Største "ur-teknologiske" landevinding ?
Hvad er - efter din mening - den største "ur-teknologiske" landevinding ?

Spørgsmålet skal forstås meget bredt, og det har ikke til formål at "kåre" en form for vinder. Jeg vil blot gerne blive klogere på I andres syn på sagen Icon_e_smile
De venligste hilsner, John
Svar
Hmm – automatisk optræk, stødsikring & den vandtætte kasse synes jeg står meget lige – men valget må være:
Den vandtætte kasse.
Svar
Skridtet fra stationært til mobilt ur (lomme/arbåndsur) vil jeg mene.
Svar
Stinger Skrev:Skridtet fra stationært til mobilt ur (lomme/arbåndsur) vil jeg mene.
..... Eller måske fra solur til ...... Icon_e_biggrin
Svar
Rolex COMEX Skrev:
Stinger Skrev:Skridtet fra stationært til mobilt ur (lomme/arbåndsur) vil jeg mene.
..... Eller måske fra solur til ...... Icon_e_biggrin

Måske - tænk ud af boksen... Icon_e_wink
Svar
Det er som du siger et bredt spørgsmål
men som JLC fan vil jeg blive lidt i deres verden.

Deres Amos ure syntes jeg er en flot teknik og så det at få ideen Icon_cool

I en lidt mindre skala kan jeg blive ved med at blive imponeret af at de kan få klokken i cal.916 til at ringe som den gør
at få plads til det inde i et lille ur syntes jeg er teknisk flot.

Lange mener jeg også har lavet nogle rigtig flotte tekniske ting
værket som kun skal trækkes op en gang om mdr. for at nævne en.
Svar
jacob jensen Skrev:Det er som du siger et bredt spørgsmål
men som JLC fan vil jeg blive lidt i deres verden.

Deres Amos ure syntes jeg er en flot teknik og så det at få ideen Icon_cool

I en lidt mindre skala kan jeg blive ved med at blive imponeret af at de kan få klokken i cal.916 til at ringe som den gør
at få plads til det inde i et lille ur syntes jeg er teknisk flot.

Lange mener jeg også har lavet nogle rigtig flotte tekniske ting
værket som kun skal trækkes op en gang om mdr. for at nævne en.

Største "urteknologiske landevinding" - Læste du emnet eller?????? Gu er det flot - men største teknologiske - ??
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Her er nogle forskellige årstal som har noget med de ure vi kender idag at gøre:

De første mekaniske ure drevet af forskellige vægtsystemer blev konstrueret i løbet af 1200-årene.

1324: Den ældste urregulator, man har viden om, er en del af Richard of Wallingfords (1292-1336) urværk i Abbey of St. Albans i Hertford i England. Wallingfords urværk var med planetarium.

1401: Det første ur i Danmark blev fremstillet og opsat i Ribe Domkirke.

1510: Den tyske urmager Peter Henlein (o.1480-1542) fra Nürnberg opfinder et lomme-ur, der fungerer ved hjælp af en spændt fjeder. Problemet var dog, at uret gik langsommere og langsommere efterhånden som fjederen blev mindre spændt.
Uret kom først i handelen omkring 1575 og blev kaldt ”Nürnberger ægget”, idet det var anbragt i en æggeformet æske, der kunne hænge i en halskæde.

1525: Jacob Zech fra Prag opfandt et ’hæmværk’ der kunne forhindre den ujævne gang af et fjeder-baseret ur.

1577: Jost Bürgi (1552-1632) konstruerer det første ur med minutviser. Uret var tiltænkt Tycho Brahe (1546-1601).

1583: Den italienske naturforsker Galileo Galilei (1564-1642) foreslår en anvendelig konstruktion af et pendul-ur. Galilei viser, at pendulets svingningstid kun afhænger af pendullængden.

1680: Sekundvisning i ure indføres.

1806: Den schweizisk-franske urmager Abraham Louis Breguet (1747-1823) opfinder et selvoptrækkende ur.

1840: Det såkaldte krone-optræk til lommeure opfindes. Tidligere blev benyttet en nøgle til at trække et lommeur op.

1884: ’Universal Standard Time’ indføres. Længdegraden nul defineres at gå gennem Greenwich.

1927: På Bell-laboratorierne i USA udvikler Warren A. Marrison (1896-1980) det første kvartsstyrede ur. Flere var med til at udvikle forløberne af kvarts-ure.

Atom-ure
Det første 'atomur', der er baseret på svingninger af ammoniak-molekyler blev fremstillet i 1954.
I 1955 udviklede den engelske fysiker Louis Essen (1908-1997) et ’atomur’, der er baseret på grundstoffet Cæsium.

Jens Olsens astronomiske verdens-ur
Den 15.december 1955 blev Jens Olsens Verdensur på Københavns Rådhus sat i gang af Kong Frederik IX og Jens Olsens barnebarn Birgit. Verdensuret, som det kaldes, blev beregnet og teoretisk udarbejdet af den danske amatørastronom og instrumentmager Jens Olsen (1872-1945). Konstruktionen af uret foregik i årene fra 1944 til 1955. Efter Jens Olsens død i 1945 var det hans nære medarbejder urmager Otto Mortensen, der ledede den praktiske udførelse af uret. Urets forskellige dele er blevet bygget på Teknologisk Institut.
Uret viser tidspunkterne for en masse astronomiske begivenheder i vort solsystem.

Vh
Svar
Jeg er enig her.
At gå ned i størrelse, og gøre urene "bærbare" var et pænt stort skridt.

Jeg synes også at udviklingen af tourbillonen i 1875 af Abraham-Louis Breguet var spændende.
Måske ikke den største landevinding, med teknisk meget interesant.
Svar
Man kommer i denne sammenhæng ikke udenom John Harrison (1693-1776) i England, som konstruerede verdens første marinekronometer.

Han brugte flere nyskabelser bl.a. bimetal og rullelejer.

Betydningen for navigation på verdenhavene var enorm.

JK
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)