Martin Skrev:Mangler jeres hjælp eller ideer til, et nyt ur. Har omkring de 20000 kr, til et "nyt" ur, køber mine ure brugte og det skal dette også være.
Det eneste krav er, at der ikke skal være lænke på uret.
................
Til trods for, og aldeles i modstrid med det understregede, "buldrer" den gamle sure mand fra Silkeborg op med ikke færre end 2 på lænke.
Forstå mig ret, at det blot er svaret ud fra mit hjertes renhed, at havde jeg det budget, ville jeg personligt gå efter et af de 2.
Marine Chronometeret kræver nok, at man skyder hjertet lidt op i livet. - Hermed menes, at gøre op med sig selv, om kvarts (gys) måske kunne være attraktivt
For samlere, der ikke lider af den traditionelle horologiske berøringsangst, er der nogle få ultimative kvartsure, der har
dét, at være et "rigtigt ur" trods kvarts teknologien.
F.eks. Rolex OysterQuartz, Omega Marine Chronometer & Speedmaster X-33.

Marine Chronometer er fremstillet i 8000 eksemplarer, og er således ikke "overrendt".
Det er verdens første højfrekvens armbåndsur (højere frekvens end 1 MHz), med en nøjagtighed på ±12 sek/år.
Eksemplaret, som jeg kortvarigt havde fornøjelsen at eje, følger jeg på "afstand", og det går -10,7 sek/år
Marinechronometer kan (med lidt omhu) anskaffes indenfor budgettet. X-33 kan let anskaffes indenfor budgettet, og evt. forsynes med rød eller sort teflon rem, evt. en original gummirem.
Rolex OysterQuartz kan ikke anskaffes indenfor budgettet.
Dersom man uhelbredeligt(?) lider af den underlige fetish, at uret absolut skal fastholdes på håndleddet af 2 strimler garveriaffald

, kan Speedmaster BA også leveres med rem.
I Broad Arrow "tilfældet", er det så en stakkels uskyldig aligator, der har måttet lade livet, for at tilfredsstille den sære fetish.
Når der allerede er een Speedmaster i Martins samling, er BA'en et fortræffeligt supplement, ligesom det er en spændende afveksling at vælge "dagens ur", sort eller hvidt.
De 2 Speedmasters klæder hinanden fortræffeligt, selvom BA'en naturligvis ville lide under, at blive iklædt læder
Med venlig hilsen - Geodoc