Lidt hjælp til håndtering af en datejust
#1
Kære Rolexeksperter

Som Omeganørd er jeg kommet i klemme. Min kone har købt en herre datejust fra 1971 og forventer nu jeg kan svare på alle mulige spørgsmål, hvorfor jeg nu er dybt afhængig af Jeres ekspertise Icon_e_smile
Jeg har hverken referencenummer, serienummer eller caliber nummer på uret, men de følgende billeder:
İmage
İmage
İmage
Vi har følgende spørgsmål:
1) Lænken er ekstrem lang (ejeren har være fed), hvorfor min kone gerne vil have taget led af, men det var ikke noget Klarlund umiddelbart kunne klare. De anbefalede os at gå til en guldsmed, da der både skulle skæres og loddes? Hvad ville I gøre?
2) Er lænken noget specielt og repræsenterer den en speciel værdi, nu hvor den er speciel lang?
3) kan I henvise til en oversigt over lænketyper - lænken her er tydeligvis ikke magen til nutidens lænker.
4) Klarlund har tilbudt at lave service på uret for 3250 kr, hvilket for mig var overraskende dyrt. (Jeg plejer at give ca. 1000 kr for en tilsvarende 60er constellation). Kan vintageurmagere lave service på samme niveau på et Rolex som Klarlund. Hvad gør I?
5) Vi har givet lidt under 10000 for uret, hvad synes I om det? Er det helt skævt.
6) Alle gode råd, kommentarer etc. modtages med glæde.

På forhånd tak!

Hilsen

Bro
Svar
#2
Hejsan Bro, her nogle svar, I forhåbentligt kan bruge:
1) Yes, prøv en rigtigt guldsmed, dvs. en forretning hvor der er en guldsmed (ikke de dyre i midtbyen). Burde ikke koste meget mere end kr. 3 - 400.
2) Nej - lænken har ikke ret meget værdi, den ser ret slap og slidt ud. Den kan dog bruges når længden er justeret.
3) Lænketypen er den gamle i din kærestes ur men den er OK når længden bare er korrekt. Hvis I går efter en ny brugt lænke, køb en med D-links (D-lede) som var den næste, Rolex producerede. Vær dog forsigtigt, der er mængder af aftermarketlænker til salg på bugten, også brugte som er helt korrekt lavet af 14 / 18 kt guld og stål.
4) Glem Klarlund / en anden Rolex AD. Peter Halse i Horsens eller Jørgen Krognos i F.berg klarer en eftersyn for omkring en tusse, tror jeg. Spørg dem - kvaliteten er lige så høj, den eneste forskel er at du ikke nødvendigtvis får ny krone og glas som er en fast del af eftersyn hos en AD (det gør ikke noget - hvis dit glas eller krone fejler noget, får du nok besked).
5) Det er ikke helt skævt... I DK koster de sjældent under 10K.
Hilsen John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#3
Peter Halse lavede denne Rolex istand for mig - sjovt nok også en årgang 1971:
incl nyt glas - 1000-1200 kr.

Jeg solgte den her fra siden for ca 11 K så vidt jeg husker


İmage


vh Baun
Svar
#4
John og Baun, tak for de fine svar.

Vi følger naturligvis de gode råd.

Hilsen

Bro
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)