02-12-2008, 08:21 PM
|
Lanco
|
|
02-12-2008, 08:32 PM
Lanco eksisterer ikke som mærke længere. Mener at de gik sammen med Omega og Tissot i starten af 70'erne da quartz urene gjorde deres indtog, og kvalte mange af de gamle hæderkronede mærker. Efter fusionen blev Lanco urene udstyret med Tissot værker, hvorimod de tidligere brugte "in house" værker med navnet Langendorf/Lanco.
Dit ur er ud fra min ydmyge vurdering fra omkring 1955-1960, altså fra da Lanco brugte egne værker. Disse var ganske fornuftige værker, dog uden at være horologiske mesterværker. Ganske fine værker som kan løbe i årtier hvis de får et service ind imellem. Det er svært at se på billedet om uret er i massiv guld, double eller messing (bortslidt gulddouble). Er du heldig er det massiv guld eller med guldkappe, og så er der en chance for at det kan shines op. Er gulddoubleen tyndslidt er der ikke meget at gøre, da en forgyldning vil koste det mangedobbelte af urets værdi. Ved du hvad der står under "Lanco" på skiven? University måske? --- Tommy
02-12-2008, 08:36 PM
Citat:Ved du hvad der står under "Lanco" på skiven? University måske? ja jeg er vist det der står har ikke kunne se det før du skerv det
02-12-2008, 08:39 PM
Har prøvet at google det uden resultat. Synes ikke at der er voldsomt mange Lanco ure i omløb, især ikke af de ældre modeller. Og et Lanco i gulddouble kan jeg ikke mindes at have set - de er oftest i stål/chrombelagt. Det må i sandhed betegnes som et dress ur. Er det et ur du har købt, eller overvejer?
--- Tommy
02-12-2008, 08:44 PM
nej det er et jeg fandt i eftermiddags hos min farfar men han kan ikke husk hvornår han her fået det.
jeg tror det er stål/"guld" belagt jeg ville bare høre om det var et ur jeg skulle gemme i en boks eller om det bare skal ned i skuffen
02-12-2008, 08:56 PM
Jeg er bange for at uret ikke er mange basseører værd i en handel. Hvad skal vi sige, måske en lille "tusse" (hvis double) i restaureret og fungerende stand, og i sagens natur noget mindre ellers. Men affektionsværdi er jo noget helt andet - og helt umuligt at gøre op i "kolde" kontanter. Du skal i denne situation tænke mest på hvor meget du ville ærgre dig hvis uret blev væk eller lignende. Måske vil du en dag få uret shinet op og serviceret og bruge det til fint brug - og stolt bære det med tanken om at det har været din farfars.
--- Tommy
02-12-2008, 09:00 PM
nej det skal ikke sælges
vil bare vide om det kan betale sig at få det shinet op og det gå faktisk meget godt det skulle bare lige trækkes op
02-12-2008, 09:11 PM
Når uret går fint, vil jeg sige at det står og falder på urkassen. Hvis doubléen ikke kan reddes kan det blive dyrt, men hør en guldsmed. Det "billige" alternativ er at få den poleret helt væk, og pudse messingen op. Men det er ikke så allergivenligt - misfarver relativt hurtigt - og er ikke den helt rigtige løsning. En urmager kan fortælle dig om værket trænger til en rensning og smøring - dette beløber sig normalvis til omkring 600,- såfremt der ikke skal skiftes dele. Er der ingen revner i plexiglasset kan det normalt sagtens poleres op til "mint" stand, ellers er et nyt plexiglas ikke ret dyrt. Og så en pæn Hirsch rem til et par 100 som prikken over i'et.
--- Tommy
02-12-2008, 09:14 PM
Hvorvidt du skal have shinet uret op, er jo en personlig vurdering. Dertil vil jeg sige, at det altid er sjovt at have et vintage ur i sin samling, som har været i familiens eje. Den historie kan du ikke købe dig til
Få skiftet urglasset og rengjort urkassen - eventuelt med en meget let oppudsning - og se så hvor meget mere der er nødvendigt. Urglasset koster ikke meget, og rengøring m.v. kan du selv stå for, så længe du ikke går for håndhændet til værks. De venligste hilsner, John
02-12-2008, 09:18 PM
tak for hjælpen Tommy
så har jeg vist lige fået mig et "fint dress" ur tror jeg vil forbi en urmager og hører om han kan lave de ting der skal laves ved det. |
|
« Næst ældste | Næst nyeste »
|
Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)