Hvad er det lige som er så vigtigt ved et ur.
Vi er mærkedyr af kultur og det er synd. Der er ofte mange alternativer i f.eks. ure. Her bliver det selvfølgelig indsnævret en del af ordet "in-house", men her giver det mening i mine øjne.

Når jeg køber et ur, skal det føles helt rigtigt på armen. Er der bare den mindste tvivl, så køber jeg det ikke. For der er andet end et lækkert mærke, det skal føles rigtigt.

Vi har før talt om "flash effekten", som desværre for mange bliver den vigtigste faktor i et ur - synd for det giver ingen udvikling.

Tør ikke lave en afstemning her, da jeg er bange for at den omtalte effekt betyder mere for folk end jeg lige ønsker at høre.

Her er det jo rart at se Claus og Joepete, som jo netop har de rigtige referencer i forhold til at købe et ur.

Man bliver sku træt i længden af at høre på, at man skal have et ur til 30 - 40.000 kr. i samlingen, for ellers er den ikke noget. Det er noget vås og I mine øjne en smule "snob", som ikke hører hjemme bland ur nørder som os.

God lørdag til alle!
Svar
Kunne ikke være mere enig.......

Men det vil altid afføde en KÆMPE debat....
Svar
Helt eing. Jeg kunne aldrig finde på at købe et ur uden jeg kan lide det. Det er bl.a. derfor jeg ikke har mit Rolex mere som ellers i mine øjne har den største "flash effekt", hvis det er det man går op i.

Det er jo ikke fordi et ur nødvendigvis skal koste 30-40.000,-, men mange af de for mig horologiske interessante ure, er prismæssigt dyre. Om denne høje pris så afspejler kvalitet eller branding må folk selv vurdere.

Personligt synes jeg, at folk burde være lige glade med om andre synes de har en samling eller ej, så længe de selv er glade for deres ure. Det må være det vigtigste.
Svar
Personlig er jeg mest til mærker (når vi snakker ure) som man skal
være lidt inde i stoffet for at kende. feks. JLC og ORIS.

Uret skal før jeg køber det opfylde et krav
JEG skal kunne lide det

Flash effekten betyder INTET for mig også derfor min lænke
skal af mit JLC (bliver nok først efter træffet).men der er lidt for meget
bling i den til mig lige nu.

Jeg er af mange som kender og ikke kender mig blevet stemplet som et mærke dyr, for mig er der intet negativt i ordet Icon_cool

Jeg er også flere gange blivet beskyldt for at forkæle mine børn alt
for meget,jeg tager det som et kompliment Icon_exclaim

Jeg køber ikke mærke vare for andres skyld end min egen og har
heller ikke trang til at vise noget frem.

Skulle det få mig til at fremstå som en snob kunne jeg ikke være mere kold,kun når jeg er på job går jeg op i hvad folk tænker om mig
Svar
Submersible Skrev:Vi har før talt om "flash effekten", som desværre for mange bliver den vigtigste faktor i et ur - synd for det giver ingen udvikling.

Tør ikke lave en afstemning her, da jeg er bange for at den omtalte effekt betyder mere for folk end jeg lige ønsker at høre.

Man bliver sku træt i længden af at høre på, at man skal have et ur til 30 - 40.000 kr. i samlingen, for ellers er den ikke noget. Det er noget vås og I mine øjne en smule "snob", som ikke hører hjemme bland ur nørder som os.

God lørdag til alle!
Jeg forstår hvad du siger, men synes du simplificerer. Jeg synes også det er tåbeligt hvis glæden ved et ur ligger i prisen. Derimod synes jeg ikke det er tåbeligt, hvis den ligger i at uret er sjældent og har nogle specielle kvaliteter - tag helt simpelt, rolex, matskive patineret tritium med pleksi, som helt automatisk gør, at den koster penge (har ikke selv en sådan skønhed, men se f.eks Speedys tråd).

Jeg samler vintage = for mig ure fra op til quartstiden = ca 1970 som absolut hovedvægt, men har også lidt fra f.eks 90erne. Jeg ville som kronograf samler med vægt på kolonnehjulsværker - have El Primero med, og så er der automatik i at de ikke kan købes for nogle få tusinde, og det har intet med snobberi at gøre.
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Bare at fortælle at alle har forskellige referencer som de køber ure efter. Man må gerne købe et mærke fordi man er snob, eller in-house fordi man går op i det komplette ved et urmærke.

Og urene må da gerne koste over 40.000 kr. Har da selv i det prisleje, men det gør det ikke bedre, ej heller samlingen. Det er jo det som er det springende ved mit indlæg.

I mine øjne er det ligeså meget en samling at have 5 Casio ure, som at have 5 Rolex ure. De 2 samlere bruger 2 forskellige referencer i forhold til urmærket, men den samme i glæden ved ure og det skal jeg benytte mig af ved mine svar til dem.

