Vaniljeduft
Jeg har kigget på et Chopard Mille Miglia ur med gummirem - Remmen er tilsat vanilieduft.
Jeg har kigget på et Oris ur med gummirem - remmen er tilsat vanilieduft.

Det forekommer mig lidt absurt at tilsætte en gummirem vanilieduft, man tilsætter jo heller ikke en læderrem jordbærduft.
Ting skal dufte af det de er (jeg vil hertil sige at visse toiletdufte, deodoranter etc. er OK)
En gummirem på et bilur skal naturligvis dufte af gummidæk, specielt når den immiterer et bildæk - en læderrem skal dufte af læder osv.
Nogen som har en god forklaring på vanilieduften Icon_e_biggrin
Svar
Duften er med til at forhindre at remmen kommer til at lugte af sved, ganske simpelt.....
Svar
Arm - rem - daglig brug = sved = lugt Icon_e_wink Mit bedste bud.
De venligste hilsner, John
Svar
Hvad jeg har fået fortalt, så stammer vaniljelugten fra det råstof, som man udtager fra et Indisk Vaniljetræ. Det hedder "Caoutchouc". Dette råstof skulle give lugten i gummiremmen. Det skulle være den bedste form for gummi - vist også kaldt NBR rubber.

Men er ikke sikker, men et bud.
Svar
Hvorfor så ikke tilsætte den "originale gummiduft" så den duft dæmper evt. svedduft - hvis jeg vælger et sådan ur vil jeg også skifte remmen ud, vaniljeduften vil genere min "lugtesans"
Tænk f.eks at sætte sig ind i en ny bil som lugter af friske tryksager, det ville påvirke ens lugtesans negativt hver gang man sætter sig ind i bilen.
Svar
Bruger selv kun remme med type gummi. Lugten forsvinder næsten og gummi'et er en del mere lækkert end alm. gummi.

Bare min egen erfaring.
Svar
Hei,
Jeg har selv en Panerai gummirem med vaniljeduft. Den ble kjøpt hos en forhandler i Philadelphia for et par år siden. På spørsmål om hvorfor remmen duftet vanilje svarte ekspeditøren: "Rubber and sweat smells like sour rubber boots, you know..., we wouldn't want that smell at a party - now, would we...?"
Vaniljeduften er altså tilsatt som en "deodorant".
Ulysse Nardin var visst blant de første som forsøkte dette - visstnok med vekslende hell den første tiden.
Den kjente ur-skribenten Markus Hanke opplevde følgende episode:
Hr. Hanke var i et eller annet ikke ur relatert selskap hvor det var svært varmt og mange mennesker på dansegulvet. På håndleddet hadde han sin Ulysse Nardin Maxi Marine Diver i stål på blå gummirem. Midt under en dans med en fremmed dame spurte denne - "hva er det som stinker av vanilje?" Hvorpå Hanke svarte - "det er mitt ur...(!)" Ifølge Markus Hanke selv fikk han av damen et langt forskende blikk hvorpå hun vendte om og gikk sin vei. Formodentlig trodde hun jeg var gal - og på et vis er det jo nettopp det jeg er, skrev Hanke til slutt i artikkelen.
Ved "prøvesnusing" av en helt ny Ulysse Nardin gummirem fant jeg at den bare avga en svak vaniljeduft. Muligens har man forandret blandingen.
İmage
Svar
To sjove anekdoter, Gringo Icon_e_biggrin
Svar
De føste gummiremme kom i starten af 80érne (Hublot) og der lavede man dem stort set i naturgummi. I dag er 99,9% fremstillet af rent syntestiske materialer. Nogle enkelte har 20-30% naturgummi iblandet.

Ordet Caoutchouc er fra de gamle columbianske indianeres ord for naturgummi (cao=træ ochu=saft) De kendte godt til gummiets muligheder for århundreder siden. I dag bruges ordet Caoutchouc om både natur- og syntestisk gummi.

Vanilje bliver iblandet for at tage den værste brugslugt, der kommer helt naturligt. Gummiremme holder som regel i meget lang tid, derfor sætter der sig meget i dem. Man har valgt vanilje, da det er en lugt det fleste kan lide.

Der er meget stor forskel på gummiet der bruges til remmene, og her er naturgummi ikke noget der ændrer på kvalitet/pris.
Første-klasses gummi koster ca. 150euro pr. kilo.
Lav-klasse gummi koster ca. 6 euro pr. kilo.
Derfor er f.eks. Omega remme meget dyrere end f.eks. Citizens.

Vulkaniseret gummi, er gummi der er tilsat svovl. Dette øger gummiets egenskaber (som rem) ved bl.a. øget elastisitet over en større temperaturskala
İmage
Svar
Super god og brugbar info ! Tak, Magnum Icon_e_biggrin
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)