AP RO v. Rolex sub.
Sidder lige og kigger på nypriser på hhv. Rolex Submariner og AP Royal Oak, og undres over at der er den højere pris på AP.
Hvis vi kan blive enige om at de 'kan det samme', vise tiden og dato.
Og er lavet af det samme (materiale), stål (muligvis ikke samme slags stål).
Hvad kan så retfærdiggøre den højere pris på AP?
(AP koster ca. 62.000,- mod Rolex' 34.000,-. Priser tager fra Urværket, men stadigvæk...).

Jeg har flere gange læst skrevet her på siden at Rolex' stærke brand og force ligger i deres store pålidelighed og holdbarhed, så på hvilket område er det at AP RO er 28.000 kroner dyrere? (17.000 dyrere end den nye Sub)
Er det lænken?
Eller betaler man bare mere for navnet Audemars Piguet end for Rolex brandet - et Rolex navn, som mange herinde mener man betaler for meget for.

God aften og mvh,

Jacob
Svar
Tidstager Skrev:Hvis vi kan blive enige om at de 'kan det samme', vise tiden og dato.
Og er lavet af det samme (materiale), stål (muligvis ikke samme slags stål).
Hvad kan så retfærdiggøre den højere pris på AP?

Tjaa - hvad kan så overhovedet retfærdiggøre noget urmærke, andet end Seiko, som også laver mekaniske ure i stål, der kan vise tid og dato, men som kun koster 1.000.-

En stor del af forklaringen/forskellen skal findes i den tid/indsats, som der lægges i det enkelte ur under fabrikationen. Hos AP investeres der simpelthen mere i det enkelte ur før det forlader "fabrikken" - det resulterer først og fremmest i en helt unik finish - en finish som er (endnu) bedre end den du får fra "det gængse Rolex".
Svar
Jo, kan godt se hvad du mener, men der er vel ikke mange der forventer et Seiko at holde 60-70 år - eller der omkring.
Vel ikke urealistisk for et Rolex, der er højt besunget for deres driftsikkerhed!?

Da jeg skrev 'kan det samme' mente jeg blot at det ene ikke har komplikationer, det andet ikke har.

Men ok, finish siger du, kan godt se det vil påvirke prisen...

/Jacob
Svar
Mon ikke også historie og prestige (for kendere) spiller ind
der ligger AP vel trods alt også et trin eller to over Rolex.

Om det så er rimeligt at betale mere for er jo op til forbrugerne/kunderne Icon_cool
Svar
Jo da - historie og prestige betaler man da for -
Det som ikke usandsynligt, at et Seiko automatic vil virke om 70 år hvis det får service som et Rolex, men vist er der da kvalitets forskel på et ur til 1000 kr og et til 40.000 og et til 100.000 kr.

Kvalitetsforskellen betyder dels - ofte bedre og mere præcis justeringsmulighed og gang. Næsten altid som det synlige - finere kasse og udvendig forarbejdning inkl. skive. De ting, betyder også højere gensalgsværdi.
Om man så bare vil vide hvad klokken er (så kan man jo se på mobilen) og gi 1000 kr for et ur - eller gi 100.000 kr - kan ikke forklares med helt simple værdier - som hvad går længst og bedst alene, der er så meget mere i det.
Man sidder vel ret godt i en sæk modne kartofler - og alligevel køber folk æget af AJ -. - Overdrivelse fremmer forståelsen Icon_e_biggrin
Taler du helt simpelt - value for money - noget der ser OK ud på armen og viser tiden i mange år, så får du langt mere for 4.000 kr end for 500.000 kr
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hvorfor koster en Rolls Royce mere end en Land Rover?

Lige som en bil, så er en motor ikke bare en motor, en kabine ikke bare en kabine osv.
materialer, kvaltet, håndværk osv er forskelligt= forskellige prisklasser
İmage
Svar
Hej alle og tak for svarende.

Er blevet klogere på AP's finish og høje kvalitet.
Jeg er nok blevet lidt snydt af historierne om Rolex' "evighedsmaskine" (og sikkert også snydt ved tanken om at det i dette tilfælde er Rolex, som er sækken med kartofler Icon_e_wink ), og da urværket umiddelbart var det, der i mine øjne kunne være den store forskel på de to ure, undrede den markante prisforskel mig.

Djævlen ligger i detaljen - og deri også forskellen på Sub og AP RO Icon_cool

Tak for hjælpen, sweet dreams og på genhør,

mvh Jacob
Svar
ja... og hvorfor PP 5711 også i stål koster 4 gange som Submariner og 2 gange end AP (127.475 Dkk), og hvorfor omage seamaster koster kun den halv af Submariner Icon_rolleyes
Nogle gange forstår jeg ikke helt hvorfor mange tager altid Rolex som en baseret linije, og alt andre ure som koster mere end rolex betyder ikke at de har bedre kvalitet eller materiale, og dem som er billigere er dårligere end Rolex.
Svar
Pris = udbud & efterspørgsel
Fællesnævneren i hele urverdenen er snobberi.

//Berg

//Berg
Svar
Får man de to ure i hånden er der ingen tvivl om hvor kvaliteten og finishen er højest. AP er en klasse eller to over Sub´en. Godt håndværk koster og det er det man betaler for. Så er spørgsmålet nærmere om man værdsætter den ekstra finish og forarbejdning.

For mig har det intet med snobberi at gøre. Rolex er det absolut bedst kendte luksus ur, og vil man snobbe er det da vejen frem, i stedet for et dobbelt så dyrt AP, som ingen alligevel kender. Jeg syntes netop at valget på JLC, VC, PP, AP, ect. viser at man værdsætter diskret luksus, købt for sin egen skyld og ikke andres/show off effekten, som et Rolex nok tit er.

Hvilket ur skal man så købe hvis man vil have et lækkert ur uden at snobbe med det?

/Mads
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)