10-07-2009, 04:12 PM
Jonasbo Skrev:Joepete> Det ser jo lækkert ud. Ligner bestemt ikke et lille dameur. Det er vist også bare de italianere der skal have et ur på størrelse med en pizzatallerkenEehhh - Der er et kolonnehjul - et hjul der består af en række kolonner - en type gear hjul i kolonne kronograferne som regnes som finest, medens de knaststyrede ikke har dette hjul
hannover> Ja kan godt se at det har en betydning om der krans eller ej.
Hvordan ser man om uret er kolonnehjuls eller knaststyret?
Spørg når du har kaliberen, men kort de almindeligste du vil falde over
Landeron 48 - 49 -148 - 248 - valjoux 7733/7734 - knasthjul
Landeron 39, Valjoux 22, 23, 72 kolonne (venus har også en del, typisk ses 170 som har subdials kl 6 og 12 - up-down krono)
Der er mange flere af begge, men det var de almindeligste. Ofte vil du se, at ældre knasthjuls kronografer er i kromhus eller forgyldt hus, og kolonne, som er dyrere, i stålhus eller guld hus - men der er mange undtagelser
Man kan sagtens leve med knast, kolonne er finere horologisk, men måske også nok så krævende. Næsten alle dyre nye vil være med kolonne, men tag så Omega Speedmaster Pro, som i slutningen af tresserne gik fra kolonne (kaliber 321) til knast (861) og der er nok ikke nogen der vil beskylde den for at være dårlig. Det var for at spare omkostninger ved produktion, og gøre service lettere og billigere. De gamle knastdrevne er ikke samme klasse ofte skal dog lige med
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)