Speedmaster Day-Date ETA 7751 - Hvor meget kan man forlange?
I februar købte jeg et Omega Speedmaster Day-Date. Egentligt ville jeg havde haft et Pro på grund af de hvide visere. Men det passede ganske enkelt ikke til mit håndled. Så jeg købte et Reduced. Men det virkede til gengæld lidt feminint. Uheldet eller heldet, om man vil, var så at jeg opdagede en rids i glasset. Da jeg skulle bytte uret havde urmageren ikke et andet Reduced på lager, så jeg fik i stedet mulighed for at vælge et andet ur og så valgte jeg et Day-Date. Nej forresten valgte jeg et Date, men det havde hun ikke i sort. Jeg er blevet rigtigt glad for mit Speedmaster Day-Date. Men der er et men, og det er her jeg vil spørge forumet.

Når man nulstiller stopuret så stiller sekundviseren sig ikke nøjagtigt i 0 men ved noget der ligner et tik over. Altså ved 1/8 sek.

Den lille viser ud for klokken 6, som tæller op til 12 timer, stiller sig heller ikke nøjagtigt i 0. Og noget tid efter nulstilling kan den stå så meget ved siden af, at der er luft mellem viseren og den markering på skiven, viseren burde stå ud for. Når stopuret kører er den samme viser ca. 10 minutter foran. Det vil sige at den for eksempel står nøjagtigt ud fra 3-timers-markeringen når stopuret har kørt 2 timer og 50 minutter.

Jeg synes det skæmmer uret lidt. Det er selvfølgelig en detalje, men selv ser jeg det, hver gang jeg kikker på uret.

Det hører med til historien, at uret har været en tur forbi Swatch Group Nordic for at få skiftet urskiven. Den opridelige urskive manglede et af de selvlysende punkter. Om ovenstående problem er kommet efter udskiftning af urskiven eller om det var der fra starten kan jeg faktisk ikke længere huske.

Så mit spørgsmål er, om det er mig der er for perfektionistisk. Er ovenstående noget man kan forvente med dette ur? Eller er det noget jeg skal få gjort noget ved? Er der måske ligefrem én der kender det værk og kan stille en diagnose?
Svar
Hej Nielsen_74

Det er nemt, sjusk ved montering af viserne. Icon_e_confused Så retur for at få det lavet ordentligt Icon_rolleyes
Nemt og lige til, men da det er lavet ved Swatch. Skal du nok forvente at det skal retur til dem for at få fejlen rettet. Uanset så skal viserne sidde lige over markeringen når du nulstiller chronografen.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Det er så klart svaret fra Lars (urmager) at det ikke kan siges klarere - men nu har du to der siger det - så retur med sagen -
Det der med at subviseren tilmed synes at flytte sig "efter nogen tid" kunne tilmed lyde til at den ikke sidder fast

Ind med uret igen
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Tak for de hurtige svar. Så må jeg få gjort noget ved sagen (-:
Svar
Jep.
Giv lige "lyd" når du har fået det lavet. Det kan skyldes at viseren/ne ikke er trykket ordentlig fast. Er det tilfældet kan viseren/ne flytte sig når du nulstiller chrono'en, men skyldes højst sandsynligt at det er gået lidt for hurtigt med at montere viserne efter skive skiftet.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
hej det er godt nok for dårlig at de ikke kan lave det rigtig første gang. Der går jo ikke kun en uge for man har det igen held og lykke. peter g
Svar
Jeg har bemærket, at når jeg presser reset-knappen ind, kan jeg få subviseren til at stå lodret. Men når jeg slipper knappen flytter viseren sig lidt. Kan det også forklares med, at viseren ikke er sat ordentligt fast?
Svar
Nej - det kan forklares ved at "hjertehjulet" ikke skubber helt som den skal

Det er ikke noget problem at justere - så ind med
Det med den måske ikke sad helt fast var mere fordi du skrev at den flytter sig over tid (når der er gået en del tid)
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Jamen det gør den også. Først flytter den sig lidt når jeg slipper knappen og så flytter den sig igen lidt over tid. Og altid i positiv retning.
Svar
Så for at slå det helt fast. Det i skriver er, at med sådan et ETA 7751 så skulle det alligevel være muligt, at få viserne til at stå nøjagtigt lodret efter reset. Og de skal blive der. Korrekt?
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)