URMAGERE - FORSTANDIGE MELD IND TAK
Jeg har længe haft et gammelt Zenith som jeg mener dette George Favre - med kyrilsik skift er - men

Skiven er repareret så ikke så spændende som så, men vises for at vise uret - rep sidder som lille klat ved kl 18
İmage
Uret går svinger langsomt - men går - og mekanismen imponerer heller ikke, ud over det er ganske høj og dermed lidt speciel - men så kommer i det tredie billede spørgsmået - så hæng ud dette billede med
İmage
I så i det billede, at der er en "sjov - indstilling" kunne se ud til at være til en nøgle i den øverste del af værket på billedet - her er den lidt nærmere - hvad mon den er til - det er jo ikke finindstillingen
İmage

Umagere - kom så Lars - Peter (spørg din far det er jo lidt før din tid Icon_e_smile ) Jørgen Krognos - du ser jo med men svarer ikke ofte - Bo Mølbak ditto - eller Rune (jaja for ung men noget må i da lære idag)
HVAD er det?
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hej jeg tror jeg har et bud på hvad denne anordning bruges til. Jeg har et værk med lignende anordning blot en del nyere vil jeg formode. Din anordning kræver en nøgle, men dersom du selv intet siger om at trække uret op, så lad mig foreslå at det faktisk så at sige er til at trække uret NED!! Jeg var i hvertfald så nysgerrig over mit, som blot er en skrue, hvor der er markeret retning med en pil, at jeg pillede broen af. Hvad jeg umiddelbart kunne blive klog på, var at skruen var forbundet til et kolonnehjul af "sharkteeth"-typen, som jeg synes kunne ane at dit er, og at dette kolonnehjul var forbundet til optrækshjulet. Når man skilte det ad fjernede man samtidig optrækshjulet hvilket gør det umuligt at "nedlade" optræksfjederen, og det er det som dette kolonnehjul er beregnet til. Altså ved service skal urmageren dreje dette som slipper powerreserven på optræksfjederen, hvorefter han kan begynde at skille værket ad. Det var i hvertfald hvad jeg lige kunne blive klog på.
Svar
hannover_dk Skrev:Jeg har længe haft et gammelt Zenith som jeg mener dette George Favre - med kyrilsik skift er - men

Skiven er repareret så ikke så spændende som så, men vises for at vise uret - rep sidder som lille klat ved kl 18
İmage
Uret går svinger langsomt - men går - og mekanismen imponerer heller ikke, ud over det er ganske høj og dermed lidt speciel - men så kommer i det tredie billede spørgsmået - så hæng ud dette billede med
İmage
I så i det billede, at der er en "sjov - indstilling" kunne se ud til at være til en nøgle i den øverste del af værket på billedet - her er den lidt nærmere - hvad mon den er til - det er jo ikke finindstillingen
İmage

Umagere - kom så Lars - Peter (spørg din far det er jo lidt før din tid Icon_e_smile ) Jørgen Krognos - du ser jo med men svarer ikke ofte - Bo Mølbak ditto - eller Rune (jaja for ung men noget må i da lære idag)
HVAD er det?
vh
Milde moster - det kan jo sagtens være forklaringen - har andre bud - tusind tak for dit Makita - det kan sagtens være DET - Var det almindeligt elller - men har andre?
Besøg min blog om ure!
Svar
dit kunne jo selvfølgelig også være et så tidligt værk, som både kunne trækkes op med kronen og med nøgle. Dem var der vist et par af, inden man udelukkende benytte kronen til optræk. Linker dig lige til en sådan sag fra longines:
[url]"http://cgi.ebay.com/EARLY-18s-LONGINES-MOVEMENT-Ca-1870s-RUNS-L-K_W0QQitemZ180323379037QQcmdZViewItemQQptZPocket_Watches?hash=item180323379037&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2%7C65%3A1%7C39%3A1%7C240%3A1318" onclick="window.open(this.href);return false;">http://cgi.ebay.com/EARLY-18s-LONGINES- ... 240%3A1318[/url]
Svar
Er det ikke bare fjederhuskernen, som går et lille stykke igennem spærhjulet? Det ligner jo spærhjulet og spærkeglen, til fjederhuset, med fjederhuskernen op igennem. Synes ikke rigtigt at firkanten er høj nok, til at være lavet til at drejes med en nøgle.

Har du prøvet at trække uret op mens du kigger på hjulet?
Svar
makita Skrev:hej jeg tror jeg har et bud på hvad denne anordning bruges til. Jeg har et værk med lignende anordning blot en del nyere vil jeg formode. Din anordning kræver en nøgle, men dersom du selv intet siger om at trække uret op, så lad mig foreslå at det faktisk så at sige er til at trække uret NED!!

