Svar: 7
Tråde: 4
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej Alle.
Det har sikkert været oppe og vende ca. 1000 gange før, men jeg kan desværre ikke finde noget i en søgning.
Jeg har netop erhvervet mig mit første Rolex (Sub M serie) og er naturligvis glad.
Men hvad gør i for at holde jeres ur flot i så lang tid som muligt ? og hvad er der af generelle tip til "Do it yourself" vedligeholdelse?
Jeg har bl.a. hørt at man selv kan holde små ridser for porten ved hjælp af regelmæssig polering ..men ved ikke hvordan man gør og er bange for at ødelægge noget.
Så, hvis i har lyst og tid, giv mig jeres bedste fif til do´s and don´t med henblik på løbende vedligeholdelse man selv kan udføre.
1000 tak.
•
Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
JHEAria Skrev:Men hvad gør i for at holde jeres ur flot i så lang tid som muligt ? og hvad er der af generelle tip til "Do it yourself" vedligeholdelse?
Det korte svar er: Vask det under vandhanen med lunkent vand (og med kronen skuet ind!), gerne med en ikke for hård børste (f.eks. en tandbørste) og om nødvendigt minimalt brug af mild sæbe.
Det kan ikke undgås at uret får lidt små-ridser eller skrammer, og hvis det er et helt nyt ur du har, så vil du ærgre dig over de første. Men med mindre du er professionel og har det helt rigtige værktøj, bør du helt holde dig fra at fjerne sådanne ridser. Polering betyder nødvendigvis, at der fjernes materiale, og bør derfor ikke gøres særlig ofte. Når du efter et sted mellem fem og ti års brug sender dit ur til service vil det normalt blive poleret ved samme lejlighed, hvorefter det vil stå helt flot og du iøvrigt så starter forfra med at ridse det!
Husk, at du har købt et ur, der kan tåle at blive brugt.
/Bjørn.
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Jeg mener du bare skal vaske det med håndsæbe engang imellem (hver anden uge fx), skylle det godt af, tørre det med et blødt klæde og lade det tørre natten over. Jeg tror faktisk ikke en blød børste er nødvendig, men den skader formentlig heller ikke.
Så ville jeg bede urmageren om ikke at polere uret når det var til service - og jeg ville først sende det til service når det enten ikke går godt mere - eller hvis gangreserven kommer under ca 30 timer.
vh Baun
•
Svar: 299
Tråde: 9
På lænken kan du nemt fjerne små ridser med skure nylon (det grønne på svampen).
Men selve uret er no go !!
Jacob
•
Svar: 30
Tråde: 6
jeg har brugt og bruger stadig en ultrasonic cleaner med lidt mild saebe. boblerne kommer rigtigt godt ind mellem linksene og fjerner alt fedt og snavs som en almindelige vask ikke kan fjerne
•
Svar: 922
Tråde: 114
Modtaget Likes: 1,729 i 500 svar
Givet Likes: 1,689
Jacob K Skrev:På lænken kan du nemt fjerne små ridser med skure nylon (det grønne på svampen).
Men selve uret er no go !!
Jacob
Endeligt ikke brug det grønne på grydesvampen på de blankpolerede områder på dit ur... Selv på 904L stål kan det ridse...
--
"Bare ét ur til, så er samlingen komplet!"
•
Svar: 1,401
Tråde: 60
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Baun Skrev:- og jeg ville først sende det til service når det enten ikke går godt mere - eller hvis gangreserven kommer under ca 30 timer.
vh Baun
Hej Baun
Av! Det du skriver smerter lidt i mig. Hos mig er den udtalelse "et DON'T". Det svarer til først at sende min bil til service, når den ikke vil køre mere. Klarlund orienterede mig om, at olien i mit ur helst ikke skal blive for gammel, da den mister sin evne til at smøre. Det vil jo medføre unødvendigt slid på delene i uret. Ligesom en bilmotor formoder jeg, men det er ikke noget jeg ved med sikkerhed, ret mig gerne, hvis jeg har har ikke har ret i denne antagelse. En anden ting i vandtætte ure som mit er, at pakningernes levetid er ca. 5-6 år, hvis Rolex skal kunne garantere vandtæthed ifølge Klarlund.
Jeg mener, at man bør forebygge ved at følge en serviceplan, frem for at vente til uret viser "sygdomstegn". Vær god ved dit ur. Et Rolex service er dyrt her og nu, men gør som jeg og sæt kr. 50.- til side på en konto, hver måned. Om 5 år har du opsparet kr. 3000.- + renter. Så er pengene der og du mærker det ikke. Jeg ser det som at eje finmekanik som fx. en lækker sportsvogn, den skal også serviceres. Man ville jo aldrig drømme om ikke at lade sin Ferrari servicere vel?
Casio G-shock
Seiko 5
•
Svar: 1,636
Tråde: 46
Modtaget Likes: 21 i 10 svar
Givet Likes: 1
Klarlund er jo sjovt nok også interesseret i at man kommer til service så ofte som muligt
Jeg har, fra en af de mest erfarne urmagere hos Klarlund, fået fortalt at jeg blot skal få det tryktestet hvert eller hvert andet år (hvis jeg bruger det til svømning/dykning) og ellers bare skal vente med service til det begynder at opføre sig besynderligt. Alt andet var en overreaktion, mente han.
Jeg kan tænke mig, at det måske er mere vigtigt med en fast regelmæssig service på et vintageur.
•
Svar: 13,391
Tråde: 960
Modtaget Likes: 3,453 i 1,522 svar
Givet Likes: 754
Stinger Skrev:Jeg har, fra en af de mest erfarne urmagere hos Klarlund, fået fortalt at jeg blot skal få det tryktestet hvert eller hvert andet år (hvis jeg bruger det til svømning/dykning) og ellers bare skal vente med service til det begynder at opføre sig besynderligt. Alt andet var en overreaktion, mente han.
+1 fra flere anerkendte urmagere flere steder i landet........
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Jeg er helt enig i at servicere efter behov. Et ur er ikke en bil. Urmagere som jeg kender, og som har høj kvalitet - Peter H i Horsens som et eksempel, modsiger det absolut heller ikke. Omvendt ved jeg, at der er tilhængere af regelmæssig service, også blandt seriøse.
Tanken skal være, at manglende olie eller indtørret olie, giver slid på lejerne. Det modsiges bare af mange egne erfaringer. Jeg har vel op mod 200 ure, og de er helt generelt fra 1950-1970 og ligger i bankens boks (egentlig pjat, da det ikke er de dyre sager for største delen), og bliver så udskiftet i lots a 10 for at komme på armen.
Jeg oplever så, at et ur ikke længere opfører sig pænt, taber gang reserve, eller går helt forkert - pludseligt taber en time o.s.v., men når jeg servicerer (hovedsageligt hos Jørgen (JP Ure københavn) oplever jeg ALDRIG at han siger lejerne er slidte, og jeg taler jo med ham om de sager.
Jeg har konkluderet:
1 Ingen tvivl om at regelmæssig service sikrer bedre behandling af de bevægelige dele
2 Ingen tvivl om at masser af ure har fået deres værste ridser på værket, at urmager skruetrækkere som servicerer
3 Ingen tvivl om, at et ur generelt tåler utroligt meget, også i form af dårlig olie, og klarer sig, bare det serviceres hvis gangreserven går alvorligt ned, eller det begynder at gå dårligt.
4 Jeg ville ikke bruge regel 1 til 3 for ure til 100.000 kr - eller hvis jeg kun havde 2 ure - så ville de alligevel få service - nok for almindelige manuelle - hvert 8. år
vh
•
|