Klarlunds ekspertice...
Povl Klarlunds ekspertise ang. Rolex er sikkert i top. Jeg formoder, -har aldrig på egen hånd fået noget verificeret der, men Morgan, Mads og en del andre R-pings her anbefaller altid en tour der, når man har noget eksotisk mellem hænderne; en gl. Daytona etc.
Det er nu ikke altid at Rolex AD´en giver den rette vurdering.
En lille historie fra den virkelige verden:
Jeg fik redialed nogle 60´ene og 70´ene Lady Date og Datejust skiver i USA.
I dansk told konfiskerer Skats Anti Piracy Taskforce (det er det, det hedder - sic) rutinmæssigt FedExkuverten.
En større cirkus af nonsense starter, includeret brev fra FedEx som fortæller at jeg har dummet mig og at politi (heh!) vil kontakte mig senere. Det er nu ikke tilfællet - men siden APT ikke har nogen som helst viden om kopier selv, sender de alle de varer som bærer de varemærker der er fokus på (en liste på over 200 navne iflg. dem selv) til den rette rettighedsplejende advokat.
Advokaten for Rolex sidder hos Budde Schou A/S og er et ret fornuftigt kvindemenneske - men naturligtvis uden personligt kompetence for at bedømme en ægte og uagte Rolex ur / stump / merchandise, hun er jo jurist og ikke urnørd.
Den slags bedømmelser er noget Povl Klarlund gør. Fair nok - de må jo nødvendigtvis vide... tror man.
De fornævnte redialed Rolexskiver ender nu der, eller; Klarlund får sendt billedfiler af urskiverne.
Rolex´ advokat ved besked om skiverne, hun prøver rigtigt at være fair mod alle perter og formulerer det medfølgende brev for Klarlund på følgende måde: "Er de bebilleder urskiver delvis ægte men modificerede eller er de 100 % falske?".
Billederne er ikke de bedste, men alligevel så skarpe at man kan læse Rolex´ egen nummerkode (som ca. 1/3 af originale skiver bærer bagpå) i mindst en af skiverne som er fotograferet for- og bagfra.
Klarlunds bedømmelse hedder: "100% falske".
Efter at jeg har talt med advokaten, mailer hun hele molevitten til Schweiz. Rolex svarer på en yderst snedigt mode: De vil slet ikke blande sig i spørgsmålet om den eventuelle ægthed eller mangel af samme. Nej, de siger kun at de ikke vil stille spørgsmåle ved det, deres AD har sagt.
Jeg har en mulighed for at nægte at skrive under den dokument hvor advokaten spørger om min medstykke for at skiverne nu kan destrueres som fake kontraband og tage sagen til retten.
Hvis jeg nu var den vrissen gamle mand som skriver læserbreve etc og hvis jeg havde adgang for fri process (min forsikringsselskab sagde nej) ville jeg tage derhen og få opmarcheret de 17 første urmagere med kendskab til Rolex. Og jeg ville - måske vinde sagen og få mine pænt betalte redialede skiver retur. Men når juristen forklarer at sagen kan jo hænge sammen på den måde at Klarlund betragter de her redialede skiver som så stærkt modificerede at de rent faktiskt kan betragtes som falske... så lader jeg at være. Den objektive sandhed er ikke det værd for mig.
Visse vasse og sikke nogen retorisk akrobatik.
Nu er jeg glæd for et Bethke (som er kend for at lave højkvalitets redialing) har sine rødder indenfor EU, i Hamborg. Ellers ville Anti Piracy Taskforce have lovligt adgang for post og pakker fra dem og Bethke vil blive stemplet som en værre sweat-shop for fakes Icon_e_biggrin .
Nå, jeg er heldigtvis ikke en af de vrede læserbrevsskrivere og derfor kan jeg nu roligt lægge denne sag bag mig - efter at have luftet mit dårligt humør og meget lille tro på retfærdighed her på sitet.
Og så fortjener sagen her for skræk og advarsel: Du kan helt lovligtvis få ørerne i maskinen og du kan være sikkert at dine rettigheder på den praktiske niveau er meget kleine.
Og køber du et vintage fra udenfor EU og lænken er aftermarket, har du allerede sat dig selv i en knibe som nemt kan ende med en bedømmelse fra PK som siger at dit privatimporteret ur er fake (det er sket).
Med denne klageskrift vil jeg ikke prøve at bevise livets uretfærdighed men derimod bare fortælle at livet KAN være det, i en absurd grad, hvis du er uheldigt (og håber på at jeg har rusket i folks autoritetstro Icon_mrgreen ).
Cheers - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Hej John.
Interessant historie du disker op med her.
Generelt set skal man ikke regne med at en Rolex AD'er kan verificere alle mulige og umulige dele 10-20-30-40 år tilbage i tiden. Omvendt skal de være 100% spidse på aktuelle modeller.
Din historie har ikke så meget med kompetencer at gøre men mere det principielle i om Rolex betragter omarbejdede dele som værende Rolex egne. De har en helt principiel holdning til dette som vel egentlig er helt ok når de har så stærkt et brand de skal beskytte. At det så til tider kan være irriterende er en anden snak.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Husk at 2/3 dele af Klarlunds kompetence "stoppede" sidste sommer. Man ved jo ikke hvem ved PK der har kigget på sagerne...

