Valg af speedmaster?
Hej

Jeg har overvejelser om et ekstra ur og har fået et godt øje til speedmasteren og vil gerne høre jeres meninger.

Jeg vakler lidt imellem det klassiske måneur og lux modellen med glasback og safirglas foran. Efter at jeg som teenager (for længe siden) ridsede mit første eget indkøbte automatik ur den første uge, har jeg holdt mig til ure med safirglas siden. Jeg synes også at det er en smart gimmick at kunne se ind til værket, men hvordan føles det på armen? Er det de 3000 kr mere værd, - både i praktisk brug og ved et evt senere salg?
Hvad koster et nyt (hesalit) glas?

Jeg kan bedst lide udseendet med rem men er i tvivl om det bedst kan betale sig at købe lænken fra start og så købe en lidt billigere rem? Uret skal anvendes som nr 2 mens PO klarer det hårde...

Har kigget lidt på engelske, svenske og tyske hjemmesider og det ser ud til at klassikeren kan fås for ca. 15K - kan det gøres billigere?

mvh
Daddy
Svar
Speedmaster skal være proff - mekansik håndoptræk, fast bagkasse og med acryl glas i mine øjne. Safir er da ret praktisk, indtil det lykkes at lave en ridse, og det kan man, men det er dødt i forhold til hesalit/acryl, også facon mæssigt.

Det er ikke en kæmpe udskrivning at skifte acryl glas, men det er heller ikke ret ofte jeg har set det nødvendigt. Med helt almindelige slibemidler, selv med tandpasta, fjeres ridser, så "don´t worry"
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Helt enig med Hannover!

Du kunne også overveje en brugt, men i pæn stand. De kan findes til 10K!
Svar
hannover_dk Skrev:Speedmaster skal være proff - mekansik håndoptræk, fast bagkasse og med acryl glas i mine øjne.
Safir er da ret praktisk, indtil det lykkes at lave en ridse, og det kan man, men det er dødt i forhold til hesalit/acryl, også facon mæssigt.

Det er ikke en kæmpe udskrivning at skifte acryl glas, men det er heller ikke ret ofte jeg har set det nødvendigt.
Med helt almindelige slibemidler, selv med tandpasta, fjeres ridser, så "don´t worry"
vh
... er helt enig med Hannover.
Min egen speedmaster er med hesalit front & glasbagkasse, så jeg supplerer med lidt erfaring om dette "maskin rums indkig".
Værket man kan se gennem glasbagkassen er kaliber 1863, der er ekstra finisheret i forhold til standard udgaven.
I dette link (et godt stykke nede) er kaliber 1863 nøjere beskrevet: <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?p=50863#p50863" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?p=50863#p50863</a><!-- l -->

Mit ur er anskaffet brugt, og i praksis uden meromkostning til glasbagkasse og "luxus værk".
Under de omstændigheder "tog jeg glas bagkassen med", som et kuriosum.
Jeg betragter det først og fremmest som et kuriosum, som jeg ikke ville ofre ekstra på.
.... dog er det sjovt, når folk spørger hvorfor sådan et gammelt ur skal koste så meget, at kunne tage det af og sige:
"Se selv efter hvorfor". Det smukke stykke finmekanik er en overbevisende forklaring.

Bærekomforten med glasbagkasse er stort set som med metal bagkasse.
Den helt plane bagkasse har dog en tendens til at "hænge mere i" ved fugtigt håndled på en varm dag.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Du skal købe den med lænke, for sådan en koster ca 3500-4000kr.
İmage
Svar
Hej

Jeg har et ref.: 311.30.42.30.01.001, som har ”domed” safirglas, og jeg kan ikke se forskel i faconen på det og hesalit/acryl modellerne.

Glas bagkasse er ikke lige mig, men det er jo ”smag og behag”.

Personligt syntes jeg, det manuelle optræk er svært at trække op, da kronen sidder godt beskyttet. Men du vil jo bruge det, som ur nr.2, og så betyder det ikke så meget.

Jeg ville vælge, med original lænke, og så købe en rem, som du jo også selv er inde på.

Og ja, hvorfor ikke købe et brugt i god stand?.

Mvh Clubman
Svar
Clubman Skrev:Jeg har et ref.: 311.30.42.30.01.001, som har ”domed” safirglas, og jeg kan ikke se forskel i faconen på det og hesalit/acryl modellerne.
Enig - men der er stor forskel i "lyset" glimtet - glöden - varmen - eller hvad det kan beskrives som, mellem safir og hesalit - SYNES jeg - tager jeg fejl - du kan sikkert bedre bedømme vis du har begge?

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej
Jeg har kun det ene med safir. Men har dog haft to af mine venners hesalit i hånden, uden at jeg så den store forskel, men det var heller ikke det jeg fokuserede på den gang Icon_redface .

Det må jo undersøges Icon_e_smile , så jeg skal prøve, at sammenligne med Tom K´s.

Mvh Clubman
Svar
Tak for alle de kompetente kommentarer! Icon_e_biggrin

I er overraskende enige og jeg skal nok ikke være så bange for glasset alligevel... - men hører da gerne om flere erfaringer.

Og Geodoc, - tak for linket, - jeg havde læst din flotte beskrivelse, hvilket bare øger lysten til en speedmaster Icon_cool

I øvrigt et godt forum med spændende og seriøse indlæg der oser af viden og lidenskab, -det kan godt gå hen og blive dyrt......

vh
DADDY
Svar
Ja, Tom K. havde desværre ikke sit speedmaster, men Seamasteren, på armen idag.
Så sammenligningen, af glassene, må vente til imorgen. Men så kommer der også, et billede eller to.

Mvh Clubman
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)