Deepsea skuffelse - tæpppefald for "Kun ét ur"´s konceptet !
Hej alle,

Jeg postede oprindeligt denne i tråden om Deepsea bærekomfort i Rolex forum. Men jeg mener måske egentlig, at den alligevel kan have generel interesse, så derfor har jeg flyttet den til det generelle forum.

Nok handler indlægget om mit Deepsea specifikt - men det handler også om en "drøm", der ikke kunne bære mødet med virkeligheden Icon_e_confused

Her er så indlægget fra den omtalte tråd:

Jeg kan kun tilslutte mig de, der har afmonteret dive-extension på lænken. Jeg (dvs. Bo) gjorde det samme på mit, hvorefter det sad perfekt på min arm.

Tilbage til det, som denne tråd drejer sig om - bærekomfort. Hjemme i Danmark har jeg ikke haft problemer med bærekomforten på trods af urets vægt (206 g i min konfiguration). Urets højde har heller ikke generet mig, omend jeg er nødt til at sige, at jeg dog alligevel ikke har kunnet undgå at være lidt opmærksom på dørkarme og lignende i hverdagen - men ikke så meget, at det virkede generende.

Hernede i varmen og sandet (+ 50-55 grader i skyggen) er historien dog en ganske anden. Kombinationen af vægt og (indrømmer jeg nu) en ganske smal lænke, har gjort at jeg ikke har brugt uret så meget, som jeg forventede. Når ens håndled er konstant svedige, så er urets vægt i længden generende. Dertil kommer så det fænomen (som jeg har omtalt tidligere), at lænken konstant farver mit håndled sort pga aflejringer af sand/støv og sved - og her snakker jeg altså ikke bare om et par sorte mærker, men at mit håndled ganske simpelt har en bred sort ring aftegnet, når jeg tager uret af.

Jeg har så forsøgt mig med at montere en tilskåret Suunto gummirem (som er den eneste mulighed at købe hernede) - denne rem er faktisk af en ganske god kvalitet - bred, blød og behagelig og det var ikke svært at tilpasse den, så den kunne sættes på uret. Men den er til gengæld for blød til at kunne bære urets vægt, så det føles behageligt - men til gengæld ville den ikke være behagelig, hvis den var stivere.

Så alt i alt har uret været mig en skuffelse hernede - det har slet ikke fået så megen armtid, som jeg havde regnet med. Ja, faktisk havde jeg jo regnet med, at det skulle være mit eneste ur hernede. Men dette at det ikke var optimalt at gå med, har fået mig til at investere i andre (og billigere) ure. Jeg har således købt mig et Citizen Pingo, et Suunto X-10 Military, et Suunto Observer TTi og et Casio Protrek (foruden et Garmin Forerunner 405 løbeur med GPS). Noget som jeg slet ikke havde regnet med ville/skulle blive aktuelt - i øjeblikket er det Suunto Observer, der får mest armtid - og det er jo "bare" en digital håndledscomputer.........og har slet ikke nogen "horologisk" charme ! (Men det er nu alligevel et ganske udemærket ur - og Titanium er vildt behageligt at gå med i varmen. Måske skulle jeg tænke dette faktum ind i mit næste urkøb !!?).

Dette har været et ydmygende nederlag for mit Deepsea, må jeg indrømme og en stor skuffelse for mig, som jeg nok ikke helt kan "tilgive" uret. Det er stadig et dejligt ur, bevares. Men jeg synes ikke, at jeg kan forsvare at have så mange penge stående i et ur, som jeg ikke kan bruge under alle forhold !! Det var jo meningen, at det skulle være "URET for livet og til alle forhold" !!

Derfor har jeg besluttet mig for, at det bliver sat til salg, når jeg kommer hjem (Gudskelov, at jeg ikke fik lavet den gravering på urets bagside, som jeg oprindelig havde tænkt) og hvad dets afløser så skal være, ved jeg ikke helt endnu. Men jeg hælder meget til, at gå tilbage til det oprindelige ur, der vakte min urinteresse - Omega Seamaster 2254.50.00. Men nu får vi se - et Speedmaster har også sendt lokketoner efter mig tidligere. Og hvem ved, der er jo også andre mærker end Rolex og Omega !!

