The Grail
Efter flere års søgen, fik jeg for kort tid siden endelig fat på uret jeg har ledt efter: Breitling Navitimer Chronomatic, 1806, udstedt til det irakiske luftvåben, - givetvis fra 1970 og nogle år fremefter - i acceptabel stand.

İmage

Jeg har et ganske særligt forhold til Irak, som jeg ikke skal trætte jer med, og samtidig har jeg altid været facineret af det kapløb, der i 1969 fandt sted om at udvikle den første automatiske kronograf. Derfor var det åbenlyst, at jeg måtte have fat i et af disse ure.

Om det var Zenith, Breitling-gruppen eller Seiko der kom først, skal jeg ikke gøre mig klog på, - men blot konstatere, at dette ur var blandt de første automatiske kronografer der blev produceret.

Som det ses på billederne, adskiller uret sig fra samme tids 1806'ere, ved at de to små Breitling-fly i logoet er udskiftet med falkevingen fra det irakiske luftvåben fra den tid. Også bagsiden er prydet med et irakisk logo. På mit eksemplar lider bagsiden desværre en anelse under lidt pudsning. Ikke desto mindre ses logoet dog tydeligere i virkeligheden, end billedet gengiver.

İmage
İmage

Den originale lænke fulgte med uret, men den er i meget dårlig stand og egner sig ikke til at blive re-sized. Jeg har derfor købt en billig uoriginal rem, ind til jeg beslutter mig for hvilken rem uret skal monteres med fremover. Lænken bliver så gemt væk. Dette er mit første vintageur og jeg tager med kyshånd imod forslag til remme. Her er et wrist-shot med den utilpassede lænke.

İmage

På trods af tritiummens mange år på bagen, var det alligevel muligt at presse et lume-shot frem. Til reference er et lume-shot af min Seamaster med identisk setup. Lumenen forsvinder møghurtigt efter eksponering, men lidt tritium er der da tilbage...

İmage
İmage

Til sidst et familiebillede. Speedy'en tilhører dog fruen.
İmage

Igen, jeg tager gerne imod forslag til remme. Fortjener uret en original rem? Giver det overhovedet mening at montere en ny original rem på et så gammelt ur?
Svar
Fedt ur - og med den personlige vinkel også et super valg.

Jeg mener ikke det er fis at anskaffe en original rem til et vintage ur. Jeg prøver selv at finde gamle remme til ure jeg ikke bruger meget, men til ure jeg forventer får en del armtid bruger jeg ikke de gamle originale remme.

Enten en ny/nyere original - eller en uoriginal, men jeg prøver at holde mig til en stil som kunne være brugt på uret da det blev solgt. Gamle bører og brocurer er gode at frekventere mht. dette.

Men ellers er det da også helt ok bare at vælg en fed rem til uret. skal det være frækr kunne det være noget sort med syninger i den rødorange viserfarve!

vh baun
Svar
Super lækker vintage Icon_cool
De venligste hilsner, John
Svar
Det er historier som disse der kunne give mig mod på et vintageur. Under alle omstændigheder er Navitimeren er rigtigt lækkert ur. Sådan et skal jeg have på et tidspunkt.
Med venlig hilsen
Jesper

I kassen pt.:
Breitling SuperOcean A17360
Breitling Avenger Seawolf titanium E17370
Rolex GMT Master II 16710
Omega Planet Ocean 2200.50.00
Maurice Lacroix Pontos PT6048
Junghans Automatic cal. 651.10 (1969)
Svar
Super SUPER lækkert ur Icon_cool Stort tillykke med det.
Jeg tror nu ikke at vi bliver trætte af at høre om hvorfor du er tæt knyttet til Irak, så fortæl blot - det skal der også være plads til her Icon_cool ..
Hvordan er stande generalt, nyserviceret? Poleret eller....??
Hvor meget er der med til det, boks, papir eller en spændende historie????

