Gangreserve på automatic
#1
Hej!

Er der nogen der kan forklare hvordan automatic oplagrer "optrækket".

Hvis man har stillesiddende kontorarbejde, kan det så være et problem. Hvis man tager uret af om aftenen f.eks. kl. 18.00 efter efter at have uret på fra kl. 6-18 til kontorarbejde, burde det være nok til at klare natten, også hvis man starter på et stoppet ur om morgenen (man skifter jo lidt mellem urene) eller skal det ladet op over flere dage før det kan klare fra kl. 18-06 uden bevægelse. Konkret er det et cal. 1012, jeg jeg overvejer at købe ældre Seamaster med automatic (det er vel Cal. 5XX eller?), men måske skulle jeg lade være hvis jeg ikke kan trække det op med det arbejde jeg har.

Mvh
Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
#2
Hej Thomas
Her er en tråd, hvor automatic, optræk og aktivitetsniveau diskuteres.
Generelt må man ikke forvente, at et stoppet Automatic skal kunne klare sig med sit eget automatiske optræk. Det skal have lidt energireserve, at "arbejde på", og "lægge oven i".
Følg blot de gode råd i linket, og skyd betænkelighederne om gangreserven fra dig.

Vælger du at vedligeholde gangen i (måske) et par automatic, som du skifter mellem - ved at anskaffe en winder, så vær opmærksom på, hvordan urets kaliber trækker op.
Jeg taler af egen erfaring, da jeg stolt satte min Speedmaster 125 (kaliber 1041) i winderen, og et par dage senere konstaterede, at den var gået i stå.
Et opslag på "Omega Link Centralen" løste dog mysteriet. I linket: "Hvordan trækker mit ur op i en winder", fandt jeg ud af, at kal. 1041 (&1040) kun trækker op venstre om.
Min daværende winder kunne kun levere "højre om".

Man kan sagtens klare sig uden en winder; men man skal altså lige give en automatic "lidt mad" at arbejde på, når den har været stoppet.

Håber det rækker Icon_e_biggrin

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#3
Tak for svaret.

Hvis jeg skal trække det op på kronen, hvordan er det så?
Cal. 1012, drejer man med kronen inde (det lyder som det kører mod pakning) eller trækker man det ud i første hak? (dette ur har først dato ved første udtræk og i næste udtræk stilles uret.

Jeg kan jo trække det op manuelt når jeg starter på et stoppet ur så der er lidt at tære på.

Mvh
Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
#4
@Thomas
... har været lidt omkring, for at finde lidt om kaliber 1012. Her er linket til 1012 og dens slægtninge.
Indenfor dette slægtskab, har Omega en (fælles) brugervejledning, der findes her

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#5
Takker igen for din hjælpsomhed.

Pudsigt de skriver at det kan trækkes op, hvis det ikke har været brugt i 42 timer eller mere. Det giver jo ikke så meget mening hvis uret er stoppet så er det vel stoppet uanset om det 42 timer eller 1 time siden det stoppede.....

Mvh
Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
#6
TDN Skrev:Takker igen for din hjælpsomhed.

Pudsigt de skriver at det kan trækkes op, hvis det ikke har været brugt i 42 timer eller mere. Det giver jo ikke så meget mening hvis uret er stoppet så er det vel stoppet uanset om det 42 timer eller 1 time siden det stoppede.....

Mvh
Thomas
he he - der er nu lidt om humlen; for Omega skriver (netop) ikke, at uret er stoppet.
Meningen er, at når uret har "tæret" 42 timer af sin gangreserve, vil det have svært ved at komme op på en rimelig fjederspænding, blot ved at blive brugt og bevæget.
... men helt enig - ikke den mest krystalklare måde at skrive det på Icon_rolleyes

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)