PAM112 el 210 til samlingen. Hjælp ønskes
Samlingen står snart til en lille udvidelse. Jeg er faldet lidt for enkeltheden i PAM112 og PAM210. Jeg kan ikke helt bestemme mig for hvilken jeg foretrækker.

Jeg er dog næsten totalt nybegynder på området, og kunne derfor godt bruge lidt input.

Jeg pusler lidt med:

- Hvilken model? Det behøver ikke være sandwich. Findes der tilsvarende modeller med fast bagside?

- Ny eller brugt? Det generer mig ikke synderligt at uret er lidt brugt. Er der meget at spare på brugte PAMs, i forhold til for eksempel Omega eller Rolex?

- Findes der nogle simple modeller (uden sekundviser) med andre værker end ETA/Unitas?

- Prisen er naturligvis også en faktor. Men jeg kan dog strække mig noget, hvis en model er nem at komme af med igen uden det store tab.
Svar
Har selv et 112'er og det er det mest enkle ur Panerai laver. Skiven er bare så ren. Det samme gør sig jo gældende for 210'eren.

Af andre modeller kunne det jo være PAM 0, som har logo'et og ellers ligner PAM 112, dog med malet skive og fast bagkasse. Den er fed og venter lige nu på en sådanne gennem Klarlund.

Der sælges en del grey marked i DK, så de er at finde. Her sparer du en lille smule. Desværre ikke så meget som på Rolex og Omega, da PAM's er svære at få fat på i DK. Det er jo kun Klarlund som sælger dem og her er der lange ventetider på alle basemodellerne.

Mht. værker, så er deres værker meget modificerede, men de laver ingen Base med "inhouse" værk endnu, men lur mig om det ikke kunne være en af nyhederne til næste år.

Og de holder priserne OK og er nemme at komme af med. Her er det dog nemmere at sælge Luminor modellerne frem for Radiomir. Disse er svære at komme af med og ofte med større tab.

Det var de svar jeg lige kunne komme på. Er sikker på, at andre kan tilføje mere.

Et tip er det PAM 2D som er til salg på en anden urside. Det er et fedt ur. Som 112, men med fast bagkasse og malet skive.
Svar