfort og vandtæthed.
Åh jo, så er uret jo også indeholdende et 8J56 værk, som alt for sjældent får pris for sine både gode præcisionsspecifikationer, men som også i praktisk anvendelse har f.eks. selvstændig indstilling af timeviser, som super anvendelig feature da vi jo her til lands et par gange årligt stiller havemøbler frem og tager dem ind igen
Som et curiosum kan nævnes, at værket hos Seiko er afløst af 9F** værket, som efter Seikos eget udsagn skulle være bedre. Det til trods, fortsætter Seiko med at anvende 8J** værker i deres Credor modeller.
Og så til lidt billeder
Skiven ser ved første øjekast sort ud, men chancerer i et smukt riflet mønster

Kasse og lænke er holdt i en smuk børstet finish, og brydes kun af nogle smukke blanke facet kanter

Signeret skruekrone, som på trods af den liden størrelse er let at få fat i og betjene

Lækkert med Grand Seiko løven på bagkassen

Lænken er robust til det lille lette ur, og den er super behagelig og meget velforarbejdet

Jeg er jo lidt tosset med lume, så en Grand Seiko med lume skulle jeg da have

Småt er på vej ind igen, har jeg hørt
Lidt efter lidt, blev jeg ret lun på Seikos HEQ værker, og da min Grand Seiko skal bruges til pæn, kunne jeg se flere fordele ved at købe en quartz version.
Jagten gik ind, og efterhånden blev jeg ret varm på en allerede udgået Grand Seiko. Den var meget anvendelig, havde et, efter min mening, super godt værk, og den var alt i alt lidt usædvanlig af en Grand Seiko at være:
En sjælden dress Grand Seiko - SBGF021
Hvorfor lige netop denne model ?
- Udgået af produktion
- Til at betale for SU-penge
- 8J56 thermo kompenseret HEQ værk med +10/-10 pro anno specifikationer
- GS løve på bagkassen (ellers forbeholdt dyrere GS modeller)
- Lume på markeringer og indeks markeringer (har en dress GS ellers aldrig)
- Skruekrone (almindeligvis forbeholdt divere)
- 200m vandtæt (normalt en diver specifikation)
Kort og godt: Der her tale om en GS i den lave priskategori, som alligevel har den velfinisherede lænke og bagkasse, men som samtidig også holder nogle praktisk anvendeligt gode standarder for både præcision, bærekomfort og vandtæthed.
Åh jo, så er uret jo også indeholdende et 8J56 værk, som alt for sjældent får pris for sine både gode præcisionsspecifikationer, men som også i praktisk anvendelse har f.eks. selvstændig indstilling af timeviser, som super anvendelig feature da vi jo her til lands et par gange årligt stiller havemøbler frem og tager dem ind igen
Som et curiosum kan nævnes, at værket hos Seiko er afløst af 9F** værket, som efter Seikos eget udsagn skulle være bedre. Det til trods, fortsætter Seiko med at anvende 8J** værker i deres Credor modeller.
Og så til lidt billeder
Skiven ser ved første øjekast sort ud, men chancerer i et smukt riflet mønster

Kasse og lænke er holdt i en smuk børstet finish, og brydes kun af nogle smukke blanke facet kanter

Signeret skruekrone, som på trods af den liden størrelse er let at få fat i og betjene

Lækkert med Grand Seiko løven på bagkassen

Lænken er robust til det lille lette ur, og den er super behagelig og meget velforarbejdet

Jeg er jo lidt tosset med lume, så en Grand Seiko med lume skulle jeg da have

Småt er på vej ind igen, har jeg hørt
De venligste hilsner, John

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)