Hvad tæller
Der er da hvis jeg ikke husker forkert ret faste regler for hvornår man må kalde et ur for swiss made
som jeg har læst det skal et ur der har swiss made på skive være samlet i swiss men dele behøver ikke være lavet i swiss.

Jeg troede dog at selve urmærket skulle være fra swiss,men det kan jeg se ikke er tilfældet med feks. Steinhart (uden vi skal komme ind på mærket som sådan) den suppe har vi kogt Icon_e_wink
ud fra hvad jeg kan finde på nettet er det et tysk mærke men er urene så samlet i swiss for der står jo swiss made på deres skiver. Icon_question

Hvis det er tilfældet er jeg så den eneste der finder det forkert at et mærke som høre til i tyskland kan skrive swiss made på deres skiver Icon_question
Svar
Der kan sikkert findes virksomheder der anvender Swiss uden faktisk at måtte. Jeg aner ikke hvad Steinhart f.eks opfylder, men der er meget klare regler - her juridisk forklaret på engelsk:
A Swiss watch

Only when it is Swiss, may a watch carry the indications "Swiss made" or "Swiss", or any other expression containing the word "Swiss" or its translation, on the outside. According to Section 1a OSM, a watch is considered to be Swiss if:

* its movement is Swiss; JH: se nedenfor hvad der kræves for at værket er Swiss - det er ikke 100% Schweiz
* its movement is cased up in Switzerland;
* and the manufacturer carries out the final inspection in Switzerland.JH: Jeg mener dermed at kasse og skive, godt må være købt uden for Schweiz, men værket skal lægges i og kontrolleres i Schweiz og følge reglerne for schweizer værk nedenfor

A Swiss watch movement

As we have seen, to be Swiss, a watch must use a Swiss movement. According to Section 2 OSM, a movement is considered to be Swiss if:

* it has been assembled in Switzerland;
* it has been inspected by the manufacturer in Switzerland; and
* the components of Swiss manufacture account for at least 50 percent of the total value, without taking into account the cost of assembly. JH Med andre ord, samlet og kontrolleret i Schweiz, men 50% af komponenternes værdi må komme fra uden for Schweiz - ren komponentværdi, da arbejdet jo alt skal udføres i Schweiz

If the movement fulfills these conditions, but the watch is not assembled in Switzerland, the "Swiss" indication may be affixed to one of the components of the movement. On the outside of the watch, may then only appear the "mouvement suisse" or "Swiss movement" indication. Section 3 § 3 OSM requires that the word "movement" appear in full, and be written in the same type-face, of identical size and colour, as the word "Swiss".
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej

På mange af Breitlings ure står der ikke Swiss Made på urskiven, og det er selvom at de er med et værk fra Schweiz, og uret er samlet i Schweiz, måske at de bare er holdt op med at skrive det på nogen af deres modeller, men de er da mere Swiss Made, end så mange andre der skriver det, men man behøver jo ikke altid at skrive på urskiven hvor uret kommer fra. Icon_cool

MVH Peter
İmage
Svar
Jeg kan bare ikke se hvorfor man ikke skulle skrive det på skiven
især hvis man virkelig er et swiss mærke.
Svar
I Schweiz behandles der i øjeblikket et forslag om, at den indenlandske produktionsværdi for mekaniske ure skal hæves til 80%, for at uret kan bære "Swiss made". For quartz skal grænsen være 60%.

Det vil udelukke en lang række mindre fabrikanter fra at have "Swiss" på uret.

Jens-Kristian
Svar
Panerai er også Swiss Made.....
Svar
ClausT Skrev:Panerai er også Swiss Made.....

...og de lægger også i Schweiz
Svar
Ja idag gør de jo men det hele startede jo i firenze men der står jo så heller ikke swiss made
på deres gamle skiver Icon_e_wink
Svar
Der findes mærker, der er meget mere "mystiske" i den retning, om jeg så må sige. Kender i f.eks. det Schwieziske mærke "Titoni". Nej vel? Første gang, jeg så en annonce for det var i Beijing, hvor jeg undredede mig lidt over et for mig ukendt "Swiss Made" ur. Jeg tog dette billede af reklamen med min mobiltelefon

İmage

Hvis man går på deres meget pæne hjemmeside (titoni.ch) ser alt på overfladen fint og reelt ud, men når man går lidt dybere, kan man f.eks. ikke se ret mange detaljer om deres værker. Men jeg fandt f.eks. et ur, hvor mærket at angivet at være "Automatic Soprod 9000". Soprod er (trods det russisk klingende navn) tilsyneladende (via google) også et Sweizisk mærke med fabrikation af værker. Men hvorfor har vi ikke hørt om det?

Mon ikke det er et eksempel på enten rent fup med betegnelsen "Swiss Made" - eller måske er lægger de sige lige præcis på grænsen - den grænse som JK antyder skal forstærkes.
Svar
Det vil jo reelt sige at som det er nu kan man skrive swiss made på uret bare
der er et værk fra swiss i uret uanset hvor alt andet så høre hjemme i verden Icon_e_confused

Jeg syntes godt man kunne forlange at selv mærket har hjemme i swiss
det ville være rigtig godt hvis de fik strammet op på front Icon_cool
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)