Suk. Endnu en god grund til at handle inde for EU. Tænk hvis det var for 30 år siden.... Hvor alt uden for danmark var "fjenden".

Icon_e_smile

M
Svar
Citat:Rolex betragter omarbejdede dele som værende Rolex egne.

Ja, det gør de. Og det sker med en vis arrogance når vi stadigvæg, eller for det mindste delvis, lever i et samfund som er baseret på privatejens ukrænkelighed...
Hvorvidt det er OK eller ej er lidt absurd diskussion som i sidste led og i yderste konsekvent leder til det at jeg deklarerer ikke at eje nogle gamle Rolexure men at jeg låner disse fra Rolex Icon_mrgreen (de ejer jo i sidste instans alle rettigheder for dem).
Tog man sagen oppe i retten og kunde jeg narre en topadvokat at gøre den for mig, ville Klarlund blive dømt for vildledende utalelser under retsligt ansvar som de her udtalelser om ægthed for Rolex´ advokat altid er...
Og Morgan - situationen er forændret fra 30 år siden med det at alt udenom EU betragtes nu som fjenden... (i hvert fald i praksis).
Men, helt garanteret en god grund til at handle indenfor EU og kun indenfor EU...
Cheerio - John
Svar
Mon ikke de fleste seriøse opmænd/vurderingsfolk/eksperter ville bede om at se emnet "in natura" ifbm. en vurdering? Det er - i mine øjne - noget amatøragtigt, at sætte sig egen troværdighed på spil på baggrund af et digitalt foto.....

Og så kan vi jo altid diskutere, hvorvidt Klarlund er habil.... Det kan jo ende i ren protektionisme, hvis al import skal godkendes af dem.
<!-- e --><a href="mailto:martin@ostergaardureguld.dk">martin@ostergaardureguld.dk</a><!-- e -->
Svar
Tik-Tak Skrev:Mon ikke de fleste seriøse opmænd/vurderingsfolk/eksperter ville bede om at se emnet "in natura" ifbm. en vurdering? Det er - i mine øjne - noget amatøragtigt, at sætte sig egen troværdighed på spil på baggrund af et digitalt foto.....

Og så kan vi jo altid diskutere, hvorvidt Klarlund er habil.... Det kan jo ende i ren protektionisme, hvis al import skal godkendes af dem.

Jep! det er vist ikke nogen god reklame for Klarlund!.

En kunde mindre her!

