Spørgsmål om månedskift ved dato visning.
Hej Forum,

I min søgen efter ur har jeg brug for at vide noget om dato visninger - eller rettere evnen til at skifte dato. På mit gamle Seiko ur skulle man selv rette uret ind efter hvor mange dage en given måned havde. Jeg taler om de ure som har visere og kun viser dagen. Er der ingen moderne ure - med visere - som selv kan skifte datoen korrekt? Uden at dato visningen bliver til et digitalt display? Hvis ja, hvilke ord skal jeg så søge efter?

--
Werner
Svar
Det findes, og du skal have fat i et ur med "Perpetual Calendar" eller evighedskalender på dansk.
Denne komplikation vil være "forprogrammeret" til x antal år, hvor der tages højde for antal dage i månederne. (også skudår)

Mvh. Kim T.
Svar
Det skal indskydes det hurtig koster kassen med disse ure..
Mvh. Micki - DREAMWATCH
Svar
Ja, det med prisen er selvfølgelig også en faktor Icon_e_sad
Her er alligevel et af de ypperligste Icon_e_biggrin

İmage
Svar
Perpetual Calendars - som Kim nævner - er typisk uhyggeligt dyre. Det store problem er jo, at februar er besværlig, både fordi den har færre dage en alle andre måneder og så fordi den skifter til 29 dage hver fjerde år. Og med mekanik er det meget svært at lave. Patek Philippe, Lange&Söhne, JLC og vist et par andre har dette.

Noget nemmere er de såkaldte "annual caldendars" som bl.a. Patek Philippe har. De skal justeres når februar bliver til marts, men har ellers styr på om måneden har 30 eller 31 dage. I så fald skal mekanikken "kun" kunne gentage dette skifte: 31, 30, 31, 30, 31

Langt hovedparten af mekaniske ure skal have datoen stillet når måneded ikke har 31 dage.

/Bjørn.
Svar
Tak for jeres svar. Og ja desværre kan jeg se at priserne starter ved 4-5000. (Seiko) for denne kalender type. Lidt spøjst for den teknisk uvidende at det bliver så dyrt når et digital 1000 kr Casio kan klare det samme.

Et ur som har lidt digital - fx dette: [url]"http://www.skagen-ure.dk/shop/732xltlb-g-1852p.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.skagen-ure.dk/shop/732xltlb-g-1852p.html[/url] har måske nok indmad til at kunne skifte selv? Jeg har mailet Sagen-ure så ser vi hvad de svarer.

Så er der dem som opdateres med radio signaler - ville de ikke modtage dato information også?`

--
Werner
Svar
Men du kan måske også tænke på ure i "gamle dage" hvor mekaniske ure skulle drejes 24 timer frem, hvis måneden kun havde 30 dage - eller 3 x 24 timer hvis det var februar, eller hvor det var besværligt hvis man havde ladet ure gå i stå nogle dage og brugt et andet ur.
Nye mekaniske vil generelt ha det så enkelt, at der blot trækkes halvt ud i kronen, og så bladrer man dato den ene vej, og hvis det er med både dag og dato - så er det generelt bare hver sin vej.
Enkelte har trykknapper til skiftet.

Det er faktisk en ukompliceret affære og lidt hyggelig omgang med uret.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Men du kan måske også tænke på ure i "gamle dage" hvor mekaniske ure skulle drejes 24 timer frem, hvis måneden kun havde 30 dage - eller 3 x 24 timer hvis det var februar, eller hvor det var besværligt hvis man havde ladet ure gå i stå nogle dage og brugt et andet ur.
Nye mekaniske vil generelt ha det så enkelt, at der blot trækkes halvt ud i kronen, og så bladrer man dato den ene vej, og hvis det er med både dag og dato - så er det generelt bare hver sin vej.
Enkelte har trykknapper til skiftet.

Det er faktisk en ukompliceret affære og lidt hyggelig omgang med uret.

vh

Jo den kender jeg fra mit Seiko ur - men modsat dig irriterede det mig hver eneste gang den viste forkert Icon_e_smile

--
Werner
Svar
Uden at vide det med sikkerhed, så kan jeg ikke forstille mig man kan finde et mekanisk ur med evighedskalender til under 100.000 - 200.000 kr. vejl nypris??
Mvh. Micki - DREAMWATCH
Svar
Micki Jensen Skrev:Uden at vide det med sikkerhed, så kan jeg ikke forstille mig man kan finde et mekanisk ur med evighedskalender til under 100.000 - 200.000 kr. vejl nypris??

Definer "evighed" så. Fx til 2100 laver både Seiko, Citizen o.a. ure til under 5000 der har den funktion.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)