13-02-2011, 11:16 PM
Som affødt af en anden tråd følger her en lille afstemning.
Hvordan skal vi "tale" til hinanden her på forum?
Sprogbruget på urforum
|
13-02-2011, 11:16 PM
Som affødt af en anden tråd følger her en lille afstemning.
14-02-2011, 06:10 PM
Min holdning er, at man på såvel dette som andre fora skal skrive/tale i samme tone, som man ville bruge ved et fysisk møde et offentligt sted. Nogen gange er det lidt let at sidde bag sin beskyttede skærm, hvor man kan gå lidt mere kontant til værks, end man måske ville have gjort, hvis man havde stået overfor en gruppe mennesker fysisk i stedet.
MVH Jesper
14-02-2011, 06:18 PM
JJG Skrev:Min holdning er, at man på såvel dette som andre fora skal skrive/tale i samme tone, som man ville bruge ved et fysisk møde et offentligt sted. Nogen gange er det lidt let at sidde bag sin beskyttede skærm, hvor man kan gå lidt mere kontant til værks, end man måske ville have gjort, hvis man havde stået overfor en gruppe mennesker fysisk i stedet.100% enig, og det var netop et af mine argumenter i en anden tråd, ang. hvilke "bandeord" man brugte. Hvis jeg skal formulere mig her, som jeg vil gøre ved et personligt møde, så er ord som F... en del af det. En stor del af os herinde, har også mødt hinanden flere gange irl. Og de "værste" bidragsydere, er som regel dem der ikke dukker op til GTG. Men igen, jeg synes ikke det er et problem herinde. Tonen er generelt meget behagelig og venlig. Hvilket selvfølgelig også hjælpes på vej, af at mange af os har været sammen flere gange. Og selv om at flere herinde kan virke lidt tossede, så er de faktisk flinke mennesker i virkeligheden ![]() Mvh. KimT Tjek min Instagram ved at klikke her
14-02-2011, 06:22 PM
Kim T Skrev:JJG Skrev:Min holdning er, at man på såvel dette som andre fora skal skrive/tale i samme tone, som man ville bruge ved et fysisk møde et offentligt sted. Nogen gange er det lidt let at sidde bag sin beskyttede skærm, hvor man kan gå lidt mere kontant til værks, end man måske ville have gjort, hvis man havde stået overfor en gruppe mennesker fysisk i stedet.100% enig, og det var netop et af mine argumenter i en anden tråd, ang. hvilke "bandeord" man brugte. Jeg har også kun oplevet en god og venlig tone på de ganske få indlæg, som jeg indtil videre har deltaget i - ligesom jeg ved de indlæg jeg ellers har læst ligeledes ikke opfatter dette forum som havende en "hård sprogbrug" ![]() MVH Jesper
14-02-2011, 06:32 PM
Med fare for at starte en lang og unødvendig debat (vi kan jo se at mange ønsker en sober og ordentlig tone) vil jeg alligevel fastholde at man ikke skriver som man taler.
![]() Når man taler dirrekte til folk, kan man tilpasse tonen efter hvem man taler til og den reaktion man helt umiddelbart får. Når man skriver her på forum er modtagerne en blandet gruppe og det gør en forskel. Derudover er det altså også sådan, at samme formulering ofte virker grovere på skrift end verbalt. Egentlig kan jeg ikke helt sige hvorfor, men jeg tror det er et faktum, som de fleste indretter sig på. vh baun Se min samling og profil
Profil Constellation Genéve Seamaster Øvrige Omegaer
14-02-2011, 06:40 PM
Jeg er enig med dig Kim T og jeg syntes heller ikke sproget herinde er groft eller grimt på nogle måde
det ændre et par uskyldige bandeord s.. (så kan alle læse det håber jeg ![]() Det jeg bare mener man skal holde sig for god til er at ville opdrage på andre og lige gøre sig selv den tjeneste at læse hvad folk rent faktisk skriver.
14-02-2011, 07:08 PM
Et langt stykke hen ad vejen er jeg enig i, at man formulerer sig forskelligt, alt efter omstændighederne.
