Samler-erfaringer ønskes
Kære Alle !

Er der håb for, at jeg kan lære at samle på ure ?
(Er nået til den erkendelse, at jeg blot har en bunke ure)

Hvilke overvejelser skal jeg gøre mig inden urkøb ?
(For at kunne få noget man kunne kalde for en samling af ure)

Er der et af urene, som I synes om ?
(Det blå/grønne Enicar skal til urmageren i morgen, for at få genmonteret sekundviseren)

İmage
De venligste hilsner, John
Svar
Du har da fået samlet flotte ure og du har gejst og lyst til at samle..... Så kan det ikke gå helt galt.

Men du kan jo tilmelde dig urtræffet her hos mig. Jeg er sikker på at f.eks. Baun har meget "visdom" at dele ud af..... Og der kommer garantert mange flere som ved meget om vintage ure.
Svar
Tak for invitationen - har netop afsendt min tilmelding. Så må jeg jo gribe fat i Baun der ...
De venligste hilsner, John
Svar
Joepete Skrev:Tak for invitationen - har netop afsendt min tilmelding. Så må jeg jo gribe fat i Baun der ...

Ja, der kan du helt sikkert lære noget om vintage. Baun er vel en af de mest velformulerende samler jeg kender til.....

Glæder mig til at hilse på dig Icon_e_wink
Svar
Jeg mener en ursamling med fordel kan have 2 ting:

Den skal have en kerne en ide som bærer samlingen. Er man ambitiøs kan det være Roles sportsure - dyrt og dejligt. Er man lidt mindre ambøtiøs kan det være Omega Constellations - eller blot Automatiske ure fra 1960 - 1970. Men en kerne - et fokusområde, gør det lettere! Jeg vil anbefale dig at vælge et ambitionsniveau så højt som muligt!

Og hvad er det så - ja nogen har brug for at gøre et nyindkøb hvert år - mens andre har brug for et nyindkøb hver uge... du må finde ud af hvad du har brug for og anlægge dit ambitionsniveau i forhold til dette!

Den anden ting er at du kan samle noget der giver din samling perspektiv - altså baggrund eller dybde - sætter din samling ind i en relation.

fx. hvis du nu samler Automater 1960 - 70 - ja så er det jo spændende at have Eterna Matic som starter fuld rotorwind autometerne i 1948 og måske Omegas første Automat med fuld rotorwind far 1955 i samlingen - det giver historie/perspektiv.

Prøv at find en relativ snæver kerne som passer på dit humør/temperament .... det er det vigtigste, set med mine øjne.

Det du har er ok men ret blandet - hvis jeg skulle starte idag ville jeg fx. sige kernen er Omega Seamaster Automatic med in house værker.

Så kan man lave perspektiv ved at have ander Automatic fra samme tid til at sammenligne med - JLC, IWC, Zenit osv - eller ved at have andre samtidige Omegaer Genéve, Constellations, Dynamics.

kerne og perspektiv.

Men man kan jo også bare samle ure man kan lide - det er et frit land vi lever i.

Min kerne er Omega dress - især guldure med in house værker- og til at give perspektiv - andre Omegaer!

vh Baun
Svar
Når og hvis jeg engang får en (i mine øjne) samling af ure
så er jeg ikke sikker på at nogle udefra kan se nogle KERNE
eller andre fine ting i den.

For mig vil den rumme det eneste som er vigtigt i mine øjne nemlig
ure som JEG kan lide.

Men ingen af os samler ud fra de samme synspunkter
og det gør jo kun hver samling mere spændene
fordi man får nogle vinkler på en ursamling som er nogle andre
end dem man selv har Icon_cool
Svar
jacob jensen Skrev:Når og hvis jeg engang får en (i mine øjne) samling af ure
så er jeg ikke sikker på at nogle udefra kan se nogle KERNE
eller andre fine ting i den.

For mig vil den rumme det eneste som er vigtigt i mine øjne nemlig
ure som JEG kan lide.

Men ingen af os samler ud fra de samme synspunkter
og det gør jo kun hver samling mere spændene
fordi man får nogle vinkler på en ursamling som er nogle andre
end dem man selv har Icon_cool

Din samling skal også kun være interessant for dig selv, og det er kun dig, som kan definere den.......
Svar
Hej Jacob

Du skal kun samle på det du synes om, medmindre at du går efter en fortjeneste på dine urkøb.

MVH Peter
Svar
Netop det er det der gør forskellen (mine) ure vil aldrig blive købt
ud fra et gensalgs synspunkt eller at mine børn kan sælge dem uden tab
når jeg engang skal på den sidste rejse

Hvis man skal leve af ure forstår jeg det med gensalg 100%

Men ellers kan jeg slet ikke forstå hvis man køber et ur som måske
ikke lige er det man helst vil have bare fordi at det man helst vil have
ikke er det der holder prisen bedst

Man skal ikke forsvare sin hobby med at man altid kan få de penge
man har brugt ind igen (hobbyer vil da altid koste penge eller hva Icon_question )
Svar
Kære Joepete

Dejlig turkis Enicar,- sjælden skivefarve !

Det er et interessant spørgamål du rejser, og èt der sjældent ligger mig
langt fra sinde.

I min erfaring som inkarneret samler (Ikoner, kobberstik, gl. Colts) ligger det store spring i overgangen fra fasination og æstetisk sympati til oprigtig interesse i emnet, i forholdet mellem den tid man bruger på planlægningen af sin næste erhvervelse, og den tid man bruger på at sætte sig ind i området.

Naturligvis er man umiddelbart fyr og flamme i den vidunderlige nye verden, der har åbnet sig, og vil uvilkårligt blive fristet fra højre og venstre. Der ligger utallige foster-samlinger rundt om på lofterne.

Hvis den første fasination forsat er intakt efter 3-5 ure, er det på tide at
blive interlektuel Icon_smil

At samle, handler kun sporadisk om indkøb. Det handler først og fremmest om at dyrke et område. Viden og fordybelse er nøglen til et
givende samlerliv. At det så kan aflede sociale fordele, helt på højde med
dem filatilister nyder, er en klar bonus Icon_smil

Jeg vil give Baum ret i, at "kerne" og "perspektiv" kan være bærende elementer i opbygningen af en samling, men dels er rækkefølgen nok
bedst omvendt, og dels lure risiko'en for en lettere autistisk trang til at
"fylde huller" i samlingen. Det er vel også vigtigt, at ens samling efterhånden (som man bliver mere vidende) kan tage en ny drejning (Baum:-)).
Med andre ord, så vil perspektivet komme helt automatisk med større viden, og kernen vil evt. komme med vedvarende ihærdighed.

Urmæssigt er jeg selv i teenage-årene, og udforsker stadig ganske bredt.
Mine 9 ure er alle 50-60'er klassikere.
Jeg er forsat mest interesseret i 50-60'er perioden, men bliver mere og mere åben for 20-40'erne smukke og ofte dristige design.
Art Deco ure kunne ad åre blive et fokusområde.

Selv om det jo er lidt eksistentialistisk ubehageligt at erkende, har helt
tilfældige, men gode råd ofte sendt mig i en samlermæssig givende retning (tak bl.a. Mølbak).

Kære Joepete, i samme ånd vil jeg give dig lidt åndelige føde;

- Du mangler vist en kronograf.
- Enicar (Racine baglæns) lavede den dejlige "Sherpa".
- John F. Kennedy brugte Vulcain's Cricket.

V.h.

Jacob
" I like to watch "
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)