10 musik eksempler som har/haft størst betydning.
Jeg har en romantisk opfattelse af ur nydere, som værende æstetikere, som af og til nyder at trække sig tilbage fra børn, koner og kærester, og andre støjende elementer, for i ro og mag at kunne sidde at betragte sit nye ur, enten i stude`r værelset, karlekammeret, i lænestolen i det fjerneste rolige hjørne, eller i fyrrummet.
Eller som mange engelske gentlemen foretrækker det, - at trække sig tilbage til biliotekets hyggelige halvmørke, hvor den gode whisky, piben, Chesterfield Lænestolem, og Vaugn Williams venter ...på grammofonen.

I disse rolige øjeblikke, hvor uret sidder på armen, og hvor tankerne flyder stille hen..lige der tænker man allerbedst, og ofte er musikken en ledetråd tilbage i tiden, til hændelser man ser tilbage på med glæde...barndommen, den første kæreste, eller flere...på samme tid, melodien, der blev spillet, da det skete.
Musik er kendt for at åbne sindet, og bliver brugt i mange situationer, både af psykiatere,afslapnings terapeuter, i Kvicly, og også under en middag i hyggeligt selskab.
Min tandlæge anbefaler Volbeat i ørene på en nervøs type som mig, når han skal praktisere mig...og det hjælper...bare han skruer højt nok op!!!

Musikken åbner sindet, og hændelser huskes ofte bedst med musik.
Jeg har prøvet at skrive 10 musik stykker ned, som har haft, og har en vigtig, signifikant betydning for mig - fra tidligste barndom og til nu, og er blevet bragt på en lang rejse.
Det samme musik stykke, har givetvis forskellig betydning for os, alligevel vil de 10 musik eksempler måske alligevel fortælle en fælles historie...hvem ved.

vis os dine 10 musik eksempler, måske findes der en fællesnævner under een eller anden form

vh
Allan

1. Solen er så rød mor
2. Texas gule rose
3. Pigen og sporvognen (Dirch Passer/Ove sprogøe)
4. Break on through (the Doors)
5. Look through any windows ( Hollies)
6. God only knows (the Beachboys)
7. Passaglia and fugue in D minor ( J S Bach)
8. The lamb lies down on Broadway (Genesis)
9. L`Olimpiade ( Antonio Vivaldi)
10. In a silent way (Miles Davis)
İmage
Et los i røven kan til tider få verden til at se lysere ud
Svar
Little Richard: Lucile
Elvis: Devil in disguise
Cliff: The young ones
Beatles: I want to hold you hand
Hollies: Look through any window
John Lennon. Imagine
Doors: Light my fire
Iron Butterfly: In A Gadda Da Vida – a siden
Meat Loaf: Bat out of hell (samlet)
Steve Winwood – meget af hans nyere, og med Blind Faith

Men det kunne ha været 10 andre. Det der var hot en gang er det jo ikke mere, men det er over tiden noget der har betyder noget for mig
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Elvis. Gentle On My Mind
Elvis. Help Me Make It Through The Night
Dire Straits. So Far Away
Bruce Springsteen.Tougher Than the Rest
Bruce Springsteen. Fire
Bruce Springsteen. Because The Night
Bruce Springsteen. The River
Bruce Springsteen. Bobby Jean
Bruce Springsteen. My Hometown
Guns´n`Roses. Sweet Child O´Mine

Plus ALT det andet hvor ikke alle er lige stuerene Icon_e_smile
Svar
Hej

Lige en ny jeg ikke tror der lige bliver glemt, We Dont Speek Americano. Icon_mrgreen

MVH Peter
İmage
Svar
Pantera - I'm Broken
Hatesphere - Reaper of Life
Illdisposed - We Lie in the Snow
Nidhug - Skibet fra Nord
Deströyer 666 - Lone Wolf Winter
Bathory - Foreverdark Woods
Bathory - Prelude
Bathory - Man of Iron
Dispatched - The Revealing
Iniquity - Madman of the Trade

Her er godt og blandet fra forskellige genre, og fra forskellige tidspunkter i mit liv.

10 numre som alle har formet mig, min tankegang og min musiksmag. Selvom jeg kunne have brugt 15-20 stykker for rigtig at den skulle være mere dækkende. Bare i blandt Bathory kunne jeg sagtens nævne 15 numre som virkelig har en dyb plads i mit sind, men her er toppen. Alle numre som jeg ville anbefale uden tvivl, sammen med det album de kommer fra.
Svar
Eddie Cochran - Summertime blues
Black Sabbath - Paranoid
Status Quo - Softer ride
AC/DC - It's a long way to the top if you wanna rock'n roll
Judas Priest - Exciter
Rush - 2112
Slayer - Evil has no boundaries
Satyricon - Mother north
My Dying Bride - Turn loose the swans(hele pladen)
Opeth - Deliverance(hele pladen)

Det er i hvert fald - i nogenlunde kronologisk orden - hvad der har præget min musiksmag siden jeg var 7-8 år gammel(ca. 1967-68), hvor jeg hørte et program i radioen med den tidligere HA-boss Bjørn Andersen, der sad og vendte plader.
Om der så ligefrem er noget af det musik, der har præget mit liv? Måske!
Svar
jewer Skrev:Satyricon - Mother north
My Dying Bride - Turn loose the swans(hele pladen)

God stil! Helt enig, begge er geniale!
Svar
Der MÅ da være andre end mig, der kan have det præcis sådan med klassisk musik!

