Foto opstilling
Jeg smider lige et par billeder af den foto opstilling jeg bruger, når jeg tager billeder af ure. De 2 halogenlamper på 150W kan erhverves for ca. 150 kr., dunken må man finde hvor man kan ellers gør en 5 liters eddikedunk også arbejde fint.

Bare til inspiration for andre, gode råd til at tage endnu bedre billeder modtages med glæde.

Kameraet er et 4 år gammelt Sony P73, så man behøver ikke det helt ville udstyr for at tage fornuftige billeder. Jeg indstiller kameraet til indendørs tungstens belysning. Undgå for enhver pris lysstofrør og sparepærer - de 'ødelægger' farverne i billederne.

mvh Tommy

İmage

İmage

İmage
Svar
Jeg er ikke vant til at fotografere ure - men det vil være et interessant emne at afprøve.

Når jeg fotograferer mindre ting bruger jeg et professionelt flash anlæg (Elincrom) med samme opstilling som dig, med 2 lamper og en forløbbaggrund.

Man kunne også tage billdet udendørs i gråvejr, som ikke giver skygger, og så bruge et polfilter til at fjerne spejlingerne i glasset med.

Jeg har lagt mærke til at, på professionelle urbilleder viser uret altid 10 minutter over to.
Svar
3F Skrev:Man kunne også tage billdet udendørs i gråvejr, som ikke giver skygger, og så bruge et polfilter til at fjerne spejlingerne i glasset med.

Jeg har lagt mærke til at, på professionelle urbilleder viser uret altid 10 minutter over to.
Selv ude i gråvejt får jeg tit spejling i glasset Ved nogen om man kan få polfiltereffekt i fotobehandlingsprogrammer?
Jeg kunne jo sætte det på mine gamle spejlreflex, men den "nye" digital har jo ikke sådan noget

10 min over to synes jeg ikke er så almindeligt - så dækker viserne hinanden, men jeg har måske bare ikke set det. Jeg har derimod set at man ofte anvender 10 minutter i 2 - hvilket får viserne til at stå så uret "smiler" til en; den der smiley position Icon_e_smile hvor viserne er munden. Tilstræbt da det skulle sælge bedre.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Imponerende setup! Icon_e_surprised

Her er er mit:
İmage

...rimelig simpelt - men det fungerer fint synes jeg...men jeg har selvfølgelig heller ikke noget imod lidt skygger:

İmage
Svar
Ja man skal jo ikke kimse af det simple. Ser jo godt ud. Jeg var også lidt imponeret over et tidligere vist simpelt set-up fra Tukjær - hvor uret skulle lægges på noget helt blankt sort

vh
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:
3F Skrev:Man kunne også tage billdet udendørs i gråvejr, som ikke giver skygger, og så bruge et polfilter til at fjerne spejlingerne i glasset med.

Selv ude i gråvejt får jeg tit spejling i glasset Ved nogen om man kan få polfiltereffekt i fotobehandlingsprogrammer?
Jeg kunne jo sætte det på mine gamle spejlreflex, men den "nye" digital har jo ikke sådan noget

10 min over to synes jeg ikke er så almindeligt - så dækker viserne hinanden, men jeg har måske bare ikke set det. Jeg har derimod set at man ofte anvender 10 minutter i 2 - hvilket får viserne til at stå så uret "smiler" til en; den der smiley position Icon_e_smile hvor viserne er munden. Tilstræbt da det skulle sælge bedre.

vh

Jeg bruger polfilter på mit Nikon D70S - Digital spejlreflex - med godt resultat når jeg fotograferer biler.
OK - 10 minuter over to - sludder, det er selvfølgelig som du skriver - klokken var 20 minuter over sent da jeg skrev dette indlæg fredag nat.
Svar
John du kan desværre ikke få polfiltereffekt i billedbehandlingsprogrammer.
Det er "simpel" fysik, hvor filteret kun tillader visse af lysbølgerne at komme igennem.

İmage

Så desværre - ingen genveje.

Derudover skal man jo også passe på at billedet ikke bliver for fladt belyst, så man slet ingen highlights har.
Så lidt reflekser må der godt være - så længe det ikke er af fotografen Icon_e_wink
Svar
Jeg startede med at tage billeder på mit Pool bord, men købte derefter et bedre kamera og et lystelt. Nogen gange bruger jeg min urkasse som underlag, andre gange bare direkte på stoffet.

Lysteltet kostede ca. 200 kr., med lamper, på ebay.co.uk.

İmage
Svar
Elverdam Skrev:John du kan desværre ikke få polfiltereffekt i billedbehandlingsprogrammer.
Det er "simpel" fysik, hvor filteret kun tillader visse af lysbølgerne at komme igennem.

İmage

Så desværre - ingen genveje.

Derudover skal man jo også passe på at billedet ikke bliver for fladt belyst, så man slet ingen highlights har.
Så lidt reflekser må der godt være - så længe det ikke er af fotografen Icon_e_wink
Næh det havde jeg jo nok på fornemmelsen. Netop et med kamera og fotograf som spejler sig er surt - og i visse vinkler kommer jeg ikke fri af det - og jeg husker sagtens mine gamle spejlreflekser med ekstra filtre.
Jeg havde et dobbelt hvor jeg ved at dreje det ene i forhold til det andet kunne ændre helt på lysindgangen (som to par solbriller man drejede mod hinanden)

Sjovt at der ikke er poliseringsfilter i/på som standard i de lidt dyrere almindelige digital kameraer
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Som med så meget andet her i livet får man ikke bare de gode sider.
Et pol-filter æder en del lys, hvilket medfører behov for længere lukkertider.
Der er jo mange situationer hvor det ikke er ønskværdigt - og derfor sidder det ikke på som standard.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)