Øv, nyt glas efter mindre end tre måneder...
#1
Ivvv, mit første Rolex, og så en ridse allerede inden de første tre måneder er gået, det er sq lidt surt...

Jeg blev opfordret til at tage forbi Klarlund for at høre om der var noget at gøre, eller noget at "komme efter". Men nej, et sort uheld må det have været, det skal jeg ikke regne med at være så uheldig at opleve igen. Men fik en god snak om de materialer der bruges til Rolex ure, både stålet og glasset, det er jo heeelt vildt.

Købte ikke noget nyt ur, måske man liiige skulle afse lidt mere tid når uret skal hentes igen Icon_smil
-den der går i andres fodspor, kommer aldrig foran...
Svar
#2
Der skal så vidt jeg ved ret meget til at lave en ridse i safirglas (diamant til eksempel). Hvordan i alverden har du båret dig ad med det?? Icon_smil
Men safirglas er noget mere skørt end eks. mineralglas, så hvis du har ramt det uheldigt så kan man slå en flig af.... men er det en ridse eller en flig??
[url]"http://www.timezone.com/library/itsabouttime/itsabout0010" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.timezone.com/library/itsabou ... sabout0010[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

/Peter

Ps. Men i øvrigt tillykke med uret Icon_smil.
Svar
#3
Jeg har set utallige safirglas med hak, så det kræver ikke diamanter for at lave det. I teorien gør det, men praksis er en anden snak. Et mindre hårdt materiale kan gøre det hvis kombinationen af kraft og vinkel er uheldig Icon_e_sad

/Mads
Svar
#4
Sandkorn kan ridse.
Hvis man feks tørrer uret af med håndklædet efter at have badet ved stranden.
Der vil ofte være lidt sand i håndklædet, som kan forvolde "stor" skade...(læs: ridse som 1 i helvede!!).
/SK
Svar
#5
Mads Gjødesen Skrev:Jeg har set utallige safirglas med hak, så det kræver ikke diamanter for at lave det. I teorien gør det, men praksis er en anden snak. Et mindre hårdt materiale kan gøre det hvis kombinationen af kraft og vinkel er uheldig Icon_e_sad

/Mads
Det er bestemt en erfaring jeg kan bakke op om. Der kan også være tilfælde, hvor det ikke er safirglasset men en coating som ridses, det er næsten for fjollet med et "ridsefrit" safirglas og en ridsevenlig coating. I alle fald safirglas - selv om det er stærkt, kan ridses og laves hakker i, men det kan ikke udbedres - det er = nyt glas.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#6
Mads Gjødesen Skrev:Jeg har set utallige safirglas med hak, så det kræver ikke diamanter for at lave det.
I teorien gør det, men praksis er en anden snak. Et mindre hårdt materiale kan gøre det hvis kombinationen af kraft og vinkel er uheldig Icon_e_sad
/Mads
Sub'erman Skrev:Sandkorn kan ridse.
Hvis man feks tørrer uret af med håndklædet efter at have badet ved stranden.

Der vil ofte være lidt sand i håndklædet, som kan forvolde "stor" skade...(læs: ridse som 1 i helvede!!).
... er enig med de citerede indlæg; og Hannovers der er landet i "produktionstiden"
Fascinationen af safirglas er (efter min mening) så stor, at man har "forelsket sig hovedkulds" i hårdheden; men ser ser bort fra en anden væsentlig mineral egenskab: Tenacitet (styrke)

Fra linket: Physical Characteristics of Minerals citeres:
Tenacity: Tenacity refers to the strength rather than the hardness of a mineral.
It actually represents its resistance to breaking, crushing, bending, or tearing. The following terms are used to describe the tenacity of minerals:
Brittle: breaks or powders easily
Malleable: can be hammered into thin sheets without breaking
Sectile: can be cut into thin shavings with a knife
Ductile: can be drawn into a wire without breaking
Elastic: can be bent and then returns to its original shape
Flexible: can be bent but does not return to its original shape

Tenacity is the resistance to bending and breaking, while hardness measures the resistance to scratch.
Diamond cannot be scratched by any other mineral and therefore, it is a gem with high hardness; diamond has low tenacity, in part due to perfect cleavage.
Nephrite jade is relatively soft for a gem, easily scratched by dust in the air, but it is composed of fibrous crystals that resist breaking and therefore, it is tough or has high tenacity.

Safirglassets store popularitet og tilliden til dets holdbarhed, er kun "hængt op" på een egenskab: Hårdhed.
Når der så "lander en påvirkning", der er udfordrende for en anden kritisk egenskab, nemlig tenaciteten - og det går galt....
.... så klynker man, for hammeren havde "jo kun" hårdhed 7 - mens safirglasset har hårdhed 9.

Safirglasset har lav tenacitet og ligger på skalaen i "brittle", der oversat til danske geologiske termer hedder: Sprødhed.
Det er safirglassets sprødhed, der bevirker at det kan få afslag i form af skår i randen.

Jeg vil supplere med et par andre misforståede materialer i urverdenen.
#1 - Titanium.
- jamen det kan jo ridses??????
Ja og fine ridser forsvinder ved dannelse af titaniumoxid (overfladen gråner).
Til gengæld har Titanium en trækstyrke, der får rustfrit stål til at minde om knækbrød.
Ligeledes er Titanium upåvirket af de fleste syrer og tåler ophold i hyperkoncentrerede saltlager.
Man kan sige om et dykkerur af Titanium, at det overlever i saltvand på grund af, at det er Titanium. Et dykkerur af stål overlever på trods af, at det er stål.

#2 - Guld.
Det forkætrede, smukke og stabile metal. - Det er dybest set håbløst til en urkasse.
Gamle guld lommeure, der har været brugt stadigt - er da osse ganske godt rundpolerede uden nogensinde at have modtaget en polering.
Til gengæld er det næsten lige så kemisk upåvirkeligt som Titanium; men (håbløst?) blødt.

At forum medlemmer anskaffer et Titanium ur, medfører altid bemærkningen, "Det kan ridses"
... sjovt nok hører man ikke ved erhvervelsen af et guldur, "Jamen kassen kan jo skæres i skiver og bøjes"

En sag har flere sider, og et safirglas har flere egenskaber, hvor man ikke blindt skal forlade sig på hårdheden.

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#7
og "Perfect cleavage" kan man ikke få for meget af - - Icon_e_biggrin
Svar
#8
Bjørn H. Skrev:og "Perfect cleavage" kan man ikke få for meget af - - Icon_e_biggrin
Icon_e_wink "cleavage" var nu godt nok anvendt i den krystallografiske betydning: Kløvningsplan.
... men kunne sagtens forestille mig en attraktiv kombination af ordets forskellige betydninger - med eller uden diamanter Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)