Nå, lad mig lave en blandet liste - fra min langhårede periode til nu - ikke i nogen speciel prioriteringsrækkefølge:

Deep Purple, Child In Time i live-udgaven på Made in Japan. Made in Japan var min første LP overhovedet, så den vil nok altid være noget særligt.

Pink Floyd, Set The Controls For The Heart of The Sun - igen live på Ummagumma. Om Ummagumma eller Dark Side var min første Pink Floyd kan jeg ikke huske, de blev nok købt nogenlunde samtidig og også meget tidligt i min "rock" periode.

Pink Floyd, hele Dark Side - den kan efter min mening KUN høres som eet stykke symfonisk musik og ikke som enkelte numre. Denne og det første Bach nedenfor er nok det musik, jeg har hørt flest gange overhovedet.

Pink Floyd, Shine On You Crazy Diamond. Jeg har forsøgt mange gange, men har aldrig rigtigt kunne finde ud af hele denne LP (Wish You Were Here), men Shine On er et stykke fantastisk musik, som også stadig er en favorit. Men da jeg er mere til hele LP'er, såå...

J.S.Bach: Musikalisches Opfer, BWV 1079 - igen det hele. Og det er meget nørdet at kende dette; næsten som at kende forskellen på en 3185 og en 3186. Dette musik, som efter min mening er noget af det fineste Bach har skrevet lærte jeg at kende, da jeg som meget ny stud polyt læste Hofstadter's, "Goedel, Escher, Bach - an Eternal Golden Braid", som dengang var en decideret kultbog. Jeg tror jeg har omkring 5 forskellige indspilninger af 1079.

Johann Strauss d.y: Metamorphosen. Et helt fantasisk, men temmelig dunkelt stykke musik skrevet for 23 strygeren, og som fortæller resultatet af 2. verdenskrig ved gennem Münchens ødelæggelse.

J.S.Bach: 1. sats af 5. Brandenburg Koncert. Thjaa - faktisk hele den 5. eller alle 6, men netop denne 1. sats har noget helt fantastisk over sig, bl.a. med et 48 takters mellemspil, hvor cembaloet alene lyder som et helt orkester. Det kan ikke være nemt at spille.

Mozart må også med, selvom jeg nok ikke lige kan udpege noget ganske bestemt. Men en stryge kvartet eller klaverkoncert ville det nok blive. For mig kom Mozart efter Bach, hvilket vist ikke er helt typisk.

Beethovens 9. Helt igennem storslået, og så skrevet og fremført af en total døv komponist. Især (naturligvis) 4. satsen med det berømte kor, om at vi alle skal være brødre. Der kom mange krige siden.

Tchaikovsky's 1812 ouverture. Jeg har et par indspilninger, en af dem, hvor man har brugt rigtige kanoner, og hvor der på coveret står at man skal passe på ikke at ødelægge sine højtalere! Det er jo et stykke populært musik, og så vidt jeg husker var det noget af det allerførste jeg hørte live. Jeg har også hørt det live senere, og har lagt mærke til, at det altså er bedst med rigtige kanoner - som jo sjældent er til stede i en koncertsal!

Må jeg tage nummer 11 med: Så bliver det Lumbye's Champagnegallop, men det er mest fordi noderne står udenpå koncertsalen i Tivoli, med knald og det hele! Hvis I ikke har set det, så kig selv efter næste gang I er derinde.

/Bjørn.
Svar
Jeg er bestemt også til klassisk - synes bare det var mere oplæg til mindre langhåret musik.

Brandenburger concerto er absolut fin, Vivaldi, Mozart, Offenbach og Hayden (trumpet koncert) bland favoritterne
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:- synes bare det var mere oplæg til mindre langhåret musik.

BWV 1079 er skam ganske langhåret! Og jeg begyndte med Bach, da jeg selv var langhåret. Plus at en tur i Konc3rt4uset (som det vist staves - det var IKKE en opfordring til at starte en dansk retstavnings diskussion!) ofte viser at mænd med temmeligt langt hår bestemt både kan nyde og spille klassisk musik.

Lad nu det ligge - dette indlæg er et ironisk indslag!

God weekend til alle.

/Bjørn.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)