Her kommer så lige et billede - det er desværre ikke blevet til så mange, som jeg havde troet (også et bevis på, at uret ikke har "fænget", som det burde):

İmage
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Hvor surt Peter. Jeg burde kunne relatere lidt til det med min ploprof som jo er endnu mere ishockey puck. 250 gram ca vejer den på køkkenvægten på sin lænke, og noget mindre på original gummibånd.

Den er dog slet ikke så dum at gå med vil jeg sige. Dels er mesh meget behageligt i forhold til lænker med større led, dels passer ur og lænke utroligt godt sammen - så uret ikke er toptungt = ikke på nogen måde prøver at køre rundt på armen, dels er lænkens bredde - med 24 mm ved uret og spændet også 24 mm (og lænken vel 22mm hvor den sidder på spændet god til at støtte uret - og endeligt sidder lænken helt i bunden af uret - ind mod armen, hvilket gør at det, selv når det er lidt løst, sidder godt på armen.
Beklager behåringen Icon_redface men se hvad jeg mener med at lænken sidder godt ned til armen (nyd også kransens facon og fine slibninger + helium ventilens He tekst - og så er det surt man ikke lige tørrer uret af inden foto:D
İmage
İmage
İmage
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Hvor surt Peter. Jeg burde kunne relatere lidt til det med min ploprof som jo er endnu mere ishockey puck. 250 gram ca vejer den på køkkenvægten på sin lænke, og noget mindre på original gummibånd.
vh

Ja, det er lidt surt - men sådan er det jo her i livet. Man lærer hele tiden af sine erfaringer og nu er jeg så én af slagsen rigere Icon_e_smile

Jeg har dog haft glæde af uret, lige indtil jeg kom herned. Og man kunne jo så spørge sig selv, om ikke jeg så bare kunne beholde uret og have glæde af det hjemme i Danmark. Men så ville hele idéen med "URET" jo gå lidt fløjten og som sagt synes jeg ikke, at jeg så kan forsvare overfor mig selv, at have så mange penge stående i ét ur. Derudover ved jeg jo, at der ligger mindst 1 eller 2 udsendelser yderligere og venter på mig, hvor jeg så måtte lade uret blive hjemme.

Så hellere skille sig af med det og gå tilbage til "basics" og slå sig til tåls med, at man har en 2-3 billigere ure, som man kan have med på mission og ét "semi-dyrt" til pænt brug derhjemme - eller måske koncentrere sig om vintage til pænt derhjemme udelukkende !! Icon_e_wink
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
pbr Skrev:- eller måske koncentrere sig om vintage til pænt derhjemme udelukkende !! Icon_e_wink

Jeg kan varmt anbefale Vintage til det hele - hjemme, ude, på jagt, på udstationering - kort sagt det hele.

Hvad er det du mener at et velvalgt Vintage ur ikke kan klare?

Denne ville fint kunne klare en udstationering vil jeg mene ( en Vintage Rolex sub ville iøvrigt også være perfekt på nato):

Mærke og model: Omega Seamaster 300

Årgang: 1967
Kasse: Rund stål kasse i ok stand men smuk graveret Seamaster logo på bagsiden
Højde: 14 mm
Diameter: 42 mm uden krone
Skive: Den flotte sorte skive med store luminerede index. Der er en del patina med varierende intensitet. Originale sværd visere også med patina
Rem: Sort Natorem
Caliber: 565 Automatic med dato stand 2
Caliber nr.: 26890888
Ref. Nr.: ST 166.0024-67

İmage

İmage
İmage
İmage

vh Baun
Svar
Baun Skrev:......en Vintage Rolex sub ville iøvrigt også være perfekt på nato):
Det noget nær perfekte valg, IMHO til netop pbr´s situation.
Svar
Ja det er ærgeligt, men jeg tror det er svært at finde "den eneste ene" som urnørd. Jeg har ikke fundet uret endnu, dog er nogle enkelte tæt på.

