Nu med billeder!!!Restaurering/rensning af IWC vintage
#1
Hej - en fornøjelse at følge gode svar, råd og holdninger her på siden for en novice.

Min gamle far har et IWC som er arvegods fra min morfar - og nu har jeg presset på overfor den gamle at det er på tide at skrotte timex'et og få noget ordentlig ur på armen. Uret skulle stamme fra 30'erne. Et flot rundt guldur og relativ stor i størrelsen for den tids ure, som har levet en trist tilværelse i en skuffe de sidte 20 år. Uret går fint når det trækkes op men har mildt sagt noget patina. Har nogen erfaringer og råd om følgende:

1) Anbefaling af dygtig ur-mand til at restaurere et IWC ur i Københavnsområdet (nyt glas, rensning af urværk og polering af kasse +(ny rem uoriginal læderrem velsagtens)

2) Hvad bør sådan en "behandling" koste? Overslag.

3) Da jeg ikke regner med at man kan få originale dele til et så gammelt ur (f.eks. glas og rem) - har det så nogen betydning rent værdimæssigt at foretage udskiftningner af glas og rem på sådan et ur.

Glæder mig til at høre om nogen har indsigt?

mvh.
Gemao
Svar
#2
Der er flere på forum som garanteret kan hjælpe dig med dine spørgsmål. Mit input: Har du mulighed for at sende lidt fotos af uret ? Det ville være spændende at se. Måske ville det også give et bedre indtryk af patina m.v. Icon_e_smile
De venligste hilsner, John
Svar
#3
Jeg ville gå til Jørgen Krongnos på frederiksberg alle eller Bo Mølbak når det er København vi taler - med uret. De ved hvordan man behandler vintage med pli. Her lige hvad de skal bruge for tid - de kan være lidt ophængte - sådan er det når man kan sit fag

Nej det har ikke betydning for værdien efter min menig - at du skifter glasset og remmen. De finder et tilsvarende glas så du ikke ser forskel ud over det bliver genemsigtigt. Har remmen IWC mærke eller logo på spændet - skal det med over på den ny rem - det er intet problem.

Polering skal naturligvis laves så urets facon ikke ændres - men den har de helt styr på.

Service og nyt glas? Ca 1200 kr ville jeg tror - give and take et par hundrede hver vej afhængig af poleringsbehov - rem kommer så ekstra og afhænger af din smag. Skal jo ha en lækker rem synes jeg - men også der kan de råde

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#4
Krognos, Mølbak osv. osv... Nok nogle andre der er bedre til at give adresser! Icon_e_smile

Men det bliver nok ikke et problem i forhold til værdi at få et "uoriginalt" glas sat på. Det er sikkert blevet skiftet flere gange siden det blev lavet, og givetvis også med "uoriginale" glas.

Det vil ikke gøre noget vil jeg mene... Man er det ikke ligegyldigt hvis det er et arvestykke? Icon_e_smile
Svar
#5
Billeder af uret:


İmageİmage

İmageİmage

İmage

İmageİmage

İmageİmage


İmage


İmageİmage


İmage
Svar
#6
Savle....

Det er godt nok et smukt ur.

Jeg kan faktisk godt lide den patina uret har - det giver karakter og indtryk af at uret har været igennem lidt af hvert.


Mvh.

Jakob
As time goes by...
Svar
#7
Se nu er det jo at man kan blive ueninge, men jeg mener den skive bør man ikke gøre noget ved, som Elbæk er inde på: den skive har historie med sig. Lige min mening om det.
Få uret sat i stand, og så en lækker blød krokodilleskindsrem på, det var det man brugt dengang. Få de grimme mærker væk, efter en gennemtræksrem (natorem) fjernet (bliver gjort når det bliver poleret).
Med hensyn til uoriginalt/originalt glas, så er det nemt med den slags ure, på det tidspunkt var der sandsynligvis kun en eller to fabrikker der lavede glas (læst flexo) til den type ure, ja, ja, kan da godt være der var flere, men der var ikke noget der hed originalglas, på runde plastikglas dengang.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
#8
Det er godt nok et spændende ur !

Jeg er lidt delt angående patinaen: Kan godt følge at lade den stå som den er, men synes også det kunne være spændende at høre, hvorvidt en restaurering ville kunne bringe urskiven "tilbage" ? Ud fra de to muligheder kan du så vælge den der passer dig.

Acryl ville klart være at foretrække som urets "glas". Det har en flot glød til sådan et ur, synes jeg.

Er helt enig i, at en lækker mørkebrun croco rem vil være super til uret !

God vind med det hele - og jeg håber du lægger nogle billeder ind af det færdige resultat ! Det vil jeg se frem til Icon_e_biggrin
De venligste hilsner, John
Svar
#9
Jeg er ikke i tvivl....

Jeg ville få den skive ordnet.

Enten må den rengøres så den står flot ....

Eller den må renoveres/redailes.

Det ur fortjener at skiven fremtræder smuk - nu ligner den et misholdt ur der har været fugt i! Det er ikke jævnt, det er ikke charmerende, det er ikke kønt!

Hvis skiven kan rengøres - kan Peter halse gøre det - ellers ville jeg sende den til Bethge for renovering!

vh Baun
Svar
#10
Min tvivl er også væk, og jeg tilslutter mig derfor Bauns forslag Icon_e_smile
De venligste hilsner, John
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: