Svar: 71
Tråde: 12
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej,
Jeg var forbi en JLC forretning idag, og havde et par ure i haanden. Bla et JLC Ultra Thin. Det er et utroligt flot ur, men noget slog mig. Naar jeg drejer paa kronen, for at stille tiden, saa koere minut armen rundt som den skal, men time armen koere ujaevnt. tik, tik, tik, HOP, tik tik, HOP, HOP, tik, tik. Den tager en time per omgang paa minut armen, men det saa bare forkert ud.
Er det normalt?
Jeg har mest tool-ure, som nok har noget mere intern modstand end et fint/let vaerk som Ultra Thin, men dette minder mig mest om nogle af mine gamle slidte russiske ure.
Er det bare fordi at olien ikke er fordelt ordenligt i et nyt ur, kan de sidste kilometer paa kamelryg ind til byen have vaeret lidt haardt og varmt for uret, eller er der ugler i mosen?
MVH
JAH
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
JAH Skrev:Er det bare fordi at olien ikke er fordelt ordenligt i et nyt ur, kan de sidste kilometer paa kamelryg ind til byen have vaeret lidt haardt og varmt for uret, eller er der ugler i mosen?
MVH
JAH
Uglen er en fredet fugl, og må slet ikke komme ned i mosen - men husk i alle fald at fjerne ben og gylp (kendes på lynlåsen)

Det er helt enkelt fordi man vil holde stor gangreserve (kender ikke den aktuelle for det ur du nævner - men den er sikkert ret stor). I et smalt værk, som deres Ultra thin, kan man spare fjederkraft, ved at lade uret gøre som du beskriver TROR JEG det er i alle fald tilfældet for andre tynde med lang gangreserve. Tag det som en charme/funktion ved uret - JLC ved hvad de gør, og det er ikke træg gammel olie
Lad os høre fra en der ved det med sikkerhed.
vh
•
Svar: 537
Tråde: 34
Det lyder helt besynderligt! Du skriver bl.a. tik tik..., ligesom en lyd. Der bør kun forekomme lyd når du trækker uret op, ellers er der noget galt med uret, og lyden bør/skal være væsentligt mere "sprød" og jævn end hvad du vil opleve med et Eta værk. Men du skriver når du indstiller tiden??
Viserne "farer" hurtigere (mere friktionsfrit) frem på et værk uden datovisning når du indstiller tiden, da det ikke skal trække datokransen med, så muligvis er det det som du oplever som at det hopper derudaf, i forhold til den kraft du selv anvender når du stiller et ur med dato? Under alle omstændigheder skal timeviser og minutviser følges jævnt.
Der var for nyligt en tråd om et Lange ur, hvor minutviseren hoppede i intervaller når det gik, men skyldes en særlig konstruktion for at håndtere det enorme tryk som optræksfjederen afgiver.
Hvis jeg forstår dig korrekt, så siger du at minutviseren flytter sig jævnt fremad, men timeviseren står af og til stille, hvorefter at den tager et kvantespring og på en omgang passer pengene igen.
Hvis ovenstående er korrekt forstået, så er der noget galt med uret, formodentlig en knækket tand kunne jeg forestille mig.
•
Svar: 71
Tråde: 12
Tak for jeres svar. Jeg vil like slaa fast. Uret sagde ikke noget, det var dens bevaegels jeg beskrev med tik tik, hop, tik hop.
Det ur jeg kiggede paa var uden dato of sekunder.
Grunden til mit spoergsmaal, er at jeg bor i de "varme lande", og ville hore om det kunne vaere en kopi...
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
I alle fald kan du roligt købe Makitas forklaring om, at de må være en fejl hvis det hopper. Selv i de "varme lande" som du skriver, er de autoriserede handlere jo oftest helt OK, men er det et marked eller en mix handel, så tror jeg der er klar risiko for, at det er en kopi. Hvad forklarer den kære butiksejer om problemet?
vh
•
Svar: 1,636
Tråde: 46
Modtaget Likes: 21 i 10 svar
Givet Likes: 1
Det har ikke været en "quick-set" funktion? Her skal timeviseren jo netop hoppe én time ad gangen.
•