Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
Glæder mig til at få den forklaret af en der kan. Minutviseren hopper i hakker, sådan lidt hvert 20. sekund som jeg fatter det?? Lyder som en tandhjulsfejl, men ???
vh
•
Mr. Korsbek!
Unregistered
Ja fatter det heller ikke.
Den hoppede frem.
•
Svar: 537
Tråde: 34
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
lyder rigtigt, men det burde være hvert 10 sekund... Forklaringen er en temmelig kompliceret anordning hvor Lange 31 har et dobbelt fjerde hjul, hvoraf det ene uafhængigt aflader det enorme moment der er på optræksfjeder i 10 sek. intervaller. Uret enorme propertioner er heller modegimmick men ret og slet for at huse fjederen
sakset fra artikel:
When the one toothed wheel is unlocked it releases the full power of the mainspring, and rapidly jumps half a revolution only to be locked by the other pallet. As it is jumps, its pinon drives the bottom fourth wheel which winds the remontoir connected to it. The speed of advance is the relative power difference between the mainspring and the remontoir spring...which is a huge mismatch in power, thus the power train jumps once every 10 seconds. One can observe this in the movement, and also in the minute hand which, being attached to the second wheel, is released once every 10 seconds, and jumps once every 10 second block.
den fulde artikel kan læses på følgende link:
[url]"http://people.timezone.com/pchong/lange31/part1/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://people.timezone.com/pchong/lange ... index.html[/url]
(husk at artiklen har 2 sider og den tekniske forklaring følger på side 2)
Der er således intet galt med uret, men en sideeffekt i deres konstruktion som tillader en denne ekstreme gangreserve i en manuel kaliber.
•
Svar: 13,391
Tråde: 960
Modtaget Likes: 3,453 i 1,522 svar
Givet Likes: 754
Super spændende artikel

Og en teknisk interesant løsning for at holde en ensartet gang i perioden på hele 31 dage.
Jeg tror nu godt jeg kunne leve med at minutviseren hopper hver 10 sekund
•
Mr. Korsbek!
Unregistered
Ja det kunne godt være hver 10 sekund, men altså mærkeligt så det ud.
Men kan godt se logikken i det. Og tak for den tekniske gennemgang Makita......., turde heller ikke spørge om der var noget galt med uret for ikke at virke dum.
Og ja Kim ville også kunne leve med det.
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
+1 og tak for udredningen
•
Svar: 1,025
Tråde: 70
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Har oplevet lidt det samme på andre røv dyre ure, hvor den giver et underligt "hop" efter x antal sek, har snakket med div forhandler og det skulle uret gøre ...
•