KlausM Skrev:Lynettens primære funktion er at holde glasset på plads. Den kan så have sekundære funktioner som at pynte, bruges til målinger eller kunne dreje.
Mvh
Klaus
... tak Klaus, for en overordentligt vederkvægende "one liner"
Ordet "lynette" stammer fra fransk, hvor det betyder: "En åbnings omgivelser" - Da fransk jo er urmagersproget (par excellance (undskyld)) - er der ikke noget forgjort i, at anvende denne fagterm.
Når talen falder på ure, er ordets betydning, "at holde glasset på plads" også iøjnefaldende. F.eks. hedder "briller" på fransk. "Une pair des lunettes" - altså et par indfatninger.
Om man vil anvende det meget beskrivende danske ord "krans", er for så vidt også OK - Omend det giver lidt kval ved den umiddelbare opfattelse af et "Rolex LV"
Bortset fra ordet lynette's etymologiske oprindelse, iler jeg glad med et par eksempler på; hvad jeg opfatter som gode, velfungerende og velforarbejdede lynetter.
Begge eksempler er piloture, hvor lynetten er drejbar i begge retninger, mens dykkerurets lynette, af funktionsmæssige årsager - udelukkende er drejbar "mod uret".
Eksempel #1 - Speedmaster X-33
Lynetten er fremstillet af stål (ligesom knapperne), mens resten af uret udelukkende er fremstillet af Titanium.
Den massive lynette er drejbar i 120 "klik", og har graveret inddeling, særskilt markering ved 3, 6 og 9, mens klokken 12 er markeret med en selvlysende, og velindfattet lynetteperle.
Lynettens greb er udformet som en række firkantede fremspring, hvor mellemrummene er finere satinerede med en mere grå tone end resten af uret.
Udformningen er affaset, således at lynetten følger det svagt hvælvede safirglas. Overgangen mellem glas og lynette er praktisk talt "i niveau" og tæt på "umærkelig".
Anknytningen mellem glas og lynetten giver en god ergonomi, hvor generne ved en "i hængende lynette kant" er minimale.
Den omhyggelige forarbejdning af lynetten er medvirkende til et umiddelbart positivt indtryk af uret generelt, og det skuffer ikke.
Som sidebemærkning til trådens oprindelse, kan man sige, "Jamen Omega kan jo godt" - for jeg er enig med trådstarter, at PO lynetteindlægget er mere simpelt, end hvad man kunne forvente.
Eksempel #2 - Flightmaster
Flightmasterens lynette er "indvendig og trinløst drejbar i begge retninger" - Betjeningen sker med en lynettekrone "klokken 8".
Lynettens indvendige placering og urkassens "kegleform" - skjulte remfæster (hooded lugs) og meget "håndledsnære" bæring - giver uret en uventet stor forligelighed med skjorte manchetten.
Med en lynette "helt under glas", bliver glasåbningen meget stor, hvilket måske har bidraget til den generelle opfattelse af Flighty, som et enormt stort ur.
Størrelsen af uret er særdeles moderat i sammenligning med nutidige og moderne tool og sportsure.
Men ganske pudsigt, at det umiddelbare visuelle indtryk af uret - uretmæssigt har givet det ry for at være "enormt" - det er som sagt "en splejs" i sammenligning med nutidige ure.
Om uret i øvrigt: Kronen klokken 10 er den trinløse indstilling af GMT viseren, som jeg sædvanligvis har "parkeret" under timeviseren, så den blot fremstår med en blå "tip".
Når GMT viseren anvendes, påkalder den sig derfor opmærksomhed, hvad enten det er på egne rejser eller en bekendts rejse. (altid godt at vide, om tidspunktet er "smart", at ringe til en bekendt på langfart

)
Om illustrationerne (3 af 4).
- Ja der er (desværre) tale om mobiltelefon billeder. Derfor kalder jeg dem illustrationer, frem for billeder og uden sammenligning med den fremragende foto kunst vort forum er så dejlig rig på.
Miseren skyldtes, at jeg ofrede nær ved 3K på et kamera, blot for at nærme mig en lille smule til artisteriet, som jeg nyder meget på forum.
Desværre viste det sig, at uanset hvor meget jeg (og en fotokyndig fellow WIS) "heksede" med kamerat. Alle billeder det leverede så ud som om de var taget gennem hullet i en urtepotte.
... indtil videre bliver det så mobiltelefonen, der formidler mit visuelle indtryk; om end i den derved "skrabede" kvalitet.
Med venlig hilsen - Geodoc