Hvornår skal et ur skifte dato?
Jeg har 2 ure som ikke skifter dato præcis kl 0:00.
Det ene (Rolex Datejust Turn-O-Graph) skifter kl 0:03 og det andet (Breitling Avenger Seawolf) skifter kl 23:57.
Er det en fejl eller er det normalt på et mekanisk ur?
mvh
Jeppe
Svar
jladefoged Skrev:Jeg har 2 ure som ikke skifter dato præcis kl 0:00.
Det ene (Rolex Datejust Turn-O-Graph) skifter kl 0:03 og det andet (Breitling Avenger Seawolf) skifter kl 23:57.
Er det en fejl eller er det normalt på et mekanisk ur?

Det er helt normalt, at mekaniske ure skifter dato +/- 5 minutter omkring midnat. Så der er ingen problemer med dine ure.

Jeg bærer for tiden en IWC Ingenieur cal. 3521 (den lille Ingenieur), og det skifter 15 sekunder i midnat. Men jeg er så nok bare heldig.

Du kan få en urmager til at justere datoskiftet - men det er ikke umagen værd, vil jeg mene.

Venligst

Stefan Garvig
Så er jeg rolig Icon_e_biggrin
Nej, det er ikke noget jeg vil rende til "mekaniker" for. Det er til at leve med.
mvh
Jeppe
Svar
jladefoged Skrev:Så er jeg rolig Icon_e_biggrin
Nej, det er ikke noget jeg vil rende til "mekaniker" for. Det er til at leve med.

og mit Rolex 116610 skifter ca 00:08 Icon_cool så jeg må da lige ha de en lille tur til klarlund
Svar
Så længe mine ure skifter dato en gang om dagen er jeg tilfreds.. Icon_mrgreen
Mvh Kim 
Svar
avantismo Skrev:Så længe mine ure skifter dato en gang om dagen er jeg tilfreds.. Icon_mrgreen

Jeg tror de fleste foretrækker at datoskifte sker én gang i døgnet, og helst om natten Icon_e_wink
Svar
Interessant med hvornår forskellige ure skifter dato. Det virker jo til Rolex, Breitling og IWC gør det ret godt.

Jeg har selv et mekanisk ur, der er dato og dag skiftet en større proces. I "vinduet" for ugedag kan jeg se begyndende aktivitet fra omkring kl. 23.45. Dato (pointeren/viseren) begynder at bevæge sig fra omkring 23.50.

Jeg er ikke helt sikker på hvornår skiftet er færdigt, men det er først omkring kl. 00.15.

Det giver jo en god halv time i ingenmandsland Icon_e_surprised Det har været sådan siden uret var nyt, så jeg har nok antaget det var som det burde være. Er der nogen holdninger til dette?

Det skal dog bemærkes at månefasen skifter noget hurtigere.
Svar
BobT Skrev:Jeg har selv et mekanisk ur, der er dato og dag skiftet en større proces. I "vinduet" for ugedag kan jeg se begyndende aktivitet fra omkring kl. 23.45. Dato (pointeren/viseren) begynder at bevæge sig fra omkring 23.50.

Jeg er ikke helt sikker på hvornår skiftet er færdigt, men det er først omkring kl. 00.15.

Er der nogen holdninger til dette?
Det kommer an på hvilket ur der er tale om?

Jeg har haft et par Seikos (007 og 031), der mener jeg det startede omkring 10.30 og var færdig igen 02.00. Men set i forhold til prisen synes jeg nu stadig prisen var fair.
Casio DW5600
Omega Seamaster Cosmic
Rolex 16600
Rolex 16610LV
Svar
Jeg checkede i øvrigt også mit Rolex Datejust 1625.
Det skifter 35 sek over midnat og det er da meget godt gået af et ur fra '69.
Desuden er det uden quickset, men jeg ved ikke om det kan gøre en forskel?
mvh
Jeppe
Svar
Proxi Skrev:Det kommer an på hvilket ur der er tale om?

Jeg har haft et par Seikos (007 og 031), der mener jeg det startede omkring 10.30 og var færdig igen 02.00. Men set i forhold til prisen synes jeg nu stadig prisen var fair.

Det er et JLC Master Calendar:

İmage

Jeg har aldrig tænkt over sammenhængen mellem pris og hvorlænge uret var om at skifte. Icon_e_wink
I så fald har jeg nok givet lidt for meget Icon_mrgreen
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)