Trillinger - eller ?
#1
Dubletter eller….

Fra tid til anden har jeg måttet høre på slet skjulte spydigheder om at jeg har en samling af 70 – stort set ens gamle Omegaer.

Intet er mere forkert, hvilket jeg har argumenteret for ved både at inddrage en sammenligning med 50 farvede børn – og på anden vis. Så jo, jeg har allerede et klart forspring i den diskussion, men det skal da ikke forhindre, at jeg udbygger forspringet.

Så her er 3 fine gamle Vintage Omega Constellation, som tilsyneladende er ret ens – de har samme refnr – altså er de samme model. Men ens? No way. De er meget forskellige.

Det er alle refnr 14393 – og så er kasseformen samt værket ens, men alligevel er urene vidt forskellige. Vi kan godt kalde dem trillinger selvom de er født med års mellemrum 1959-61.

En er stål
En er guld på stål
Og en er 18 karat massiv guld

En har ”Silvered” Pia Pan skive med cross hair
En har ”Silvered” ikke Pie Pan skive med Cross hair
Og en har guld skive

Se selv hvor forskellige de faktisk er:

İmage

İmage

İmage

İmage

Og bagsiderne er også forskellige:

İmage


Mærke og model: Omega Constellation
Årgang: 1959
Kasse: Rund, Guld på stål i pæn stand, bagside med guld observatorium
Højde: 11 mm
Diameter: 34 mm uden krone
Skive: Lys Cross Hair skive i fin stand med gyldne visere og guld index - også i fin stand
Rem: Mørk kroko rem
Caliber: 561 Automatic COSC
Caliber nr.: 17208620
Ref. Nr.: 14393 6 SC
İmage

İmage
İmage


Beskrivelse:

Mærke og model: Omega Constellation
Årgang: 1959
Kasse: Rund, 18 karat Guld i meget fin stand, bagside med guld observatorium
Højde: 11 mm
Diameter: 34 mm uden krone
Skive: Guld skive, perfekt skive uden fejl. guldvisere og guld index - også i perfekt stand
Rem: Sort læderrem med original Omega spænde
Caliber: 561 Automatic COSC
Caliber nr.: 17441645
Ref. Nr.: 14393/4 SC

İmage
İmage
İmage
İmage



Beskrivelse

Mærke og model: Omega Constellation Pie Pan
Årgang: 1961
Kasse: Rund, Stål kasse i flot stand. Bagside med observatorium i guld. Original Omega krone
Højde: 11 mm
Diameter: 34 mm uden krone
Skive: Sølv, pæn og original rengjort skive. Patinerede stål visere og timemarkeringer
Rem: sort læder
Caliber: 561 Automatic med dato
Caliber nr.: 18328700
Ref. Nr.: 14393 61 SC

İmage
İmage
İmage

Vh Baun
Svar
#2
Citat:Mærke og model: Omega Constellation Pie Pan
Årgang: 1961
Kasse: Rund, Stål kasse i flot stand. Bagside med observatorium i guld. Original Omega krone
Højde: 11 mm
Diameter: 34 mm uden krone
Skive: Sølv, pæn og original rengjort skive. Patinerede stål visere og timemarkeringer
Rem: sort læder
Caliber: 561 Automatic med dato
Caliber nr.: 18328700
Ref. Nr.: 14393 61 SC

Trillinger men nok ikke enæggede...
Vist ikke helt off-topic at spørge dig om kronen: Hvornår skifter Omega (eller starter parallelproduktionen) til en 8- kantet (eller er den 10-kantet ?) krone ? Og er uret så under samme ref. nr. ?
Hilsen John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#3
Helt enig med dig, Baun, trillinger kan være meget forskellige. Som samler er det også en fornøjelse at have ure, der er trillinger.
Du har fine constellation trillinger. Jeg kan vise den lavere funktionærs trillinger.
Fra venstre mod højre:
Cal. 284 fra 1956, cal. 266 fra 1954 og cal. 265 fra 1953.

İmage

İmage

İmage

İmage

Og som tribute til dig, Baun, 2 opstillinger med den klassiske Baunske skrue Icon_e_biggrin

İmage

İmage

Hilsen

Bro
Svar
#4
Angående krone ti -kantet eller ej er netop 14393 måske en af overgangsmodellerne.

mest pålidelige kilde jeg har fundet er denne:

[url]"http://www.snapdrive.net/files/476678/Omega%20Constellation%20Crowns.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.snapdrive.net/files/476678/O ... Crowns.pdf[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Se side 4

Fine trillinger bro ... og ganske forskellige i udtrykket selvom kasserne er ens.

Jeg kan bedst lide bulls eye med lille sekundviser - den er super!

er det 2639 - alle 3?

vh Baun
Svar
#5
Ref. numrene er: 2791-1, 2892-1 og 2859-6, så de har ikke ens ref. numre, selvom de stort set er ens. De to bulls eye er helt ens, hvorimod den gule afviger lidt. De er sjove og giver ofte spørgsmål når de har armtid.

Hilsen

Bro
Svar
#6
Baun Skrev:İmage

İmage

İmage

Og bagsiderne er også forskellige:

İmage

Vh Baun
Ah hvor du kan - lækre lækre, og sådan skal sammenligningsbilleder jo bare laves. Jeg er stærk modstander af at tage billederne med når man citerer, men her må det da være berettiget.
Jeg kan rigtigt godt lide det i 18K med guld skive. Guldskiver er lækre. Jeg tillader mig en Eterna 3000 gold cap (tænk jeg har ikke en 18K Icon_redface) i billedform
İmage

Jeg kommer ikke i nærheden af dine billeder. Jeg vil dog godt ha et par tvilinger med. Jeg kunne ha været i boxen og fået trillinger og firlinger i Eterna 3000, men dette er i alle fald rene tvillinger som var hjemme. Stål med sølvskive og goldcap med guld skive
İmage

og så en på toppen af - med en Omega constellation øverst -man se faktisk ikke på billedet så tydeligt højde forskellen, men den er forholdsvis stor (ja Per du kan jo sige Connien er mere maskulin Icon_e_smile ) (og så har jeg vel fået lov til at snige Eterna ind i Omega forummet - også når det nu var tvillinger.
İmage
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#7
Jeg har noen tvillinger som kan være svært så forskjellige:
İmage
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)