Nybegynder, hjælp til hvilket Omega jeg skal vælge?
#1
Da jeg stadig er på jagt efter mit første ur(det har taget noget længere end forventet) har jeg efterhånden fået sparet mere sammen end jeg havde regnet med. Først havde jeg planlagt et Longines men nu lugter det lidt af at jeg kunne have råd til et Omega(har altid syntes de var fede)

Jeg kigger mest på et Speedmaster(havde et i hånden i sidste uge) men er det godt? Det er ikke automatisk. skal trækkes op. Hvad betyder det? Skal det gøres tit?? Der er også nogle Speedmasters der hedder date og day/day lidt mindre dyre. er de også gode? Icon_question
Speed Freak!
Svar
#2
Uf - du vil skulle læse bøger før du ved alt om Omega idag, men hvis jeg må svare lidt enkelt.
De som du omtaler som lidt billigere er sikkert også lidt mindre (som model hedder de reduced) og jeg ville, hvis det passer dig smagsmæssigt, følge speedmaster sporet. Det er FINT det er manuelt optræk, det var faktisk fint nok til Nasa, rumskibe, månen o.a. (det betyder ikke at ikke også andre ure sikkert kunne ha klaret den, blot at det er både solidt, praktisk og anvendeligt)

Hold tid til en Speedmaster pro - manuel - kig dog efter en brugt her på vintageure.dk under køb og salg - så vil du ikke tabe ret mange penge, hvis du om 2-3 år vil ha noget andet

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#3
En Speedy Pro ville klart være at foretrække - i min bog. Håndoptrækket bliver du sandsynligvis glad for. Jeg hygger mig altid med at trække urene op, som kræver det, og så kommer man lidt "tættere" på det, og får også en følelse af mekanikken og servicestanden, når man sådan i det daglige nusser om sit ur Icon_e_wink Icon_e_biggrin

İmage
De venligste hilsner, John
Svar
#4
Rasmus Rodney Skrev:Det er ikke automatisk. skal trækkes op. Hvad betyder det? Skal det gøres tit??

Automatik er godt nok bekvemt. Stort set behoever Du slet ikke traekke saadan et ur op, undtagen hvis Du lader den ligge 2 dage uden at bevaege den, eller hvis Du slet ikke bevaeger Dig selv.
Men manuel optraek har noget som et ritual, som man goere hver morgen (oftere er ikke noedvendigt, og normalt koerer saadan et ur 40-48 timer efter den blev fuld optraekket). Altsaa, saadan en lille henvendelse til sit ur. Hm, maaske er det alligevel kun for enthusiaster. Icon_mrgreen Men det er Du jo paa god vej til at blive.
Skift ur, når du står op!
Svar
#5
Jeg ville klart gå efter et automatik dem har Omega også flere flotte af (hvis det altså kun er Omega som er inde i billedet)
når det er dit første ur syntes jeg det er lidt et sats at gå efter et manuelt som dit eneste ur.

Men den er lidt svær da vi bevæger os over i smag/behag afdelingen Icon_e_wink
men nu er jeg heller ikke den store speedy fan så hvad ved jeg Icon_e_biggrin
Svar
#6
Når du nu selv nævner Omega, så vil jeg anbefale dig at kigge på et Planet Ocean, som fås i 42 og 45,5 mm. Et superhelt lækkert ur, som mange herinde fra er enige om, er et af de bedste i prisklassen (12-15k i brugt stand afhængig af standen). Uret kan købes i tre forskellige modeller med tre forskellige remme.

Uret er mekanisk. 

Her et par billeder af mit 45,5 mm.

İmage

İmage

İmage

Hvis dette ikke har interesse,  er speedmaster også et rigtig godt valg (dog ikke i reduced size IMO). 

God jagt! 
Svar
#7
Du får mest for pengene på alle måder ved at finde et lidt brugt Speedmaster Pro. med plexiglas og manuelt optræk.

Omegas største og mest kendte klassiker
Et Chronografværk i fin kvalitet til pengene
Et design som gennen mere end 50 år har bevidst sit værd
Et ur som kan bruges og holde til det hele undtagen dykning
Et ur som er lige godt på rem som på lænke
Et ur som kræver attention hver dag gør dig bare endnu gladere for uret

vh Baun
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)