Mvh Clubman
Svar
Citat:Og så kan vi jo altid diskutere, hvorvidt Klarlund er habil.... Det kan jo ende i ren protektionisme, hvis al import skal godkendes af dem.
Det er protektionisme men endnu mere er det arrogance i stil af "hvis du laver / bygger om en Rolex eller en del af uret, forbryder du mod vores koncept og hvis vi kan straffe dig any ways, vi vil gøre det".
PVD belagt Daytona kan risikere at blive konfiskeret som fake... (det synes jeg næsten ville være fair, men mine æstetiske idiosynkrasier skal ikke luftes her lige nu... Icon_e_wink ).
Jo, det ser ud som om PK ikke er den samme som når "Brødrene Gebis" herskede der...
Hvad angår om at bedømme div. konfiskerede Rolex-genstandenes ægthed fra digitalfotos, kan jeg godt se det tynde i sagen men fra anden side; jeg tror at Rolex´ advokat får efter hver raid af Anti Piracy Taskforce i den Internationale Postcenter eller hos FedEx flere hundrede genstande, nogen skal finde ud af ang. ægthed. Klarlunds kapacitet - tør jeg at sige uden at vide noget som helst om dem - rækker ikke. De har sikkert ikke råd for en fastansat som kun studerer på toldens rov...
KlausM skrev tidligere at en AD behøver ikke at kunne genkende 30 - 40 år gamle stumper men skal være i sin esse med nyere kram. Det er netop det, den her drejer sig om: Lady Date og Datejust har en bestemt slags snap on skive (uden pind), som faktiskt skal produceres så nøjaktigt at kunne bruges, at jeg har indtil videre ikke set kopier af dem. Denne type af skive har sine rødder på 50´ene i 1130 caliber, siden 1160, 1161, 2035 og nu i 2135. Dvs. vi taler ikke om noget gammelt eksotisk ragelse ingen kan huske mere, men skiver, Rolex bruger den dag idag (uups... har faktiskt ikke engang tjeck om skiverne for de helt dukfriske modeller, men det er jo også lige meget; den her type blev brugt op til primo 2000 tallet, mindst)
Rigtigt go´ dag for alle
John
Svar
Jeg har i dag modtaget en Rolex skive fra Argentina, der kom via Fedex. Pakken havde været åben og vurderet til fortoldning, men heldigvis røg den lige igennem uden en tur forbi Klarlund. Told slap jeg dog ikke for Icon_e_sad Skiven er en gilt Sub skive fra 60´erne, så den kunne også være giftig at få Klarlunds vurdering på. Dog 100 % original og ikke redialed så jeg skulle nok kunne få den udleveret trods de fejlvurderede den.

Så det er åbenbart ikke alt der ryger omkring Klarlund til verificering Icon_e_biggrin Tror du har været uheldig John!?

/Mads
Svar
Citat:Så det er åbenbart ikke alt der ryger omkring Klarlund til verificering Tror du har været uheldig John!?
Absolut, Mads, absolut. Jeg var uheldigt - det absurde er at mine senere pakker med de selvsamme redone Rolex-skiver har været åbnet siden uden at det har resulteret nogle sanktioner... Jeg har ingen anelse hvad de har været på udkig efter men når de har set at der "kun var nogle urskiver" er pakken tapet til og bragt til udlevering - uden krav om moms...
Det viser netop den totale vilkårlighed af denne slags kontrol; en pakke bliver åbnet og indehold konfiskeret - en anden åbnes uden at det få nogle konsekvenser.
Nu ved vi sikkert alle om den her gamble med indkommende pakker.
Det som var dagens stinker i det sammenhæng, var den privatejede urimportørens løgnaktige udsagne (det at toldere dummer sig ved man og forventer næsten somehow i forvejen Icon_mrgreen ).
Sabbath Shalom - John
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Jeg har i dag modtaget en Rolex skive fra Argentina, der kom via Fedex. Pakken havde været åben og vurderet til fortoldning, men heldigvis røg den lige igennem uden en tur forbi Klarlund. Told slap jeg dog ikke for Icon_e_sad Skiven er en gilt Sub skive fra 60´erne, så den kunne også være giftig at få Klarlunds vurdering på. Dog 100 % original og ikke redialed så jeg skulle nok kunne få den udleveret trods de fejlvurderede den.

Så det er åbenbart ikke alt der ryger omkring Klarlund til verificering Icon_e_biggrin Tror du har været uheldig John!?

/Mads

Wilton ?
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)