Måske skal du prøve den nye Submariner, den burde være mere komfortabel, og du "nedgraderer" ikke kvaliteten du har vænnet dig til hos Deepsea.

hannover_dk Skrev:nyd også kransens facon og fine slibninger + helium ventilens He tekst -

Ploprof er en fed model fra Omega, men det undrer mig at de sætter en He-ventil i og skruebagkassen.
Grund ideen med den gamle model var netop, at kassens opbygning gjorde at helium ikke kunne trænge ind.
Men lækkert ur alligevel Icon_cool
İmage
Svar
Jeg har også fuldstændig opgivet tanken om at der skulle findes det eneste ene - altså - URET ... så hellere lidt at skifte med Icon_e_wink

Det skal dog ikke kunne afvises fuldstændigt, at der er en enkelt eller to "ur-monogamister" at finde derude i landet et sted ... Icon_razz

Stor respekt for at du har prøvet "tesen" af, og så er nået til en anden slutning end da du startede ud Icon_e_smile Selv om jeg ikke kender dig super godt, så ville det ikke overraske mig, om du igen fandt ind til at samle lidt på vintage Omega, måske krydret med en mere moderat størrelse/bære-behagelig Rolex af en art Icon_e_wink Icon_e_biggrin

Er du forøvrigt kommet hjem, Peter ?
De venligste hilsner, John
Svar
Magnum Skrev:Ploprof er en fed model fra Omega, men det undrer mig at de sætter en He-ventil i og skruebagkassen.
Grund ideen med den gamle model var netop, at kassens opbygning gjorde at helium ikke kunne trænge ind.
Men lækkert ur alligevel Icon_cool
Det er slet ikke umuligt med den form for "ekstra" skruebagkasse, at Heliumsventilen er nok så meget gimmick for at der ikke skal være nogen der siger "jamen den har jo ikke heliumsventil" Icon_e_smile
Jeg synes bare den er så smukt lavet med sit He og sat modsat den orange udløser
Icon_e_smile Her lidt mindre snavs på billedet
İmage
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Mit indlæg var bestemt heller ikke ment i retning af kun at have et ur....

men ment som at have en samling Vintage ure til det hele. Blot for også at pointere at Vintageure fint kan klare at være det man kalder "Beatere" - fx en Rolex sub eller en Omega Seamaster - og sikkert mange andre gode Vintage ure. vil kunne klare den daglige dont - hvor som helst - se nu bare Geodocs "Unbreakable". Sikker på at en Speedy også kunne klare ærterne.

Det er som om nogen mener at alle Vintage ure skal behandles nænsomt og med stor respekt- respekt - ja, men ikke nødvendigvis nænsomt, hvis den da ikke lige er mint eller nos.

vh baun
Svar
Baun Skrev:
pbr Skrev:- eller måske koncentrere sig om vintage til pænt derhjemme udelukkende !! Icon_e_wink

Jeg kan varmt anbefale Vintage til det hele - hjemme, ude, på jagt, på udstationering - kort sagt det hele.

Hvad er det du mener at et velvalgt Vintage ur ikke kan klare?

Denne ville fint kunne klare en udstationering vil jeg mene ( en Vintage Rolex sub ville iøvrigt også være perfekt på nato):

Mærke og model: Omega Seamaster 300

Årgang: 1967
Kasse: Rund stål kasse i ok stand men smuk graveret Seamaster logo på bagsiden
Højde: 14 mm
Diameter: 42 mm uden krone
Skive: Den flotte sorte skive med store luminerede index. Der er en del patina med varierende intensitet. Originale sværd visere også med patina
Rem: Sort Natorem
Caliber: 565 Automatic med dato stand 2
Caliber nr.: 26890888
Ref. Nr.: ST 166.0024-67

İmage

vh Baun

Tro mig, Baun - netop dette ur har flere gnage været i mine tanker - og når det skal være vintage, så vil jeg hellere bruge penge på en Seamaster 300 end på en Sub 5513 (selvom det også er et rigtig flot ur med historie).
/Peter

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)