Små japanske "aha´er" !
#1
Her kan du komme med et lille "aha", omkring japanske ure. Det kan være egne erfaringer, små guldkorn eller ting du undrer dig over - du bestemmer selv hvad du bidrager med Icon_e_wink

Jeg kan jo lægge ud:

Når der på en Seiko diver, nedenunder vandtæthedsangivelsen, står f.eks. "21 jewels", så er det fordi uret er en "J" version. Mange tror, at disse ure er "Made in Japan", hvilket dog ikke er tilfældet: Både værket, urkassen og selve samlingen af begge dele kan godt foregå udenfor Japan. "J" versioner er ure tiltænkt det mellemøstlige marked, hvorfor de alle har arabisk dagsangivelse.

I Prospex serien står der ikke noget om antal juveler på urskiven, selv om urene alle på bagkassen er stemplet "Made in Japan". Både værk og kasse kan komme udefra, men selve samlingen foregår i Japan.

Seiko´s nye "5" diver serie med stålbagkasse, har både "Made in Japan" på bagkassen og antal juveler på urskiven. Disse ure er ikke officielle "J" versioner, men har alligevl alle arabisk dagsangivelse.

Jeg håber, at Seiko selv kan finde ud af tingene ... Personligt, så går jeg ikke så meget op i "J" versionerne, idet Seiko´s kvalitetskontrol er så streng, at intet sjusk forlader fabrikken. Og dog ... SBDC001 (Sumo) var Seiko´s første 6R15 værk med skruekrone. De første serier af uret havde problemer med kronen, så uret ikke kunne håndoptrækkes - hvilket det ellers burde kunne.

SBDA003 (Blue Samurai Ti) Prospex - uden xx jewels angivelse
İmage

SKZ251 fra Seiko 5 diver serien - med "23 jewels" angivelse
İmage
De venligste hilsner, John
Svar
#2
Inden Seiko SBDC001 fik sit "Sumo" øgenavn, så havde vrede masser allerede foragteligt døbt opkomlingen "Camel Toe" pga kl. 12 markeringens - efter deres mening - dårlige udformning.

Godt vi endte med Sumo, for så kan jeg jo med rette kalde denne for Sumo Bond Icon_e_wink

İmage
De venligste hilsner, John
Svar
#3
Seikos (SBDA001,003) "Samurai" (titanium) vejer 117 gram på den originale lænke. Modellens fætre White/Black Samurai (rustfrit stål) vejer
196 på original lænke. SBDA005 - Orange Samurai - vejer 85 gram inkl. gummirem. Vægten gør meget for urets bærekomfort, da der i designet ikke - som f.eks. ved Seiko Sumo - er gjort så meget for at få det til at føles behageligt på armen.

SBDA003 Blue Samurai Ti
İmage

SNM009 White Samurai SS
İmage
De venligste hilsner, John
Svar
#4
Ifølge Katsu Higuchi, så er SBBN011 allerede ophørt med at blive produceret, og ved udgangen af februar 2009, så produceres der heller ikke længere SBBN007 divere Icon_e_sad

İmage
De venligste hilsner, John
Svar
#5
Der er - til tider - en "kreativ logik" i de kælenavne de klassiske Seiko divere får:

White Knight: Hvid urskive, 12-markeringens lighed med en ridderhjelm (hvis du vender markeringen på hovedet), og så timeviserens lighed med et kraftigt sværd - nå ja, og så urets generelle udstråling af elegance Icon_e_smile

İmage
De venligste hilsner, John
Svar
#6
Seikos meget udbredte 7S26 værk blev første gang introduceret i 1996 - bl.a i en SKX007 diver:

İmage
De venligste hilsner, John
Svar
#7
I år 2000 udsendte Seiko de første Black og Orange Monster ure. Urene er efterspurgte bl.a. til at lave mods med. Et af Seikos bedste bud på et godt "value for money" ur. Uret har en fantastisk god lume.

İmage

İmage
De venligste hilsner, John
Svar
#8
Joepete Skrev:Ifølge Katsu Higuchi, så er SBBN011 allerede ophørt med at blive produceret, og ved udgangen af februar 2009, så produceres der heller ikke længere SBBN007 divere Icon_e_sad

Øv, Øv, hvorfor nu det? Icon_e_sad .
Kunne Higuchi sige, om der kommer en afløser? el. skal jeg skynde mig, at bestille et "SBBN007"?.

Mvh Clubman
Svar
#9
Rygtet vil vide, at der kommer en afløser. Dog kommer den - efter sigende - til at ligge i et noget højere prisleje. Det kan nok sammenlignes med de titanium Sumo´er som er kommet frem - de koster det dobbelte af en stål Sumo Icon_e_sad
De venligste hilsner, John
Svar
#10
Made in Japan for 600 kr.

İmage
De venligste hilsner, John
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)