Er man lidt farvet....?
#31
Mads Gjødesen Skrev:Sammenlignes i samme prisleje syntes jeg tit man får et mere nuanceret billede.
/Mads
Det tror jeg er vældig klogt. Vil man være endnu mere sikker på ikke at rode pærer og bananer sammen, så kan man tage ca produktions tid/år med. Det er svært at sammenligne et Omega/Eterna fra 1965 i value for money mod et Certina DS fra 2009.

Jeg ved godt at jeg selv mener, at man kan få meget value for money netop i vintage fra visse fabrikker - også når vi ikke taler samlerværdi men bare tik tak vis tiden - men jeg tror det forvirrer - da urene ofte er så forskellige trods alt. (størrelse, design)
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#32
Hej Baun

Jeg refererer bare til noget af det Makita skrev, og i mine øjne ligner de to ure du har afbilledet ikke hinanden ret meget, men det er jo bare min mening, absolut ingen kritik, derimod synes jeg ikke at Omega Speedmaster har ændret sig nævneværdigt i 50 år, og den kan jo som bekendt stadig fåes med plexiglas og fast bagkasse. Icon_e_surprised

MVH Peter
İmage
Svar
#33
tjaa, jeg må bare konstatere at vi er meget uenige omkring objektive og subjektive vurderinger!! nu nævner du jo selv kvinder, og gik en spørgerunde er jeg ret sikker på at over 90% af adspurgte mænd ville mene at en pige som Jennifer Lopez var en guddommelig smuk kvinde. Så er der jo ham, som synes at hans bette Bettina er mindst lige så køn (læg mærke til i en forsvarende tone, hvorfor ikke også væsentligt kønnere når man alligevel var igang). I hans forelskelse fuldstændig overser han hornbrillerne og de ekstra tons hun slæber rundt på. Objektivt er det at konkludere at J-lo er en køn pige baseret på over 90% af adspurgte, subjektivt når et enkelt individ postulerer noget som ingen anden kan se, stærkt påvirket af en emotionel beruselse.

Design, arkitektur o.a. er også et fagområde, og det er ikke smag og behag om en AJ syverstol er kønnere end modstykket fra Silvan, Det er den uomtvisteligt!!, og det koster også penge at få den til. Selv om det kunne være fristende at tro, så er pensum i arkitektskolen ikke blot at pille bussemænd i 5 år, der er lærestof indblandet som "håndværksmæssigt" gør arkitektens/designerens linieføring mere harmonisk/køn end en ditto ufaglært.

Jeg anser eksempelvis TH og Omega som to rimeligt forskellige produkter, selv om de ligger indenfor samme prissegment. De har forskellige strategier, og har Omega kastet budgettet efter finish på produktet, så har TH i højere grad kastet sit på andre ting som bl.a. andet hyppigere fornyelse af design(og dertil hørende udgifter) og branding ved bl.a. sportsbegivenheder. Lige så rimeligt som det er at konkludere at Omegaen finishmæssigt er et niveau over TH ville det være at konkludere at TH bl.a. designmæssigt er et mere dynamisk mærke. Det er for "billigt" bare at sige, at det sidste er en subjektiv vurdering.

For mig ville en sammenligning af AP Royal Oak, VC Oversea, PP Nautilus være mere rimelig. Det er mere sammenlignelige produkter. Finish og udførsel er vel ungefähr på samme niveau for de 3, alligevel er Royal Oak vel den mest populære og udbredte af de 3, og det er bestemt forståeligt i min verden. På trods af samme designer, er de allerfleste vel enige om, at RO bare er udefinerbart kønnere( jeg er heller ikke i tvivl om, at en designeruddannet ligeledes ville kunne sætte ord på hvorfor), så designet spiller en rolle, ligesom så meget andet.
Svar
#34
Hej Makita

Hvorfor er der så ventetid på PP det er der ikke på de to andre, og dit syn på kvinder er efter min mening helt forkert, for skal man absolut synes at Jennifer Lopez er køn, det er hun muligvis, men bare ikke i min verden, for der må gerne være lidt fyld på en kvinde så hun ikke bliver væk i sengehalmen. Icon_e_surprised

MVH Peter
İmage
Svar
#35
Vi er vist rimelig enige, men i de kategorier jeg vurderer som værende objektive taler vi 99 % enighed og ikke 90 %. Vi kan godt blive enige om at der på design og kvindesiden findes typer som giver 90 % enighed, men vi kan jo også tage et par andre eksempler end J-Lo og 7´eren. Allerede nu er vi faktisk uenige for Peter vil gerne have en med fylder hvilket jeg ikke er så stor fan af. Men jo J-Lo er da en køn tøs omend jeg syntes hendes mås er lige bred nok Icon_e_wink

Hvis vi nu tager Pamela Anderson og Mies van der Rohes Barcelona stol er jeg sikker på at det vil skille vandene noget mere. Her hedder den vel 50 /50 %. Tager vi udgangspunkt i urverden kan vi vel tage Rolex Sub som 90 % uret de fleste kan affinde sig med og være enige i at designet er afbalanceret. AP RO vil nok skille vandene mere og der er dem der syntes det er svine lækkert design, men også dem der slet ikke kan lide det.

