Speedmaster som samleobjekt
Jeg overvejer at købe et Speedmaster, og har i denne sammenhæng brug for nogle gode råd. Da jeg har et Seamaster som jeg bruger til hverdag, vil det ikke blive brugt som et hverdsagsur.

Men hvilket vil rent økonomisk være en god forretning, hvis det altså kan findes til en god pris.
Jeg har kigget på disse to modeller:
3366.51.00
311.30.42.30.01.001
Svar
nialch Skrev:Jeg overvejer at købe et Speedmaster, og har i denne sammenhæng brug for nogle gode råd. Da jeg har et Seamaster som jeg bruger til hverdag, vil det ikke blive brugt som et hverdsagsur.

Men hvilket vil rent økonomisk være en god forretning, hvis det altså kan findes til en god pris.
Jeg har kigget på disse to modeller:
3366.51.00
311.30.42.30.01.001

Hvis du mener om nogen af dem vil blive mere værd end salgsprisen idag, vil jeg svare nej.
Det første sælges der nok ikke så mange af og kunne derfor med tiden blive attraktivt, men det er jo umuligt at spå om. Tror det dog ikke!
Det andet er limiteret i 5957 emsemplarer så vidt jeg husker, og det er altså ikke udsolgt endnu, så den er jeg heller ikke sikker på at du skal regne med bliver en speciel god forretning.

Køb en ny speedmaster fordi du kan lide den, og forvent at den taber 30-50 % i værdi indenfor få år.
Ellers skal du spekulere i vintage, pre moon eller "alm" 321'ere, men det er ikke nemt og jeg fornemmer heller ikke det er det ærinde du er ude i, trods alt.

Køb ikke med forvengtning om andet end at uret taber betragteligt i værdi!
Svar
Puha... det er et godt spørgsmål.
Det er ikke noget jeg ved meget om. Men begge bliver jo lavet i begrænset antal , og med samme værk cal. 1861.
311.30.42.30.01.001 bliver lavet i 5.957 eksemplarer.
3366.51.00 bliver lavet i anledning af 25 året for Apollo 15 missionerne , og altså også i begrænset oplag. Hvor mange der bliver lavet af dette ur er et mere åbent spørgsmål. Men umiddelbart vil jeg tro der bliver lavet flere af dette ur , siden de ikke er nummereret.
Mit gæt vil være at 311.30.42.30.01.001 holder prisen lidt bedre , såfremt min antagelse er rigtig at det er lavet i færre eksemplarer.
Men som sagt det er IKKE noget jeg har spor forstand på. Det er rent gætværk fra min side.
Svar
Jeg må indrømme at jeg havde håbet at finde et, der enten kunne holde prisen eller stige i forhold til salgsprisen.

Hvordan ligger landet i forhold til det dyre 311.33.42.50.01.001?
Svar
Glem alt om at betragte Omega's mega-LE i 5.000+ eksemplarer som LE'er. Der er producenter, der knap og nap producerer så mange ure (alle modeller) om året. Omega er helt ude i hegnet med begrebet LE i disse tilfælde.

Det eneste "hverdags" Omega, jeg umiddelbart kan se stige i værdi, er Speedmaster cal. 321. En række andre - Flighty, Jedi, Pie Pan, etc. - vil givetvis holde værdien inkl. forrentning.

Af nyere Omega modeller er det vist kun nogle få, der pt. har samlerpotentiale (YG og platin modeller i meget få stykantal).

Hvordan markedet ser ud om fem eller ti år, tør jeg ikke spå om.

Summa summarum - køb et ur fordi du kan lide det! Vil du ikke smide 20-30% i det, du går ud af butikken, så købt grey market eller brugt (f.eks. her på vintageure).
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
Skal der investeres i Speedmasters er der kun en vej frem: Vintage...

Ellers bliver det vist en temmelig langsigtet investering med MEGET ringe afkast i forhold til investeringsperioden. Køber du fra nyt smider uret 20-40 % idet du forlader butikken. Det kan vise sig at blive penge værd engang. Det stiger måske 50-100 % over de næste 20 år, men det anser jeg bestemt ikke som en god investering. Slet ikke set i lyset af at vintage Spedmasters med cal. 321 er steget 50-300 % inden for de sidste 2-3 år. Så vintage er vejen frem...

/Mads
Svar
Hej

Mange Limited Edition Omega er steget i værdi indenfor de sidste 20 år.

MVH Peter
Svar
Jeg tror den nye Alaska project kan blive mere værd i fremtiden. Den kommer til at koste 33000. Det er med samme værk og glas(plexi). Den er dog med hvid skive istedet for sort.

Jeg synes personligt at den er meget fed i design og historik.
Svar
Kan man blive skrevet op til den hos dig?
Svar
Hej Speedy

Jeg har også en på vej.

MVH Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)