Her er et lille udpluk, med tungeste ur øverst.

Speedmaster 125. Vægt: 212 g

Flightmaster, "Hedge Hopper", generation 2 (ST 145.0036). Vægt. 139 g

Flightmaster, "Pilote", generation 1 (ST 145.0013). Vægt. 132 g

Speedmaster Mark V (Teutoner). Vægt: 126 g

Speedmaster X-33, Titanium. Vægt: 112 g
Er enig med Joepete's betragtning om "hvordan uret bærer" - Min personlige erfaring med det ovenstående udvalg er:
.. når et (mit) ur vejer mere end 120 g, kan fordeling af vægt (balance) mellem ur og lænke være afgørende for om det bærer bekvemt.
Ligeledes kan lænkens/remmens anslutning til uret have betydning; om befæstigelsen er yderlig eller nær.
Flightmasteren, der ufortjent har erhvervet sig et ry for at være et "monster stort" ur, er et godt eksempel herpå.
Den markante tourneau formede kasse danner et "skørt" over remfæstet (hidden lugs), hvilket bevirker at lænken sluttet til - ganske tæt på selve uret. (se nedenstående billede)
De 2 tilsyneladende ens Flightmasters, bærer vidt forskelligt, trods en vægtdifference på kun 7 g.
"Hedge Hopper'en" har et højere beliggende tyngdepunkt, og en mærkbar større tendens til at "slaske".
Speedmaster 125 er et meget toptungt ur, der er rimeligt afbalanceret af en lænke med massive led. - Vægten er dog så betydelig, at man skal påse, at lænken "sidder til".
.... Ynder man at bære sit ur løst, tror jeg næppe man kan vænne sig til en "125'er".
Med venlig hilsen - Geodoc