Det lyder til forveksling som den mekanisme der også er på spindelure? Her skal man bare spænde fjederen ned mere "traditionelt".
İmage
Jeg har nemlig svært ved at forestille mig at man bare skal dreje med en nøgle, og så spænder man fjederen ned. Hvad forhindre så fjederkraften i at løbe ud den vej?
Svar
Hej Hannover.
Ingen fikse ideer om at det er til at spænde uret ned med eller til at trække op.
Det er spærhjulet der sidder på fjederhuskernen, læg mærke til hvor fin finsh der er. Det er nok nærmere det der snyder, der er langt imellem at man ser sådan noget idag, jeg ved godt det findes, men ikke ofte som det gjorde før hen.
Lige et spørgsmål til Makita, hvad får dig til at tro at urmagere har lavet urværker der var til både nøgle optræk og kroneoptræk. Husk nu urmagere er generelt dovne, de laver da ikke tingene to gange. Når en af tingene kan gøre det. Ja undskyld. Det er det der ofte afslører fusk i gamle antikke ure, der må ikke være ekstra huller i værket eller andet af den slags = ombygninger af værket.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Lars Skrev:Hej Hannover.
Ingen fikse ideer om at det er til at spænde uret ned med eller til at trække op.
Det er spærhjulet der sidder på fjederhuskernen, læg mærke til hvor fin finsh der er. Det er nok nærmere det der snyder, der er langt imellem at man ser sådan noget idag, jeg ved godt det findes, men ikke ofte som det gjorde før hen.
Lige et spørgsmål til Makita, hvad får dig til at tro at urmagere har lavet urværker der var til både nøgle optræk og kroneoptræk. Husk nu urmagere er generelt dovne, de laver da ikke tingene to gange. Når en af tingene kan gøre det. Ja undskyld. Det er det der ofte afslører fusk i gamle antikke ure, der må ikke være ekstra huller i værket eller andet af den slags = ombygninger af værket.

tihi jeg mener det samme som Lars! *stolt* Icon_e_biggrin

Ok, så stoppe mit skamløse opmærksomhedstrip... Icon_e_wink
Svar
Lars Skrev:Hej Hannover.
Viste jo du kunne det der. Vist er det spærhjulet. Det er som Rune foreslog - jo helt tydeligt når man trækker det op i åben tilstand. Hvor er det dog flot.
Hvad laver så den der firkantede aksel, hvis ikke det er en aksel til nøgleoptræk? Den er i mine øjne i alle fald alt for lille/kort til at det ville fungere, men hvad laver den mon? Kan det være at det var enklest at tage en gammel nøgle aksel og bruge i nedkortet tilstand.
I alle fald - ja det er da overordentligt smukt lavet af Zenith grundlæggeren. Nu er jeg endnu mere sur over chippet i skiven.
Din historie om urmagere som er for dovne til at lave dobbelt funktioner gælder forhåbentligt de fleste professioner - den bør holde Icon_e_biggrin
Besøg min blog om ure!
Svar
"Greetings!" UP FOR BIDS, IS A 18 SIZE (Cal# L 20B) POCKET WATCH HUNTING MOVEMENT. SERIAL No. 190,923, DATES THIS

MOVEMENT TO THE "1870's." THE 15 JEWEL NICKEL MOVEMENT IS FAIRLY CLEAN AND RUNNING... BUT POSSIBLE STAFF ISSUES!

THE MALE WINDING STEM HAS BEEN BROKEN OFF! YOU CAN STILL TURN AT THE STEM WITH A KEY & BY PULLING THE LEVER, THE

HOUR HAND WILL MOVE! YOU CAN ALSO WIND MOVEMENT AT THE SPRING BARREL WITH A KEY! THE MOVEMENT LOOKS COM-

PLETE EXCEPT FOR THE MINUTE HAND! THE DIAL IS ALSO VERY NICE! SELLING "AS IS"... FOR PARTS! I AM STARTING THE BIDDING

AT $40.00 FOR THIS VERY HARD TO FIND LONGINES MOVEMENT! *PAYMENT MUST BE RECEIVED WITHIN "5 DAYS" OF AUCTIONS

ENDING... "NO EXCEPTIONS!" THANK YOU FOR STOPPING BY... & "BEST OF LUCK!" *Please check out our other pocket watch listings!"

Til Lars og Runess. Når man i en tråd kommenterer andres svar er det generelt en god egenskab at gøre sig den umage, at læse eller i det mindste gennemse de henvisninger der ligger til grundlag for de vurderinger eller betragtninger en tredjepart (jeg) fremfører. Jeg foreslår funktion udfra tekstmateriale fra link, der tydeligt understreger funktionen.(for at sikre mig at i læser dette har jeg markeret med kursiv!!)

[url]"http://cgi.ebay.com/EARLY-18s-LONGINES-MOVEMENT-Ca-1870s-RUNS-L-K_W0QQitemZ180323379037QQcmdZViewItemQQptZPocket_Watches?hash=item180323379037&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2%7C65%3A1%7C39%3A1%7C240%3A1318" onclick="window.open(this.href);return false;">http://cgi.ebay.com/EARLY-18s-LONGINES- ... 240%3A1318[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har ikke mulighed for fysiskt at kontrollere tekstens sandhed, men ser ingen grund til at tro at teksten ikke skulle passe!! Med hensyn til Runess fine illustration af hvordan man placerer fingeren på optrækshjulet og langsomt lader fjederen spænde ud, jeps rune den traditionelle måde og også mulige måde at gøre det på. Men jeg har et værk (ikke illustreret i tråden), hvor dette ikke er muligt (såvidt jeg lige kunne blive klog på). Broen dækker adgangen, og når man fjerner broen, fjerner man samtidig hjulet, hvorpå illustrationen påviser at man placerer fingeren. Til gengæld findes der en skrue (ser ud som en ganske almindelig værkskrue), hvor der er markeret en pil ved siden af på broen, der markerer hvilken vej skruen skal skrues. Eneste mulige funktion jeg umiddelbart kunne tillægge denne skrue, ved at fjerne broen og nærstudere mekanismen, var at den var til at nedlade fjederen(afspænde fjederen eller hvad det nu også hedder på dansk fagsprog).

Angående det værk Hannover har i sin tråd og det jeg henviser til i linket, så er der såvidt jeg kan se(medmindre jeg kraftigt trænger til briller) monteret en ekstra bro ovenpå broen, og blev den fjernet ville jeg ligesom foreslå at at akslen stak lige højt op som på et tradionelt nøgleoptrukket værk.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)