Bare se hvor tit ordet "quartz" er oppe og vende, eller du skal have et "vintageur". Et ur er jo et ur. Hvad er rigtigt og hvad er forkert? Ja hvem kan svare rigtigt på det, det kan vi vel alle, bare med hver vores reference.

Men måske vi nogen gange skal udvise indsigt i forhold til hvad folk samler på og ikke hvad vi gerne vil have dem til, ud fra vores egne referencer og værdier.

Er man til vintage, så køber man nok ikke er "Uhrwerk ur" som er noget af det mest innovative, som er på markedet i øjeblikket. Så man skal huske at svare ud fra de referencer man læser sig til i folks indlæg og derigennem svare - tror det er vejen frem i længden.
Svar
Jeg er meget enig med dig Torben. Synes også der til tider går lidt snobberi i den herinde, både hvad angår dyre ure og ikke mindst vintage. Det må være en smule trættende konstant at få og vide at ens samling ikke er komplet, fordi den mangler et 40000 kroners ur eller "lidt vintage". Tror bestemt også det giver en bedre debat at tage udgangspunkt i hvad folk allerede har i deres samling, samt deres præferencer.

Jeg har f.eks. selv en mindre samling "mint condition" Casio ure (faktisk semi-vintage, hvis der altså er noget der hedder det?), men de er aldrig blevet fremvist herinde, da jeg er usikker på hvordan responsen vil blive, i kraft af at der ofte bliver rynket på næsen af low end quartz ure. Men i mine øjne er det ure som er samlerværdige. De har en historie, er forholdsvis sjældne og flere af modellerne har kun været solgt i Japan, hvor jeg har været heldig og kunne finde dem.
Svar
Jeg kan godt følge de fleste indlæg i denne tråd. For mig hører pris og horologisk kvalitet sammen. Dvs. vil man have et lækkert high-end ur koster det. Jeg værdsætter fine værker og flot bearbejdning. Jeg er ret ligeglad med flash effekten. Jeg syntes bare det er forkert at kalde det snobbet at kunne lide dyre ure. Vi kan lide horologisk smukke ure og hagen er desværre at de er dyre Icon_cry

Jeg kan feks. bruge mit Patek Nautilus som eksempel. Det er et ur/mærke som måske 0,2 % af befolkningen kender. Uret syner ikke af noget men besidder en utrolig høj kvalitet. Jeg har endnu aldrig mødt nogen uden for urkredse som har kommenteret det. Prisen er ca. 5-6 gange et brugt sports Rolex og flash effekten er stort set lig nul i forhold til prisen.

Det vigtigste for mig er at folk SELV syntes deres ure/samling er lækker og de køber det de kan lide. Om der så står Seiko eller Patek på skiven er et fedt. Jeg syntes bare det er forkert at kritisere folk der kan lide dyre ure og tro det er pga. prisen/flash effekten. For Nik og Jay er det måske sådan men næppe blandt folk herinde.

/Mads
Svar
Referencer ... det er en rigtig god og konstruktiv tråd, som du har startet, Sub Icon_e_wink

I mit fag, der ser jeg det som min aller fornemste opgave, at finde det menneske jeg står overfor, lige nøjagtig dér, hvor dét mennekse er ! Kun ved at gøre det, så kan jeg hjælpe. Hvis jeg tror andet, så er jeg i indbildning - Kierkegaard har sagt det så flot, men meget smukkere ord Icon_e_wink Det lyder enkelt, men hvor er det svært, at tilsidesætte sig selv, for at kunne sætte sig i et andet menneskes sted - og hvor fejler jeg dog tit ... Icon_redface Det skal dog ikke afholde mig fra at forsøge igen og igen og igen ... For den ene person, som det så lykkes mig at nå, for den person, der kan det vise sig at gøre en stor forskel ... Icon_e_smile

Btw, så ville JEG rigtig gerne se den Casio samling, og også gerne høre dine ord til samlingen. På forhånd tak ! Icon_e_wink Icon_e_biggrin
De venligste hilsner, John
Svar
Nu syntes jeg ikke alle få at vide at de skal købe i 30-40k klassen
for at gøre deres samling "bedre"

Men hvis du har ure i 8-16k klassen og sørger input
til hvad der skal til for at give/gøre samlingen mere "kant/spændene"

Så tror jeg bare at mange vil svare at EN vej at gå kunne være at købe
færre men dyrere ure,ingen siger det er det eneste rigtige.

Værdien på ens samling skal ikke spille ind som sådan det er jeg enig i.
Interessen for ure er det vigtige. Icon_cool

Dog har jeg det bare sådan at det er de dyre ure de tiltaler mig mest,
det ser jeg slet ikke som snobberi Icon_rolleyes
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)