Icon_cool
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar
Hej

Jeg har set to styk af selvsamme model med det irakiske luftvåben på til service, det er vel ikke den ene af dem du har fået fat i, jeg ved at den ene befinder sig i Sondrup, og den anden skulle befinde sig i københavnsområdet. Icon_question

MVH Peter
İmage
Svar
HG: Standen er, så vidt jeg kan vurdere, ganske fin. Nu er jeg en novice inden for vintage, men jeg sammenligner med de billeder af den samme model, som jeg har set gennem årene. Der frem står mit eksemplar godt, dog med lidt overpudsning på bagsiden. Bezelen fremstår meget skarp og drejer meget behageligt og klikkende rundt. Lænken er til gengæld i ret dårlig stand. Jeg ved ikke om værket er nyserviceret, så sikkert ikke. Men det har holdt tiden godt siden jeg tog det på i fredags, - Det vil sige, nu har uret jo ikke en sekundviser, så det kan sagtens have tabt eller vundet 20 sekunder, uden jeg har set det. Men jeg tror ikke jeg gider få det serviceret, så længe det går ok. Anyway, det var mest skivens stand jeg gik efter, og den synes jeg er fin, her 40 år efter.

Der fulgte hverken boks eller papirer med. Heller ikke en historie, om end flere af samme model har været forsøgt solgt med følgende historie:

"Saddam Hussein udstede personligt urene til de nyuddannede irakiske (militære) piloter." Han var dog først præsident fra '79, men havde en endog særdeles fremtrædende rolle fra revolutionen i '68.

Breitling har været leverandør af flyverure til det irakiske luftvåben i mange år, og gerne med den sidste nye teknologi, som også dette ur fra '70 vidner om. Senere leverede Breitling det sidste nye: Ægte quartz-baserede navitimers, wow!

İmage

Anyway, jeg har gennem årene set en del af de forskellige modeller i omløb. Faktisk så mange, at jeg tvivler på, at de kun har været udstedt til luftvåbenet. Irak var, og er, et gennem-militariseret samfund. Min vurdering er, at mange af pilot-navitimerne blev udstedt til (scoret af) notabiliteter i toppen af statsadministrationen i Bagdad gennem årene, simpelthen fordi urene var seje, dyre og militære, - det har sikkert gjort, at alle ville have et, eller måske lidt ekstra til at sælge af.

Det er også muligt at jeg tager fejl, og at de fleste ure faktisk gik til aktive militære piloter. På billedet herunder, skamløst sakset fra nettet, ses et eksemplar af hvad der ligner mit ur på håndleddet af en irakisk pilot.

İmage

Det er altså muligt, at mit ur har været udstedt til en tyk embedsmand i statsadministrationen, været brugt lidt, og ellers har været gemt i en skuffe. Det er også muligt, at det har set action gennem Yom-Kippur krigen, Irak-Iran Krigen, og måske har siddet på håndleddet af en irakisk pilot, da det meste af det irakiske luftvåben stak af til Iran og blev beslaglagt i begyndelsen af Bush d. Ældres Irak-kampagne.

Som så mange andre irakiske historier, så er det ikke til at vide hvad der sandt, og hvad der er vilde overdrivelser. Der er dog ikke den store tvivl om at uret er bestilt som en særversion til det irakiske luftvåben fra '70 og nogle år frem, - Iraks moderne guldalder.

Peter: Jeg har købt mit eksemplar i Storbritannien, så det er næppe et af de to, der har været gennem dine hænder. Desværre.

Jeg kunne godt tænke mig at komme forbi Horsens en dag og høre dit bud på, hvad du kunne gøre for uret.
Svar
Hej Brucin

Du er meget velkommen i Horsens, og iøvrigt den Quartz Navitimer som du viser, har min kunde også et eksemplar af, og en helt tredje kunde har en anden model i quartz, ham min kunde med de to ure var krigsfotograf i Irak, og ved en masse historie omkring de ure, det andet ur jeg omtaler tilhører sønnen af journalisten der var med nede i Irak.

MVH Peter
İmage
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)