Hvis jeg ifbm. min profession, kommunikerer med kunder, leverandører eller lign. vil min formulering være på en måde, og i tale muligvis på en anden. Men jeg mener til gengæld også, at der er forskel på et hobby forum og en jobrelateret situation. Her er jeg primært for hyggens skyld, og på jobbet selvfølgelig for at tjene penge. Og jeg er jo selvfølgelig 100% enig i at tonen skal være af en vis karakter, for at imødekomme så mange som muligt. MEN, jeg har stadig svært ved at forstå, at en formulering som "Mit nye xxx er bare fucking fedt" kan tråde så mange over tæerne. Blandt min generation er det ord altså bare et slangudtryk, som bruges i mange forbindelser, og det er på ingen måde et bandeord. Der er masser af andre ord, som jeg ALDRIG kunne finde på at bruge, både skriftligt og mundtligt. Men selvfølgelig har vi forskellige grænser, hvilket jeg måske skal blive bedre til at acceptere. Jeg synes bare det er mere dårlig stil, at sige til folk de ikke må skrive dit og dat, end det er at skrive F... Vi har jo trods alt, nogle udmærkede moderatorer, som nok skal gribe ind, hvis de føler det er nødvendigt. Jeg synes ydermere at den "gyldne" middelvej er fundet fint herinde. Der er IMHO, ikke nogle der skriver med et voldsomt grimt sprog, og folk er generelt gode til at udvise hensyn til hinanden. Mvh. KimT Tjek min Instagram ved at klikke her
14-02-2011, 07:59 PM
Som jeg også skriver et sted betyder den sammenhæng et ord bruges i også ganske meget. Også frekvensen betyder noget. Et velanbragt kraftudtryk en sjælden gang imellem er ok, mens en tekst fyldt med samme kraftudtryk, kan virke mere voldsom og uhøflig - især hvis de bruges i negativ sammenhæng.
Der er stor forskel på om noget er "fandens dejligt" eller noget "fandens lort". Og har man siddet en hel nat og nørklet med noget - fx. at få en lænke på et ur, kan man understrege en stemning ved at sige at det er "noget fandens lort" - ofte vil mange af os faktisk skrive det var noget "F...... L..." - Det ser man af og til. Hvis man derimod skriver at noget er noget "fandens lort" hele tiden, bliver det groft og ubehøvlet. Jeg kommer det ikke nærmere, men kan jo tydeligt fornemme på mig selv, når jeg læser herinde og møder noget der i min optik er groft og for meget. vh baun Se min samling og profil
Profil Constellation Genéve Seamaster Øvrige Omegaer
14-02-2011, 08:42 PM
Jeg synes faktisk at dette forum benytter sig af et meget moderat sprogbrug i forhold til andre fora jeg har befundet mig (kortvarigt) på.
Jeg er ikke selv sart, men det er bare meget nemmere hvis ikke der er fnidder fra starten af, så en høflig tone er da klart at foretrække. Med venlig hilsen
Jesper I kassen pt.: Breitling SuperOcean A17360 Breitling Avenger Seawolf titanium E17370 Rolex GMT Master II 16710 Omega Planet Ocean 2200.50.00 Maurice Lacroix Pontos PT6048 Junghans Automatic cal. 651.10 (1969)
14-02-2011, 09:13 PM
Man taler naturligvis anderledes end man skriver. Jeg tror som også, at de som ikke bliver stødt, alligevel selv retter deres børn hvis de siger fucking shit til deres mor om maden hele tiden.
Om man så retter på folks sprog i et forum, er sikkert til diskussion, men det gør man vel, hvis man synes det forstyrrer ens læsning, det finder jeg absolut fair nok. De som generes af det, må ha mindst lige så megen ret til at bede om at der bliver skruet ned, som de der vil bande løs har. Vi kan vel ligeså godt kalde en spade en spade - debatten er jo om Willy som bruger fuck/fucking o.l. meget ofte og med stor glæde, og det støder visse mere end andre - og det er jo helt som det er i den store verden. Vore fora har da ellers generelt et OK sprog, og som nævnt tidligere, er jeg mere generet af at der indimellem er lidt mere usmagelige personlige indlæg eller direkte gøren grin med noget andre synes om - men ja - også jeg synes bedre om færre bandeord. Mon ikke Willy i virkeligheden har læst det hele og stadigt vil putte et fuck ord ind her og der, men også prøve at lade være der hvor det er unødvendigt eller kan erstattes lidt. Jeg synes det er blevet klart mindre allerede inden debatten, og Willy er en fornuftigt fyr, som ikke har lyst til at genere nogen, men naturligt nok, synes han vil ha lov til sit eget sprog. Han klarer sagtens at svare for sig selv ![]() vh Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere! Besøg min blog om ure! |
« Næst ældste | Næst nyeste »
|