Derfor mener jeg IKKE designet bør inddrages i en objektiv vurdering selv om vi generelt sikkert er nogenlunde enige om hvad der er godt design.

Nautilus´en har længere venteliste end RO fordi der kun produceres ca. 100 stk. af hver stål model årligt, mens RO sprøjtes ud i ca. 15.000 stk. i stål. Dog fordelt på mange modeller men nok til alle...

/Mads
Svar
#36
Citat:I hans forelskelse fuldstændig overser han hornbrillerne

Briller er meget sexede - for pokker ! Jeg mener det !
Gettin´ off topic & i fredagsmode & UrRally... Icon_mrgreen
Cheers - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#37
Citat:Design, arkitektur o.a. er også et fagområde, og det er ikke smag og behag om en AJ syverstol er kønnere end modstykket fra Silvan, Det er den uomtvisteligt!!,

Der kan vel ikke være tvivl om at design er et spørgsmål om smag og behag og det er da subjektivt om man synes en AJ er kønnere end en Silvan udgave.

Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#38
KlausM Skrev:
Citat:Design, arkitektur o.a. er også et fagområde, og det er ikke smag og behag om en AJ syverstol er kønnere end modstykket fra Silvan, Det er den uomtvisteligt!!,

Der kan vel ikke være tvivl om at design er et spørgsmål om smag og behag og det er da subjektivt om man synes en AJ er kønnere end en Silvan udgave.

Mvh
Klaus

Det er en ualmindelig vanskelig debat - om design er en objektiv eller subjektiv kvalitet?

Finish er finish - og det vil nok i ret høj grad vurderes ens af fagmænd over hele verden - mens design er langt mere afhængig af "hvad man er vant til hjemmefra" - altså i langt højere grad er afhængig af hvem man er, hvad man har set tidligere - om man er fra Kina eller fra Danmark. Så det er uomtvistelig langt mere "en smags sag" da vi jo alle har forskellig baggrund og smag.

Alligevel må man jo også konstatere, at visse design stort set anderkendes af rigtig, rigtig mange over hele verden - og derfor jo også er efterlignet - eller har dannet skole for mange mange andre ure. Rolex sub., Omega Speedmaster og Cartier Tank er eksempler på dette.

Sådan er det vist også med visse piger - uanset hvor i verden og uanset om manden er 16 eller 70 kan 99% af os godt se, at de er smukke. At så et barn på 3 år altid betragter sin mor som den smukkeste kvinde i verden er jo en anden sag!

Man kan vel blot sige at Design ikke er helt så let at vurdere objektivt, som de elementer Mads ontalte i dørste omgang som objektive.

vh Baun
Svar
#39
Lad mig lige for en god ordens skyld udvide det med designet til urets indre. Før i tiden var det anset som en væsentlig dyd med et æstetisk betagende/designrigtigt brolay-out, og bl.a. PP cal.16-250 har på flere forskellige urfora været stærkt kritiseret for sit temmelig upatekske bro-layout. Selvfølgelig kan design altid diskuteres, men selv de som ikke falder for Mies van der Rohes Barcelonastol vil nok alligevel anerkende, at den er mere markant og karismatisk end det "almindelige" udvalg i IKEA. Og design eller ej, synes jeg at mange af de "billigere" ure som roses til skyerne for "value for money", ofte mangler originalitet når det kommer til urets udseende. Det er i min optik til at få øje på, hvor der er sparet. Apropos cal.16-250, som jeg selv har liggende hjemme bemærker jeg at det får et flot 9-tal i din artikel "hvor stammer værkerne fra". På trods af state of the art teknik i værket, synes jeg netop at det æstetiske indtryk/design lader meget efter at ønske. Så må forgeængeren i hvertfald have et 10-tal(ved godt at du har gennemgået mange værker, men blot en pointe om at selv fra gammel tid spillede designet en væsentlig rolle).
Svar
#40
Citat:Det er en ualmindelig vanskelig debat - om design er en objektiv eller subjektiv kvalitet?

Øh... er det ??
Hvis man diskuterer om hvorvidt man kan lide det ene eller det andet, jo - så er det subjektivt og vanskeligt (umuligt ?).
Hvis man taler om det, hvorvidt en bestemt design er godt eller skidt, kan man bruge nogle meget gamle og anerkendte normer og så er det vist en objektivt vurdering.
Der skal herske både farve- og formmæssigt balance og harmoni (som er foruddefinerede) eller et spekulativt skabt disharmoni (for chockeffektens skyld).
Hvis et tilfælligt design er "godt", passer de farve- og formæssige krav om balancen - designeren har bare ikke vist det.
Cheers - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)